W momencie zawarcia transakcji na terenie Unii Europejskiej podmiot zobowiązany jest do wystawienia europejskiej faktury VAT. Dokument taki z natury jest łudząco podobny do typowej faktury VAT poza kilkoma szczegółami, które opiszemy w poniższym artykule.
Aby zasięgnąć najbardziej wiarygodnych i szczegółowych informacji należy zwrócić się do aktualnego rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr212, poz.1337).
Dokument w jednej walucie
Jedną z najważniejszych zasad w przypadku europejskiej faktury vat jest to, że należy wystawić tylko i wyłącznie jeden dokument w walucie przyjętej wspólnie przez obie strony transakcji. Najczęściej jest to euro. Wbrew informacjom, jakie podają niektóre portale nie można wystawić dwóch dokumentów, na przykład jednego w euro, a drugiego w złotówkach. Po Internecie krążą opinie, że fakturę europejską wystawia się osobno dla siebie i osobno dla zagranicznego kontrahenta lub nawet, że wystawia się dwa dokumenty o różnej numeracji. Otóż te porady są błędne i mogą prowadzić do poważnych konsekwencji w przypadku kontroli przez urząd skarbowy.
Po dokonaniu transakcji wewnątrzwspólnotowej z kontrahentem, którego siedziba znajduje się na terenie Unii Europejskiej należy wystawić fakturę, jako pojedynczy i spójny dokument, gdzie podaje się zawsze kwotę podatku VAT w walucie lokalnej, czyli w naszym przypadku jest to polski złoty.
Odwrotne obciążenie
W zależności od tego, jaka jest natura przeprowadzanej transakcji wystawiający ma obowiązek umieszczenia na fakturze informacji o odwrotnym obciążeniu. Oznacza to, że to nie sprzedawca będzie zobowiązany do rozliczenia podatku VAT w swoim kraju. Obowiązek ten spada na nabywcę towarów lub usług. Często zdarza się tak, że zagraniczny kontrahent wystosuje prośbę o wystawienie faktury w swym ojczystym jeżyku lub języku angielskim. W przypadku braku rozbieżności danych można wystawić dowolną ilość kopii faktury o dowolnym wzorze wydruku i dowolnym jeżyku. Pamiętajmy jednak o paragrafie 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, gdzie w sposób jasny opisane jest, że zapisy w księdze mogą być dokonywane tylko i wyłącznie w języku polskim i w złotówkach, czyli faktura wystawiona w obcej walucie musi być koniecznie przeliczona na złotówki.
Faktura VAT EU
Faktura VAT EU czyli faktura europejska musi posiadać podobne elementy jak w przypadku krajowej faktury VAT, której wygląd opisano w artykule 106a ust.1 dział XI w ustawie z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług. Różnica polega na tym, że dokument może być wielojęzyczny i być wystawiony w walucie innej niż złotówki. Dane jakie koniecznie muszą znaleźć się na dokumencie VAT EU to data wystawienia, unikalny numer dokumentu, dane sprzedawcy i nabywcy (adres, numer NIP/VAT EU), data sprzedaży, termin i rodzaj płatności, kolejne nazwy, ilości, wartości i stawki VAT dla sprzedanych towarów i usług, oraz kwotę należności ogółem w postaci netto i brutto.
Przeczytaj też:
- Fakturowo.pl – w ciągu kilku miesięcy chcemy zwiększyć liczbę klientów o 50 proc.
- Jak rozliczyć kampanie Facebook?
- Jak wystawić fakturę za reklamę na blogu?
O autorze
Autorem artykułu jest portal Fakturowo.pl – oferujący darmowe wystawianie faktur lub innych dokumentów księgowych online. Serwis działa w oparciu o przeglądarkę internetową, potrzebny jest tylko dostęp do Internetu, dokumenty można więc wystawić wszędzie i o każdej porze dnia i nocy. Portal jest responsywny, dzięki czemu można z niego korzystać również za pośrednictwem wszelkich urządzeń mobilnych, np. tabletu lub telefonu.
Wpisy promowane
- Jak szybko wdrożyć profesjonalne oprogramowanie dla firm?Sprawne zarządzanie danymi i procesami wewnętrznymi wymaga zastosowania nowoczesnych rozwiązań informatycznych. Jednak wiele przedsiębiorców wciąż wstrzymuje się z decyzją o ...
- Jak programy lojalnościowe zwiększają sprzedaż oraz budują lojalność Twoich klientów? Zobacz, co mówi o tym najnowszy raport Motivation Direct!Wzrost sprzedaży to jeden z głównych powodów, dla których przedsiębiorstwa decydują się na wprowadzenie programów lojalnościowych. Badania przeprowadzone przez Motivation ...
Zobacz ofertę Wpisów promowanych.
Wydarzenia
- 09.05.2025 PM Showcase Day
- 15.05.2025 Javeloper 2025
- 20-21.05.2025 E-Commerce Connect
- 21-22.05.2025 V FORUM LOYALTY PLANET 360°
- 21.05.2025 VII Kongres MIT Sloan Management Review Polska
- 04-05.06.2025 VI FORUM DIGITAL EVOLUTION FOR PHARMA & MEDICAL
- 04-05.06.2025 Perspektywy Women in Tech Summit
- 10.06.2025 IT Unplugged
- 30.06-01.07.2025 Code Europe
Nie widzisz swojego wydarzenia? Skontaktuj się z nami!