Poszukiwani, nie rozchwytywani

Opublikowano: 16 sierpnia 2002. Kategoria: Bez kategorii. Tagi:

E-business, firmy doradcze i wdrożeniowe.

Dostawcy Internetu i firmy tworzące serwisy internetowe. Producenci sprzętu i programowania. Działy IT przedsiębiorstw. Tam mogą pracować informatycy.

Informatycy mogą znaleźć zatrudnienie w firmach produkujących komputery, tworzących oprogramowanie lub wdrażających je u klientów, w firmach oferujących usługi internetowe lub zajmujących się e-businessem. Ale także w przedsiębiorstwach przemysłowych, w działach IT.

Specjaliści zajmujący się branżą IT, czyli zaawansowanych technologii, mogą pracować w wielu dziedzinach. Pierwsza to praca u producentów komputerów i sprzętu IT: IBM, Hewlett-Packard, Intel, Compaq, Optimus itp. Druga grupa firm zajmuje się usługami: oferowaniem systemów komputerowych, oprogramowania, wdrożeniami. Na tej zasadzie działają np. Cisco, IFS czy polskie Prokom, ComArch, Softbank, itp.

Pracujący w takich przedsiębiorstwach informatycy zajmują się projektowaniem sprzętu i rozwiązań, które można wdrażać z użyciem istniejących narzędzi. Firmy takie budują również sieci komputerowe dla innych firm, wprowadzają zabezpieczenia, tworzą serwisy internetowe, platformy e-biznesowe (tzw. B2B i B2C).

Wdrożeniowcy

Kolejnym polem do pracy dla informatyków są firmy doradcze. Coraz więcej firm konsultingowych, zarówno należące do tzw. Wielkiej Czwórki, jak i mniejsze, tworzą działy doradztwa zajmujące się nowymi technologiami. Pracujący w nich informatycy zajmują się projektowaniem i wdrażaniem rozwiązań dla klientów, zainteresowanych np. nowoczesnymi metodami zarządzania produkcją, księgowości czy logistyki.

W Polsce działa dużo firm, świadczących usługi związane z projektowaniem witryn internetowych. Są to zarówno małe, często jednoosobowe, które zajmują się tworzeniem prostych rozwiązań, jak i takie, które zapewniają pełny serwis – tworzą strony, zapewniają ich sprawne działanie, wprowadzają zmiany, oferują serwery pocztowe – na przykład kilkudziesięcioosobowe firmy: Internet Designers, AMG.net, 3dart.com, Piknet, Hoga i wielu innych.

W e-businessie

W porównaniu ze Stanami Zjednoczonymi czy UE nasz handel elektroniczny i usługi oferowane poprzez sieć wypadają dosyć blado. Ale i takie przedsiębiorstwa mogą być interesującym miejscem pracy dla specjalistów od komputerów. Merlin, Serio.pl, Mediarun.pl, Marketplanet.pl, Allegro to tylko niektóre z „wirtualnych firm”, które potrzebują informatyków do zapewnienia sprawnego działania serwisów i wprowadzania nowych rozwiązań. A przez Internet działa coraz więcej banków (oprócz czysto internetowych jak mBank i Inteligo, są to internetowe oddziały banków tradycyjnych), biur podróży, firm ubezpieczeniowych, a także „zwykłych” portali, zatrudniających sporo pracowników:Onet.pl. Wirtualna Polska, Gazeta.pl czy Interia.pl.

Informatycy pracują też w przedsiębiorstwach mających z komputerami i najnowszą technologią niewiele wspólnego. Nawet tam, gdzie komputer wykorzystuje się niemal wyłącznie do pisania, wysyłania poczty i przeglądania stron internetowych, potrzebny jest specjalista, który będzie mógł naprawić zepsuty sprzęt, poradzić, jak z niego skorzystać, itd. Działy IT w dużych firmach spożywczych, produkcyjnych czy handlowych to czasem kilkudziesięcioosobowe komórki.

Od batonów i samochodów

W firmach „starej technologii” szuka się też ludzi łączących wiedzę informatyczną z wiedzą o elektronice i automatyce. Przecież niejednokrotnie komputery odpowiadają za proces produkcji – wówczas potrzeba osoby, która potrafi zapanować nad komputerem koordynującym produkcję batoników czy samochodów.

Ale informatycy, choć nadal bardzo poszukiwani, nie są już tak rozchwytywani przez pracodawców jak 2-3 lata temu w czasie boomu internetowego. Bankructwa tzw. dotcomów, recesja na rynku pracy i coraz szersze rzesze absolwentów informatyki szukających pracy sprawiły, że pensje nieco spadły. Tylko kilka procent absolwentów znajdzie pracę za 3-5 tys. zł, reszta zadowoli się pensją o połowę niższą.

Pracuj.pl

Pracuj.pl

Sylwester KozakPoszukiwani, nie rozchwytywani

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.