Czas robienia przedświątecznych prezentów to dla nieuczciwych sprzedawców prawdziwa gratka. Według Policji, oszustwa polegające na sprzedaży fikcyjnego towaru w Internecie są częstospotykaną formą cyberprzestępczości w naszym kraju. Jak odróżnić bezpieczny sklep internetowy od sklepu-wydmuszki? Zobacz uniwersalne zasady zakupów w Internecie przygotowane przez serwis opinii konsumenckich Opineo.pl i platformy sklepów internetowych RedCart.pl.
1. Podstawowe dane rejestrowe – wiarygodne sklepy nie ukrywają swoich danych rejestrowych takich jak: data założenia sklepu, nazwisko właściciela, numer KRS, adres siedziby sklepu. Poszukajmy tych informacji i sprawdźmy na internetowej mapie, czy podany adres rzeczywiście istnieje i co się pod nim znajduje.
2. Sprawdź, czy sklep posiada regulamin – interesują Cię produkty w danym sklepie? Zanim potwierdzisz swój zakup przeczytaj dokładnie regulamin. Powinny być w nim zawarte najważniejsze dane, takie jak: dane osobowe i polityka prywatności, warunki i czas realizacji zamówienia, ceny produktów i koszty wysyłki, forma płatności, warunki odstąpienia od umowy czy też warunki reklamacji. Według obowiązującego prawa, przez 10 dni (po 25.12.2014 będzie to 14 dni) od momentu zamówienia Klient ma prawo odstąpić od umowy bez powodu i zwrócić go bez ponoszenia dodatkowych kosztów. W regulaminie nie ma mowy o zwrotach lub utrudnione są warunki reklamacji? Bądź ostrożny!
3. Dane kontaktowe – wiarygodny sklep internetowy nie obawia się również podawać na swej stronie pełnych danych kontaktowych, takich, jak numer telefonu, adres e-mail, dodatkowe formy kontaktu (GG, LiveChat), numer infolinii, a niekiedy nawet imiona i nazwiska osób odpowiedzialnych za obsługę Klienta w firmie. Skontaktujmy się ze sprzedawcą przed złożeniem zamówienia, żeby się przekonać, jak szybko uzyskamy odpowiedź na nurtujące nas pytanie, jak sklep traktuje potencjalnych klientów i czy udziela rzetelnych informacji. Przy okazji przetestujemy dane kontaktowe sklepu.
4. Certyfikat SSL – zabezpieczenie połączeń w sklepie to kluczowa kwestia podczas kupowania w Internecie. Protokół SSL w sklepie chroni Klienta przed niepożądanymi wyłudzeniami danych podczas przetwarzania informacji wysyłanych na serwer. Zwróć uwagę, czy podczas zakupów, w trakcie składania zamówienia pojawia się szyfrowane połączenie, charakteryzujące się zmianą adresu z http:// na https://. Dodatkowymi oznakami zabezpieczeń są ikony kłódki lub klucza.
5. Wiarygodność w Internecie – uczciwy sklep internetowy najczęściej legitymuje się certyfikatem świadczącym o jego uczciwości i rzetelności (Certyfikat Słucham Swoich Klientów, Certyfikat Jakości Usług Q, Certyfikat Rzetelności czy Sklep Wiarygodny Finansowo). Nie wystarczy jednak potwierdzić, że na stronie internetowej sklepu są znaki certyfikatów. Należy sprawdzić ich autentyczność. Kliknijmy w każdy banner, by zobaczyć, czy jest on aktualny.
— Jak długo sklep internetowy funkcjonuje na rynku? Jakie opinie krążą na jego temat? Co o jego uczciwości twierdzą dotychczasowi Klienci? To pytania, które należy sobie zadać, zanim zamówimy cokolwiek w upatrzonym sklepie internetowym — radzi Paweł Kucharzak, prezes zarządu Opineo.pl. — Późną jesienią i wczesną zimą przybywa w sieci tzw. sklepów-wydmuszek, które usiłują się wstrzelić w przedświąteczny boom zakupowy. Oszustom zależy, by sprzedać jak najwięcej fikcyjnego towaru. Tym samym rośnie też liczba oszukanych i rozżalonych Klientów. Co gorsza, wielu z nich sprawdza dokładnie sklep internetowy dopiero, gdy mija termin realizacji zamówienia, a po przesyłce ani śladu.
6. Pozytywne opinie – oceny Klientów są więc najlepszym potwierdzeniem ich długoletniej obecności na rynku i jednocześnie dowodem wysokiej jakości oferowanych usług. Poznajmy opinie kupujących na temat wiarygodności i rzetelności sklepu internetowego w serwisie Opineo.pl. Dowiemy się z nich, m.in. jak konsumenci oceniają poziom obsługi Klienta, jak sklep radzi sobie z rozwiązywaniem problemów i przede wszystkim czy uczciwie realizuje zamówienia.
