Niezbędnik optymalizacji dla właścicieli stron internetowych [art. ekspercki]

Przed właścicielem strony internetowej stoją dwa główne zadania – przyciągnąć dużą liczbę użytkowników i zainteresować ich treścią witryny. Wbrew pozorom to drugie często okazuje się znacznie trudniejsze do wykonania.

Badania Nielsen Norman Group pt: „How Long Do Users Stay on Web Pages?“ wykazują, że większość użytkowników opuszcza witrynę w ciągu pierwszych dziesięciu sekund od momentu jej wyświetlenia. Ten moment decyduje, zatem, czy internauci zostaną na stronie kilka minut dłużej, czy też opuszczą ją po krótkim zeskanowaniu wzrokiem. Badania tej samej agencji udowodniły ponadto, że średnio podczas jednej wizyty użytkownicy są w stanie przeczytać od 20 do 28 proc. słów zamieszczonych w odwiedzanym serwisie.

Żelazne zasady optymalizacji witryny

Myśląc o optymalizacji strony www, należy pamiętać o poprawnym doborze słów kluczowych. Właściwe ich użycie w odniesieniu do zawartości merytorycznej powoduje, że strona pozycjonowana jest w wyszukiwarce. Aktualnie eksperci sugerują używanie słów kluczowych odnoszących się do maksymalnie 3-4% zawartości strony internetowej.

Według statystyk 47% użytkowników oczekuje, że czas ładowania strony nie przekroczy 2 sekund. Kolejna grupa 40% użytkowników mówi, że rezygnuje z otwarcia strony, która ładuje się dłużej niż 3 sekundy. Tak samo działają wyszukiwarki. Strony, które ładują się zdecydowanie wolniej, są gorzej pozycjonowane, co sprawia, że potencjalny klient może nie trafić na Twoją stronę.

Treść jest najważniejsza. Niekoniecznie jej ilość, ale rzetelna i unikatowa zawartość merytoryczna serwisu. Jest to ważne nie tylko ze względu na użytkownika poszukującego witryny, ale i wyszukiwarek. Te są w stanie oszacować wartość treści zawartych na stronie.

Zepsute linki, czyli prowadzące do nieistniejących podstron lub nieaktywnych serwisów zewnętrznych, przekładają się bezpośrednio na gorsze wyniki w rankingu. Za każdym razem, gdy wyszukiwarka znajdzie zepsuty link, sprowadza stronę w dół w wynikach wyszukiwania. Z kolei zostawienie w komentarzu na obcej stronie linka do Twojego serwisu zwiększa wiarygodność informacji zawartych na obu stronach pod kątem wyszukiwarek. Zabieg ten potrafi przynieść wymierne korzyści, pod warunkiem, że treści na obu stronach są wartościowe i unikatowe.

Pozycjonowanie ewoluuje razem z mediami społecznościowymi takimi, jak Facebook, Twitter  Google+ czy Instagram. Zaangażowanie użytkownika na portalach społecznościowych, poprzez lajki, tweety czy komentarze buduje wzrost zaufania do strony i jej treści. Dodanie na stronie dobrze widocznych przycisków do dzielenia się treścią (tzw. social share buttons) powoduje wzrost odwiedzin i lepsze miejsca w rankingu wyszukiwania.

Mierzenie skuteczności elementów witryny

Do mierzenia skuteczności elementów witryny przydatne mogą być narzędzia audytujące jakość strony, które biorą pod uwagę różnego rodzaju kryteria. Np. Webspeed testuje takie elementy serwisu jak: rozmiar strony z podziałem na kod, pliki graficzne i multimedialne, CSS oraz skrypty JS, czas wczytywania dla wybranych prędkości łączy, procentowy stosunek treści do kodu, zgodność kodu ze standardami W3C.

Trudniejszym zadaniem będzie sprawdzenie, które elementy witryny nie przyciągają czytelników lub są dla nich niezauważalne. Na szczęście pomoc w tej kwestii można uzyskać, korzystając np. z raportów analitycznych prezentujących dane przy użyciu intuicyjnych heatmap (map kolorów). Takie narzędzie do badania zachowań użytkowników oferuje Analyzeo. Posiadając ją w wachlarzu swoich narzędzi analitycznych, wydawca jest w stanie testować różnego rodzaju rozwiązania, dzięki którym witryna będzie lepiej dopasowana do potrzeb odbiorców.

