Optymalizacja i pozycjonowanie – na czym polega i z jakich narzędzi warto korzystać

Terminologia związana z marketingiem internetowym często bywa myląca. Nawet sami marketerzy zwykle nie są zorientowani w żargonie charakterystycznym dla pewnych specjalizacji, jak na przykład SEO. Poniższy tekst tłumaczy, gdzie przebiega linia podziału między on-page SEO i off-page SEO

Wśród czynników SEO (ang. search engine optimization) można w uproszczeniu wyróżnić te związane z samą stroną (czyli on-page SEO) oraz dotyczące kwestii nią (off-page SEO). Ich części składowe potrafią jednak oddziaływać na siebie i występować w przeróżnych kombinacjach. Nie zawsze mają też tę samą wagę i znaczenie. Wpływa na nie konkretna fraza, pod której kątem są stosowane. Warto rozumieć te dwa obszary i wiedzieć, który i w jakim stopniu oddziałuje na pozycje w wyszukiwarce Google i pozyskiwanie ruchu organicznego.

Podstawowe czynniki on-page SEO to:

  • content, czyli treści – zawierają się tu przeważnie treści tekstowe, chociaż nie jedynie. Nierzadko tworzone są teksty stricte pod kątem SEO,
  • architektura informacji – to, jak rozmieszczone są treści w witrynie oraz jakie linki wewnętrzne występują między zasobami,
  • HTML, czyli w jaki sposób strona jest zbudowana (rzecz jasna nie tylko w HTML, ale i CSS czy JS).

Do czynników off-page SEO można zaliczyć:

  • linki prowadzące do strony,
  • sygnały społecznościowe (chociaż jest to kwestia bardzo dyskusyjna) i inne czynniki wpływające na zaufanie do domeny – jak np. wzmianki o marce

Off-page SEO bywa określane pojęciem „pozycjonowanie stron”. Upraszczając, składają się na niego taktyki prowadzące do pozyskiwania linków.

Optymalizacja i pozycjonowanie - na czym polega i z jakich narzędzi warto korzystać 1
źródło: www.szymonslowik.pl

źródło: www.szymonslowik.pl

Optymalizacja i pozycjonowanie — kwestie sporne

Specjaliści w wielu przypadkach nie są zgodni w kwestii, czy poszczególne czynniki rzeczywiście mają realny wpływ na pozycjonowanie w wyszukiwarkach (w praktyce głównie w wyszukiwarce Google), czy też jedynie korelują z wysokimi pozycjami lub też są elementem algorytmu, ale z niezwykle małym wpływem na ranking. Trudno jest to sprawdzić, ponieważ otoczenie, w którym pracujemy, ciągle się zmienia. Uniemożliwia to przeprowadzenie analizy ceteris paribus. Gdy kształtujemy jeden czynnik podczas testu, zmianie podlegają też czynniki zewnętrzne:

  • profil linków i optymalizacja stron konkurencji (z którą walczymy o pozycje. Często nie wiadomo, czy to nasza strona poszła w górę, czy inna spadła),
  • algorytm Google,
  • zachowania użytkowników.

Prowadzi to nieraz do wysnuwania pochopnych i nieuprawnionych wniosków. Zdarza się na przykład, że zauważany jest wzrost ruchu organicznego po rozpoczęciu działań w Google Ads. Wszystko to jednak dlatego, że strona jest częściej wyszukiwana po adresie czy marce, a nie lepiej widoczna (więcej fraz, lepsze pozycje).

Jakie są czynniki ilościowe i jakościowe w działaniach SEO

Popularne jest przekonanie, że optymalizacja to proces jednorazowy. Oczywiście niektóre elementy można jednorazowo poprawić. Dotyczy to np. naprawy błędnych linków wewnętrznych (ustawienia przekierowań, zarządzania błędami 404), zamiany linków graficznych w menu na linki tekstowe, przyspieszenia strony, czy wdrożenia RWD.