7. Pilnuj swoich danych i chroń swoje hasła – w sklepach internetowych można dokonywać zakupów bez wcześniejszej rejestracji. Aby zamówienie zostało zrealizowane wystarczy wypełnić formularz ułatwiający wysyłkę zamówienia. Wypełniaj tylko wymagane pola. NIGDY nie podawaj swojego numeru PESEL, nazwiska panieńskiego czy daty urodzenia. Takie sklepy mogą wyłudzać dane w niepożądanych celach. Nigdy nie ujawniaj swojego loginu i hasła, korzystaj również zawsze z własnego komputera.
8. Korzystaj z bezpiecznych połączeń internetowych – choć Internet jest dostępny wszędzie, nie z każdego łącza internetowego można bezpiecznie korzystać. Transakcje kupna zawsze dokonuj ze znanej już sieci, która jest chroniona programami antywirusowymi i firewall’em.
— Aby świąteczne zakupy były w pełni udane, należy kierować się zarówno bezpieczeństwem, jak i zdrowym rozsądkiem. Przedświąteczna gorączka to najgorętszy okres dla sklepów internetowych, które przygotowywały się tego momentu już od października i listopada. Jeśli zauważymy, że sklep nie spełnia wymagań informacyjnych (regulamin, dane rejestrowe i kontaktowe), a także technicznych (bezpieczne szyfrowanie podczas rejestracji/logowaniu i dokonywaniu płatności) polecamy wstrzymać się z zakupem, pomimo zachęty w postaci niskiej ceny — dodaje Paulina Szymańska z platformy sklepów internetowych RedCart.
Jeśli cokolwiek w działalności sklepu budzi nasze wątpliwości — poszukajmy innego sprzedawcy. I pamiętajmy — w Internecie jest blisko 20 tysięcy e-sklepów. O wiarygodności danego sklepu nie świadczy świetnie zaprojektowana strona internetowa czy najniższe ceny, ale reputacja, jaką sklep buduje przez długie lata, certyfikaty potwierdzające jego uczciwość, tysiące zrealizowanych transakcji i zadowolenie klientów. Im lepiej prześwietlimy sklep przed złożeniem zamówienia, tym mniejsze ryzyko poniesiemy.
Chcesz dotrzeć do przedsiębiorców i ekspertów e-commerce?
Wykorzystaj nasze 25-letnie doświadczenie i zapoznaj się z naszą propozycją współpracy – artykułami eksperckimi, patronatami medialnymi oraz wpisami promowanymi wspierającymi SEO.
Wpisy promowane
- Instrukcja technologiczna spawania (WPS). Co powinna zawierać?Instrukcja technologiczna spawania WPS (z ang. Welding Procedure Specification) to dokument, który zawiera informacje niezbędne do prawidłowego wykonania prac spawalniczych. ...
- TOP 10 produktów do czyszczenia samochoduNiektórzy kierowcy sprzątają samochód w każdej wolnej chwili, inni wolą z tym zaczekać na specjalną okazję. Warto jednak mieć na ...
Wydarzenia
26.03.2025 - 27.03.2025
Azure Summit 2025 (online)
27.03.2025
Dlaczego Twój e-commerce nie radzi sobie w SEO? (online)
27.03.2025
XXVIII Konkurs KAROLE
05.04.2025
PM Showcase Day
09.05.2025
E-Commerce Connect
20.05.2025 - 21.05.2025
Code Europe
30.06.2025 - 01.07.2025
Najnowsze wpisy
- Panasonic Connect Europe: 91% specjalistów ds. sprzedaży korzysta z GenAIW ostatnim raporcie opublikowanym przez Panasonic Connect Europe, ujawniono, że 91% specjalistów ds. sprzedaży korzysta z generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) ...
- Brandly360 prezentuje e-book o dynamic pricing w e-commerceBrandly360, firma zajmująca się analizą rynku e-commerce, wprowadza na rynek e-book „Dynamic Pricing w e-commerce. Kompleksowy przewodnik”. Publikacja ta stanowi ...
- Comperia: Przychody 49,6 mln zł i rozwój e-commerce w 2024 rokuGrupa Comperia.pl SA opublikowała sprawozdanie finansowe za 2024 rok, które pokazuje znaczący wzrost przychodów oraz pozytywne wyniki w różnych segmentach ...
- Emil Walczak nowym dyrektorem BaseLinker w PolsceBaseLinker, dostawca systemu operacyjnego dla branży e-commerce, poinformował, że Emil Walczak objął stanowisko dyrektora generalnego na Polskę. Jako manager z ...