Przedsiębiorstwa kolekcjonują dziś ogromne zbiory danych, ale tylko niewielka część dokonuje na nich bardziej złożonych interpretacji niż podstawowa analiza statystyczna. Wykorzystanie zaawansowanych algorytmów, technik data science czy nowej generacji sztucznej inteligencji, to już nie modne hasła, ale czynnik, który determinuje przewagę rynkową, zarówno małych, jak i dużych graczy. Otwarcie się na zmiany technologiczne sprzyjać będzie podniesieniu standardów w zakresie obsługi klienta, ochrony środków finansowych i danych osobowych. Dalsze eksploatowanie nowych kultur innowacji, to warunek dla sprawnego funkcjonowania wyspecjalizowanych fintechów, branży e-commerce i całego sektora finansowego.
W nowoczesności siła
Według prowadzonych m.in. przez KPMG analiz tylko w 2017 roku pozabankowe fintechy wypracowały na polskim rynku zysk wynoszący od 450 do 600 mln złotych netto. Nieco słabszy finansowo rok 2018 upłynął pod znakiem inwestycji i przygotowań do wdrożenia unijnych regulacji prawnych (m.in. dyrektywy PSD2 czy RODO). Zdaniem ekspertów w tym roku czeka nas dalszy, dynamiczny rozwój sektora fintech, który odpowiednio wykorzystany może przynieść instytucjom finansowym nawet milionowe zyski. Nie chodzi jednak tylko o pieniądze. To właśnie dzięki wykorzystaniu nowych technologii możliwy jest zautomatyzowany i szybki proces obsługi klienta. Nowoczesny konsument chce zostać sprawnie i niezwłocznie obsłużony, oczekuje również, że cały proces onboardingu przebiegnie online. Odpowiedzią na te oczekiwania jest powstanie wyspecjalizowanych ekosystemów usług finansowych wykorzystujących zaawansowane algorytmy analityczne czy uczenie maszynowe, dzięki czemu nowoczesne instytucje finansowe, np firmy oferujące pożyczki przez internet są w stanie nadążyć (w przeciwieństwie np. do banków) za swoimi klientami. Wspomniane zmiany to nie tylko ukłon w stronę użytkowników i ich potrzeb. Są one konieczne m.in. w takich fintechowych obszarach jak usługi finansowania gotówkowego (np. kredyt gotówkowy), faktoringu, przekazywania płatności, ubezpieczeń czy rozliczeń kredytowych.
Nowe metody weryfikacji użytkowników
Obecnie prowadzenie rozszerzonych prac nad nowymi metodami identyfikacji i weryfikacji użytkowników deklaruje przynajmniej część instytucji finansowych. Chociaż biometria nie jest rozwiązaniem nowym, to jak dotąd nie została ona w pełni wykorzystywana przez instytucje finansowe z sektora consumer finance. Wprowadzenie spójnej bazy wzorców biometrycznych czy zaimplementowanie wielogłosowej identyfikacji, to tylko część czekających nas zmian.
Ukłon w stronę sztucznej inteligencji
Na rynku amerykańskim płatności głosowe dokonywane przez Amazon, Google i PayPal wzrastają o ponad 30% rocznie. Chociaż w Polsce odsetek ten nie jest aż tak wysoki, to samo zapotrzebowanie użytkowników na wykorzystanie sztucznej inteligencji w obszarze uiszczania płatności rośnie. W najbliższym czasie sztuczna inteligencja znajdzie zastosowanie w online bankingu, finansach i e-commerce. Pożyczki online dopasowane do zdolności kredytowej klientów dzięki wstępnemu ich oszacowaniu, realizowane już dziś przez przez firmę SuperGrosz, badanie ryzyka czy lepsze zapobieganie cyberprzestępczości, to tylko część dziedzin, które mogą zostać usprawnione dzięki technologii AI. Wniosek? Rok 2019 będzie należał do machine learning i sztucznej inteligencji. Ta ostatnia stanie się nie tyle produktem samym w sobie, co istotnym elementem wielu rozwiązań technologicznych (m.in. czatbotów i asystentów głosowych).
Gotówki się (nadal) nie pozbędziemy
Chociaż płatności bezgotówkowe stają się coraz bardziej popularne, to na kres tradycyjnego pieniądza przyjdzie nam jeszcze poczekać. Nową walutą cyfrowego świata zostaną…programy lojalnościowe. Według prognoz American Banker na rynku amerykańskim zebrane punkty tego rodzaju będzie można wymienić na nagrody już w punktach sprzedaży. Niezależnie od tego czy będzie to zniżka na ulubioną kawę czy rabat na kolejne zakupy, wykorzystanie nowych technologii w programach lojalnościowych przełoży się na szereg korzyści dla stałych klientów. Niestety w Polsce ten trend dopiero raczkuje i minie sporo czasu nim popularność programów lojalnościowych w kraju nad Wisłą dorówna tej za Oceanem.
Stabilna pozycja kart płatniczych
Podobnie jak nie pozbędziemy się gotówki, przynajmniej na ten moment, tak nie zrezygnujemy również z noszonego w naszym portfelu „plastiku”. Klienci są wprawdzie coraz bardziej przyzwyczajeni do dokonywania płatności bez konieczności sięgania po portfel, lecz mimo to pozycji kart płatniczych w najbliższym czasie nic nie zagrozi. Banki będą starały się uprawnić technologię płatności zbliżeniowych (dotyczy to zwłaszcza amerykańskiego rynku na którym wiele kart tej opcji nie posiada) i zachęcić do posługiwania się „plastikowymi pieniędzmi”.
Wpisy promowane
- Polecane samochody do miasta w atrakcyjnym finansowaniuMałe samochody osobowe od lat cieszą się ogromną popularnością wśród mieszkańców dużych miast i aglomeracji. Mając na uwadze potrzeby dynamicznego ...
- Inwestowanie długoterminowe: dlaczego wszystko jest lepsze od gotówki?Zastanawiając się nad sposobami lokowania kapitału, wielu z nas instynktownie skłania się ku trzymaniu środków w gotówce. Wydaje się to ...
Wydarzenia
19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024
Najnowsze wpisy
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
- Restimo pozyskuje 2 mln zł na dalszą cyfryzację gastronomiiRestimo ogłosiło dzisiaj zamknięcie drugiej rundy inwestycyjnej na etapie seed w wysokości 2 mln zł od prywatnych inwestorów. Spółka stworzyła ...
- Nest Bank i Shoper wspólnie wspierają e-przedsiębiorcówShoper nawiązał współpracę z Nest Bankiem. Dzięki temu klienci Shoper mogą skorzystać z oferty konta, limitu lub kredytu firmowego w ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.