Bardzo wiele aspektów optymalizacji wymaga jednak długofalowej pracy, podczas której trzeba uwzględnić intensywność i tempo działań konkurencji. Jeśli chcemy skutecznie wpływać na wyniki wyszukiwania, musimy tworzyć content zoptymalizowany pod różne tematy i frazy, budować optymalną strukturę serwisu i zdobywać linki. Jeśli o nie chodzi, nie liczy się tylko ich ilość, ale i jakość. Oczywiście i tak musimy zdobywać je regularnie, jeśli branża, w której działamy nieustannie się rozwija.

Stosowanie narzędzi SEO

Dla procesów diagnostyki SEO, optymalizacji i pozycjonowania powstało szereg narzędzi. Mimo to nie istnieje takie, które dałoby gwarancję sukcesu. Specjalista SEO sam stworzyć listę programów najodpowiedniejszą do swoich potrzeb. Ponadto, nawet jeśli znajdzie zestaw idealny, to bez umiejętności odczytywania i interpretowania danych na niewiele się on zda. Także narzędzia nie wykonają za niego pracy, ale mogą być cenną pomocą.

Jest wiele programów, które cieszą się popularnością i zaufaniem wśród specjalistów i agencji SEO. Są to na przykład:

  • Google Search Console (czyli dawne Narzędzia dla webmasterów Google)
  • Crawlery analizujące strukturę i wydajność strony: Sitebulb, Screaming Frog SEO Spider, a także webowe (np. Ahrefs lub JetOctopus),
  • Narzędzia do analizy profilu linków: Ahrefs, Majestic, Link Research Tools, SEO SpyGlass, Moz OSE,
  • Oprogramowanie do analizy widoczności i pozycji: Senuto, Semstorm, Semrush,
  • Wtyczki wspierające optymalizację: Yoast SEO (dla WordPress), wtyczki do generowania sitemap (np. dedykowane wtyczki dla PrestaShop) lub optymalizacji wydajności (WP Super Cache),
  • Czasem także inne elementy ekosystemu Google: Google Analytics, Google Trends, Google PageSpeed Insights, Google Structured Data Testing Tool i inne.

Możesz też przeczytać o wykorzystaniu poszczególnych narzędzi do analizy fraz, konkurencji, monitoringu i zdobywania linków tutaj: https://www.szymonslowik.pl/pozycjonowanie-stron/

SEO jako strategia

Jeśli spojrzymy na pozycjonowanie i optymalizację z perspektywy strategiczne, jest to:

  • pozyskiwanie ruchu bez ponoszenia kosztów każdego kliknięcia (inaczej niż w reklamach PPC lub reklamie na portalach),
  • obecność w najczęściej na świecie wykorzystywanej wyszukiwarce — Google,
  • umożliwianie klientowi kontaktu z marką podczas poszukiwania informacji i oferty.

Pozycjonowanie należy uznać za nieodłączną część strategii digital marketingu. Nie są to pojedyncze, prowadzone w krótkim czasie działania. Aby pozycjonowanie przyniosło jakikolwiek efekt i by się on utrzymał, potrzebne jest stałe działanie. Nie istnieje sytuacja, w której można stwierdzić, że strona jest już „wypozycjonowana” i zaprzestać pracy SEO.

Nasza konkurencja nie śpi i także się pozycjonuje. Jeśli spoczniemy na laurach, błyskawicznie nasze strony spadną w TOP10. Dlatego też pozycjonowania nie można przerywać. Wydatki na nie powinny być stałą pozycją w budżecie firmy.

Audyt SEO — o co w tym chodzi?

Bardzo często spotykam się z pytaniem, czym jest właściwie audyt SEO?

Audyt SEO polega na analizie kodu strony i jej treści oraz słów kluczowych. Badane są też profile linków i wykonuje się analizę konkurencji w Google. Działania te są prowadzone pod kątem dotarcia do Twoich potencjalnych klientów. Pozwala to w przyszłości prowadzić optymalny link building i pracę pozycjonowania, tak aby pojawiać się jak najwyżej na liście wyników wyszukiwania Google.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top