Obalamy 3 popularne mity dotyczące service design

Service design to zbiór narzędzi i zasad, które pozwalają każdej firmie zmieniać jej usługi i dopasowywać je do potrzeb klienta. Dzięki temu możliwe jest definiowanie nowych pól do wykorzystania w biznesie. Ze względu na szerokość tego pojęcia oraz wszechstronność projektowania usług, narosło wokół niego wiele mitów, które zniekształcają jego prawdziwy charakter. Przekonaj się, czym w rzeczywistości jest, a czym nie jest service design!

Obalamy 3 popularne mity dotyczące service design 1

1. Service design oznacza poszukiwanie innowacji

Wielu osobom service design kojarzy się z czymś innowacyjnym, oryginalnym i niepowtarzalnym. Panuje powszechne przekonanie, że wykrywane w procesie projektowania usług problemy trzeba rozwiązywać w sposób nowoczesny i ekskluzywny. To oczywiście nieprawda. W procesie tym równie dobrze sprawdzą się znane już narzędzia, a jego efektem wcale nie musi być nic nowego. Service design może zaowocować po prostu zmianami i poprawą istniejących już usług.

Service design polega na diagnozowaniu problemów w organizacji usług, a następnie ich rozwiązaniu poprzez dostosowanie się do potrzeb i nowych wymagań użytkownika. Wprowadzane zmiany nie muszą burzyć status quo, wystarczy, że poprawią doświadczenia klienta i udoskonalą jego proces zakupowy.

2. Projektowaniem usług mogą zajmować się tylko specjaliści

Kolejnym mitem związanym z service design jest założenie, że trzeba być specjalistą ds. usług, aby się nim zajmować. W rzeczywistości użytek z niego może zrobić każdy w organizacji i poza nią. To proces, który posłuży kadrze zarządzającej, działom HR, obsługi klienta czy produkcji. Projektowanie usług jest bowiem dziedziną interdyscyplinarną. Tylko współpraca różnych interesariuszy umożliwia tworzenie optymalnych rozwiązań organizacyjnych. W procesie powinni brać nie tylko pracownicy firmy, ale także jej klienci.

Taką praktykę stosuje na przykład Socjomania. Aby szybciej pozyskiwać dane, lepiej rozumieć perspektywę końcowego odbiorcy i szybciej rozwiązywać problemy, firma konsultingowa decyduje się na współpracę ze swoimi klientami i partnerami. Gwarantuje to kompleksowe i satysfakcjonujące dla wszystkich stron efekty.

3. Na zmiany jest czas

Błędnym przekonaniem jest również stwierdzenie, że z przeprojektowaniem usług nie trzeba się spieszyć. Konkurencja nie śpi, a konsument ma coraz większe wymagania. Udowodniła to choćby rewolucja, do której doprowadziła pandemia koronawirusa. Każda organizacja powinna być elastyczna i błyskawicznie reagować na zmieniające się potrzeby swoich klientów.

Znając powyższe mity, lepiej zrozumiesz, na czym polega service design. Zauważysz również, że projektowanie usług niezbędne jest także w Twojej organizacji!

Wpisy promowane

Wydarzenia

19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024

Najnowsze wpisy

Scroll to Top