Badania metodą mouse tracking (czyli polegające na śledzeniu myszki) pozwalają dokładnie określić skuteczność elementów na stronie, m.in. takich jak przyciski call to action, pola formularzy, czy hiperłącza. Narzędzie daje również możliwość analizowania wyników pod kątem różnego rodzaju filtrów, w tym rodzajów urządzeń, z których była przeglądana strona (również urządzeń mobilnych), a także dni tygodnia, godzin, przeglądarek itp.

Optymalizacja i intuicyjność na przykładach

Przykładem na poprawną optymalizację serwisu i zadbanie o to by był bardziej przyjazny dla użytkownika jest historia strony internetowej brytyjskiego rządu, który w 2012 r. postanowił całkowicie ją przebudować. Starsza wersja miała wygląd typowego wówczas, rozbudowanego portalu z dużą ilością linków, ciężkich tekstów i losowo rozrzuconych fotografii. Obecna, nowa odsłona bardziej przypomina landing page niż portal. Zastosowano na niej ograniczoną ilość danych na pierwszej stronie, za to poukładanych w sposób bardziej przyjazny dla użytkownika, z funkcjonalnie umieszczonymi odnośnikami do niezbędnych informacji. W starszej wersji trzeba było czasem przebrnąć przez 20 linków, aby dotrzeć do poszukiwanej informacji.

Kathryn Whitenton z Nielsen Norman Group przestrzega jednak przed nadmiernym koncentrowaniem się na zamieszczaniu dużych obrazów na stronie. Format obrazu nadający się do jednego typu serwisu może okazać się kompletną pomyłką w przypadku innego. Whitenton doradza, by każda użyta grafika była skorelowana z tematyką serwisu i zachęcała odbiorców do podejmowania działań pożądanych przez wydawcę np. dokonywanie zakupu lub czytanie artykułu.

Z kolei specjalista SEO Blake Newman radzi, by pamiętać, że design to nie wszystko. Z punktu widzenia użytkownika końcowego liczy się łatwość nawigowania i poruszania się po serwisie. Witryna powinna być maksymalnie uproszczona, tak by nawet dziecko potrafiło bez trudu ją obsłużyć. Jako przykład podaje proces wypełniania formularzy. Jeśli chcemy, by użytkownik wpisał w odpowiednie okienko datę w wymaganym formacie (np. DD/MM/RRRR), należy taką informację zamieścić obok, by nie tracił on czasu na poprawki. Po prawidłowym wpisaniu danych warto wynagrodzić internautę znacznikiem lub pozytywnie kojarzącą się ikonką.

Dobrze zaprojektowane elementy, które czynią poruszanie się po stronie prostszym, sprawiają, że internauci chętniej wracają do serwisu. Im mniej intuicyjnie są one rozmieszczone oraz im bardziej nieodpowiednie są ich wielkość lub kolor, tym efektywność witryny maleje. Dlatego zastosowanie się do zasad tworzenia stron może być gwarancją sukcesu witryny i jej bardzo dobrej pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Warto również na bieżąco kontrolować to, w jaki sposób odbierają ją użytkownicy korzystając z narzędzi do analizy mouse trackingowej np. takich jak Analyzeo i na podstawie raportów poprawiać eliminować to, co sprawia im trudność.

Jakub Puczyłowski

Sales Director AlterPage

Współzałożyciel agencji interaktywnej AlterPage i dyrektor sprzedaży w Analyzeo www.analyzeo.com. Doświadczenie zdobywał w branży automatyki i robotyki, gdzie zajmował się m.in. inteligentnymi domami. Finalista m.in. Agora Startup Fest 2015 oraz Bavaria Demo Day 2015. Prywatnie miłośnik gier logicznych i sportu.

Wpisy promowane

Wydarzenia

19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024

Najnowsze wpisy

Scroll to Top