Jak stworzyć sklep internetowy, by nie zapomnieć o niczym istotnym? Najlepiej przygotować zawczasu listę spraw, na które koniecznie trzeba zwrócić uwagę. Listę, która zaczyna się od spraw elementarnych i uwzględnia zarówno technikalia, jak i kwestie formalne. Poniżej prezentujemy ściągę przygotowaną właśnie z myślą o osobach, które chcą rozpocząć przygodę z e-commerce.
Domena dla sklepu internetowego
Z domeną sprawa wbrew pozorom nie jest prosta. Należy znaleźć taką, która nie tylko będzie dostępna do rejestracji, ale też łatwa w zapamiętaniu i… w wymowie. To dość istotne, ponieważ dzięki temu unikniesz sytuacji, gdy Twoi klienci nagminnie będą wpisywać literówki powodują błąd lub – co gorsza – przekierowanie na zupełnie inną stronę.
Serwer dla sklepu internetowego
W przypadku sklepów w modelu SaaS (o których napiszemy za chwilę) nie musisz przejmować się serwerem. Jednak w przypadku sklepów w tak zwanym modelu „pudełkowym”, musisz pomyśleć o wykupie miejsca na serwerze, aby móc tam zainstalować skrypt.
Serwer należy wybrać stabilny, zdecydowanie nie warto dla oszczędzenia 50 złotych rocznie ryzykować niskiej stabilności. Z drugiej strony w zdecydowanej większości przypadków w zupełności wystarczy standardowy hosting współdzielony, bez potrzeby inwestowania w serwer wirtualny lub w VPS.
Silnik sklepu – który wybrać?
Dochodzimy do bardzo ważnego punktu. Na rynku dostępne jest wiele rodzajów oprogramowania do prowadzenia sklepu internetowego. Część z nich działa w modelu SaaS, czyli na zasadzie dzierżawy. Rozwiązanie to nie wymaga prac instalacyjnych, jednak ogranicza możliwości rozwoju sklepu do standardowej oferty dostawcy. Istnieją też skrypty „pudełkowe”, które można instalować na własnym serwerze – te, choć bardziej wymagające przy instalacji, często dają większą elastyczność.
Wybierając skrypt warto zwrócić uwagę na takie szczegóły, jak koszty licencyjne (na szczęście istnieją rozwiązania typu open source, a na szczególną uwagę zasługuje PrestaShop), zakres funkcjonalności, czy wielkość społeczności, która może pomóc w razie napotkania problemów technicznych.
Intuicyjna struktura kategorii
Mając już uruchomiony skrypt sklepu warto dobrze rozważyć strukturę kategorii produktowych. To wbrew pozorom dość istotna kwestia, ponieważ musi łączyć w sobie to, co jest wygodne dla użytkownika, z tym, co jest korzystne dla wyszukiwarki. Należy więc używać takich nazw, które mogą być często wyszukiwane w Google, a jednocześnie jasno będą wskazywały użytkownikowi gdzie ma szukać produktów, na których mu zależy.
Wyszukiwarka w sklepie internetowym
To niezwykle istotny element każdego sklepu internetowego. Wyszukiwarka zdecydowanie musi istnieć i być dostępna w widocznym miejscu. Co więcej, w miarę możliwości powinna posiadać także dodatkowe filtry. Samo jej istnienie to jednak dopiero połowa sukcesu. Warto śledzić wyszukiwane z jej pomocą frazy (chociażby dzięki Google Analytics), ponieważ daje to sporo cennych informacji na temat tego, co jest szczególnie często poszukiwane przez klientów.
Filtrowanie kategorii
Jeśli liczba produktów w kategoriach sklepu jest duża, warto wdrażać filtry pozwalające szybko selekcjonować produkty na podstawie istotnych cech, takich jak np. kolor w przypadku odzieży, czy parametry techniczne w przypadku elektroniki.
Karty produktów
Karty produktów to kluczowy element dla konwersji w sklepie internetowym. Niestety, nadal właśnie tutaj wielu przedsiębiorców pozwala sobie na zaniedbania. Przykładowo często nie dba się o dobrej jakości zdjęcia, mimo że użytkownicy lubią zobaczyć produkt w powiększeniu. Pilnuj więc, by zdjęcia produktów były wysokiej jakości, z dostępnym podglądem w większym formacie. Co więcej, zadbaj również o dokładny i wyczerpujący opis, który nie pozostawi wątpliwości co do cech produktu, a jednocześnie dzięki obecności słów kluczowych i unikalnej treści, będzie spełniać funkcję SEO.
Regulamin i obowiązki informacyjne
Sklep internetowy zgodnie z prawem powinien posiadać regulamin i informację na temat stosowania cookies. Treść regulaminu warto skonsultować z prawnikiem, ponieważ ewentualne braki lub nieprawidłowości mogą wiązać się z surowymi karami.
Dodatkowo należy zadbać także o politykę prywatności oraz o obecność danych teleadresowych – czyli elementów istotnych dla wiarygodności sklepu i poczucia bezpieczeństwa kupujących.
Wygodne formy płatności
Sklepy internetowe powinny być zintegrowane z którymś z systemów szybkich płatności. To ważne, ponieważ opcja taka jest bardzo wygodna dla kupujących, a jednocześnie zmniejszasz ryzyko, że klient rozmyśli się, zanim zaloguje się do banku w celu wykonania tradycyjnego przelewu.
Integracja z firmami kurierskimi
To kolejny istotny element. Warto zadbać o integrację z firmami przewozowymi, takimi jak Poczta Polska, InPost lub firmy kurierskie.
Integracja ze stanami magazynowymi
Warto, aby sklep posiadał integrację ze stanem magazynowym. Pozwoli to uniknąć problemów ze sprzedażą produktów, których nie ma w magazynie, ponieważ znalazły nabywców inną drogą, na przykład poprzez aukcje internetowe.
Wpisy promowane
- Optymalne zarządzanie tekstyliami to lepsze planowanie i przejrzyste kosztyZarządzanie tekstyliami to m. in. także korzystanie z outsourcingu oferowanego przez profesjonalnego dostawcę usług tekstylnych. Użytkownik przede wszystkim pozbywa się ...
- Naklejki reklamowe z logo firmy: jak stworzyć spójny i rozpoznawalny wizerunek?Branding firmy to wartość niematerialna, która w dzisiejszych, mocno konkurencyjnych czasach nieoceniona. Każdy z nas zna marki, których nazwa od ...
Wydarzenia
Brak PatronatówNajnowsze wpisy
- Nowe przepisy w zakresie komunikacji elektronicznej: Co zmieni się od listopada 2024 roku?Listopad 2024 przyniesie istotne zmiany w prawie komunikacji elektronicznej. Nowa ustawa, zwana PKE (Prawo Komunikacji Elektronicznej), wprowadza jednolite regulacje dotyczące ...
- Click to Pay w PayUClick to Pay to nowoczesne rozwiązanie płatnicze, które jest już dostępne w systemie PayU. Umożliwia ono właścicielom kart Mastercard szybkie ...
- Shoper prezentuje wyniki finansowe: wartość transakcji przekroczyła 10 mld zł w tym rokuShoper, dostawca rozwiązań e-commerce w modelu SaaS w Polsce, opublikował wyniki finansowe za trzeci kwartał oraz pierwsze dziewięć miesięcy 2024 ...
- Zalando: wzrosty w trzecim kwartale w B2C i B2BFirma Zalando w trzecim kwartale odnotowała silny wzrost w obu wektorach wzrostu: B2C i B2B, napędzany rosnącym popytem konsumentów przy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.