Pozyskanie pracownika oraz zaoferowanie mu warunków pracy lepszych niż konkurencja to zaledwie początek starań pracodawców o to, aby najlepsi pracownicy chcieli z nimi zostać na dłużej. Zdecydowanie ważniejsze niż samo zdobycie pracowników jest motywowanie pracowników, pozwalające na nakłonienie pracownika do podjęcia większego wysiłku i większego zaangażowania w pracę. Najczęściej pracodawcy mówią, że pracowników motywują jedynie pieniądze. Tymczasem są one ważnym czynnikiem motywującym, jednak nie najważniejszym. Po co zatem sięgać, aby namówić pracownika do dalszej pracy na jak najwyższych obrotach?
Pieniądze są ważne, ale…
Motywowanie pracowników poprzez premie czy podwyżkę jest dobrym rozwiązaniem, ale na krótko. Przy premiach, które są wypłacane regularnie, ale jednocześnie nie są one powiązane z koniecznością wypracowania określonych efektów, pojawia się ryzyko, że w krótkim czasie pracownik uzna taką premię za składnik stały wynagrodzenia. Nieco inaczej wygląda sytuacja, gdy premia oznacza dodatkowe wynagrodzenie, pod warunkiem, że sam pracownik spełni określone warunki, np. przygotuje określone raporty czy analizy czy też wypracuje zyski, określone matematycznie, np. ilością sprzedanego produktu. Jeśli cele są mierzalne i możliwe do osiągnięcia, a sama premia korzystna, to pracownik może podjąć wyzwanie, aby uzyskać dodatkowe wynagrodzenie. Czym jest korzystna dla pracownika premia? Będzie to premia stosunkowo wysoka licząc z perspektywy pracownika. Wynagrodzenie rzędu 100-200 złotych dla kogoś, kto zarabia średnią krajową, motywujące nie jest.
Pochwała i listy gratulacyjne
Dla części pracowników ważna staje się pochwała ze strony przełożonego, która powinna być podana do wiadomości publicznej. Pochwalenie pracownika w newsletterze, skierowanym do wszystkich pracowników firmy czy też wystawienie mu specjalnego listu z pochwałą, który w przyszłości pracownik może pokazać kolejnym pracodawcom na podkreślenie własnego zaangażowania. Często takie listy czy pochwały łączy się z symboliczną nagrodą, która może być jednorazową gratyfikacją pieniężną. W firmach, w których nawet gadżety reklamowe przeznaczone są jedynie dla kontrahentów i osób spoza firmy, wręczenie cenniejszych gadżetów reklamowych może być formą docenienia pracownika. Tu również nie można przesadzić: zestaw składający się z długopisów i ceramicznego kubka nie jest docenieniem pracownika.
Dodatkowe rozwiązania
Choć prywatna opieka medyczna czy karnet do sieci klubów fitness stają się swoistym standardem i są oferowane przez wiele firm, także one mogą być potraktowane jako forma zachęty czy motywator dla pracownika. Opieka medyczna może być w całości sfinansowana przez pracodawcę i rozciągnięta dodatkowo na kolejnych członków rodziny. Z kolei zamiast karnetu na siłownię warto zapytać pracowników, czy mają oni jakieś zainteresowania czy hobby, któremu oddają się po pracy. Może się bowiem okazać, że pracownik np. regularnie biega i zamiast na siłowni, spędza czas na przygotowywaniu się do kolejnych imprez biegowych. W tym przypadku pracodawca może sfinansować wspólne treningi czy opłatę za udział w imprezie.
Źródło: https://www.nais.pl/
Wpisy promowane
- Jak zmienia się biznes z systemem CMMS?W sektorze produkcji osiągane wyniki biznesowe w dużej mierze zależą od kondycji działu produkcji oraz działu odpowiedzialnego za utrzymanie ruchu ...
- Kiedy warto zainwestować w automatyzację logistyki e-commerce?Przedsiębiorcy z branży e-commerce coraz chętniej korzystają z automatyzacji logistyki. To bowiem skuteczny sposób na usprawnienie pracy. W tym artykule ...
Wydarzenia
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: 133 pkt w styczniu 2025 r.Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
- E-commerce w Polsce: 20% konsumentów często rezygnuje z zakupów onlineBranża e-commerce w Polsce rozwija się dynamicznie, oferując konsumentom coraz więcej udogodnień. Mimo to, wielu Polaków rezygnuje z zakupów online, ...
- Sztuczna inteligencja w e-commerce: 5 kluczowych technologii według ekspertów ShoperSztuczna inteligencja coraz częściej wspiera e-commerce, pomagając sprzedawcom w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Jakie rozwiązania odgrywają dziś kluczową rolę w sprzedaży ...
- BaseLinker Index wskazuje na wzrost polskiego e-commerce o 10,8% w grudniu 2024Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.