Perspektywy rynku e-grocery

Opublikowano: 22 grudnia 2016. Kategoria: Rynek. Tagi: ,

W Polsce wydatki na zakupy produktów spożywczych przez internet (e-grocery) stanowią 0,2% całego rynku FMCG – dla porównania, w Wielkiej Brytanii jest to aż 6%. Jaka przyszłość czeka ten segment e-handlu?

Perspektywy rynku e-grocery 1Według danych supermarketu online – Frisco.pl, za przeciętny koszyk w pierwszym półroczu 2016 roku klienci zapłacili ponad 250 zł. W okresie świątecznym wartość zamówień znacząco wzrasta (średnio o 32%). Klienci są skłonni wydać najwięcej (w porównaniu do wcześniejszych miesięcy) na ekskluzywne (a tym samym droższe) słodycze. Liczba zamówień słodyczy wzrasta o 27%, a wartość pojedynczego zamówienia rośnie aż o 92%. Nieco mniejszą, lecz nadal bardzo wysoką popularnością, podczas zakupów świątecznych cieszą się również wysoko gatunkowe alkohole – wartość zamówień tej kategorii produktów wzrasta o 73%.

Obserwując zmiany w koszykach naszych klientów w okresie przedświątecznym, zauważamy nie tylko wzrost liczby zamówień, ale także ich wartości. W koszykach naszych klientów znajduje się wtedy znacznie więcej produktów premium, szczególnie alkoholi i słodyczy. Zapracowani Polacy coraz częściej cenią swój wolny czas i wolą spędzić go z rodziną, niż na bieganiu z koszykiem i dźwiganiu zakupów do domu – komentuje Katarzyna Kazior, prezes Frisco.pl.

Eksperci szacują, że do 2020 roku wartość rynku e-grocery w Polsce osiągnie nawet 2,5 mld zł, a wzrost zainteresowania zakupami spożywczymi online będzie utrzymywał się na poziomie 30% rocznie.

Coraz więcej e-zakupów produktów spożywczych dokonywanych jest poprzez urządzenia mobilne. W tej chwili aż 41% konsumentów, robiących zakupy online, korzysta z tego rozwiązania. Rośnie również liczba aplikacji, których celem jest ułatwienie procesu dokonywania zakupów. W przyszłości niezwykle istotne będzie, by spółki chcące rozwijać ten obszar swojej działalności skupiły się na optymalizacji rozwiązań – wprowadzały przyjazne aplikacje mobilne oraz szybkie i elastyczne dostawy do domów konsumentów.

Dawid ZarazińskiPerspektywy rynku e-grocery

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.