Piracki serwis kupuje… rosyjskie miasteczko

Opublikowano: 9 sierpnia 2010. Kategoria: Rynek. Tagi: , , , ,

4,5 mln rubli (ok. 115 tys. euro) kosztowało rosyjskie miasteczko Gar. Nabywcą jest… TorrentReactor, jeden z najpopularniejszych na świecie serwisów torrentowych. Nazwa miasteczka została zmieniona na cześć nowego właściciela na Торрентреактор.

Miasteczko Gar, położone w środkowej Rosji (obwód tomski), założone zostało w 1958 roku przez grupę związaną z Rosyjskim Kościołem Prawosławnym. Zamieszkane jest przez 214 osób żyjących z uprawy warzyw. Jeśli informacja o zakupie ich miasteczka okaże się prawdziwa (oficjalne władze jeszcze jej nie potwierdziły) może to być dla nich – kontrowersyjna – szansa. W Торрентреактор działają trzy komputery i tylko jeden podłączony jest do internetu modemem analogowym. Pieniądze pirackiego serwisu mają zostać przeznaczone na rozwój infrastruktury drogowej, wyposażanie szkoły i zapewnienie szerokopasmowego łącza internetowego.

Piracki serwis kupuje… rosyjskie miasteczko 1Zdajemy sobie sprawę, że to tylko kropla w morzu potrzeb a na pomoc czekają kolejne wioski. Ale przynajmniej robimy coś by wesprzeć kompletnie obce osoby. Jesteśmy dumni, że możemy działać i mamy nadzieję, że będziemy dumni z tego w przyszłości – informują twórcy TorrentReactor.

Lokalne władze miały być początkowo sceptyczne wobec pomysłu przejęcia Gar. Przekonała ich jednak wynegocjowana suma.

Co ciekawe, nie jest to pierwsza próba takiego zakupu. W 2007 roku popularny The Pirate Bay zainteresowany był przejęciem Sealandii, mikropaństwa położonego w pobliżu Wielkiej Brytanii. Zakup i utworzenie tam raju dla serwerów pirackich serwisów okazały się jednak niemożliwe – za wysoka okazała się bowiem cena (750 mln euro).

Źródła: torrentfreak.com, torrentreactor.net

Dawid ZarazińskiPiracki serwis kupuje… rosyjskie miasteczko

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.