Logo firmy może wyglądać różnie, w zależności od preferencji jego wykonawcy. Pomimo tego, w bardzo wielu przypadkach, jako konsument czy też przyszły przedsiębiorca, na pewno zauważyłeś powtarzające się elementy widniejące przy wielu znakach towarowych. Są to specjalne symbole określające poszczególne oznaczenia logo. Jeżeli chciałbyś używać któregoś z nich, przeczytaj poniższy artykuł, aby nie narobić sobie problemów.
Dodatki widniejące przy logo firmy
Elementy, jakie producenci decydują się dodać do swojego logo to tzw. symbole własności intelektualnej . Wśród nich znajdują się np.:
- ® – zarejestrowany znak towarowy;
- © – określa prawo autorskie;
- TM – oznaczenie, że dane logo jest znakiem towarowym;
- SM – taka sama sytuacja jak przy TM z tą różnicą, że to skrót od znaku usługowego.
® – Zarejestrowany znak towarowy
Skrót wziął się od pierwszej litery angielskiego słowa „registered”. Oznacza, że znak towarowy, przy którym widnieje R-ka, zarejestrowano w jednym z Urzędów Patentowych. Umieszczenie go przy logo jest dobrowolne, ale tylko przy zakończonym procesie rejestracji! Wobec przedsiębiorców umieszczających R w kółku przy niezarejestrowanym znaku towarowym, polskie prawo przewiduje grzywnę do 5000 złotych.
Mity związane ze znaczeniem R w kółku
Ten symbol własności intelektualnej nie ma łatwego życia. W świadomości wielu użytkowników jest mylony z oryginalnością. Ponoć towary znanych marek, które nie mają R-ki to podróbki. Prawda jest taka, że osoba, która wprowadza podróbkę nie ma ograniczeń, aby skopiować również R-kę.
Ten symbol bardzo często jest również mylony z prawami autorskimi.
Argumenty za ochroną znaku towarowego
Chcąc uzyskać podwyższoną ochronę swojej marki (rozumianej jako nazwę lub logo), powinieneś ją zarejestrować w Urzędzie Patentowym. Co prawda, prawo do tego nikogo nie zmusza, ale możesz na tym jedynie zyskać. Przedsiębiorcy, którzy tego nie robią albo nie wiedzą w ogóle o takiej możliwości, albo nie widzą w niej większej wartości.
Do największych korzyści z takiej ochrony można zaliczyć:
- Wyższa wiarygodność w oczach klientów – Symbol ® pojawia się przy najbardziej rozpoznawalnych markach świata. Efektem tego jest to, że wiele osób kojarzy ten symbol z towarami i usługami wyższej jakości. Choć od strony formalnej nie jest to prawdą, to z pewnością uwiarygodnia przedsiębiorcę w oczach nowych klientów.
- Wzrost sprzedaży – Naturalną konsekwencją wyższej wiarygodności jest większa sprzedaż. Osoba, która ma do wyboru towar bez R-ki lub towar z R-ką w większości przypadków zdecyduje się na ten drugi.
- Szybka wygrana z nieuczciwą konkurencją – Konkurent, widząc, że odnosisz sukces, może zapragnąć tego samego. Używając podobnego oznaczenia do Twojego spowoduje, że klienci mogą przez pomyłkę skorzystać z jego usług. Jeżeli do takiej sytuacji dojdzie, to powołując się na przyznane Ci przez Urząd Patentowy świadectwo ochronne możesz zmusić go do zmiany nazwy. Jeżeli nie po dobroci to z pomocą sądu.
Korzyści z rejestracji znaku towarowego jest więcej. Z pozostałymi możesz się zapoznać w poniższym nagraniu:
Jak widzisz rejestracja znaku towarowego pod względem finansowym i wizerunkowym, przynosi wiele korzyści. Warto się zdecydować na ten krok, choć całe postępowanie zgłoszeniowe nie jest proste. Jeżeli nie chcesz popełnić błędów, to pamiętaj, że możesz skorzystać z usług rzecznika patentowego, który pomoże Ci z formalnościami.
Co oznacza symbol TM ?
TM dodawane do logo oznacza, że jest to oznaczenie używane komercyjnie. Formalnie jest to skrót od angielskiego słowa „trademark”, co oznacza znak towarowy. O tym, jakie korzyści przynosi jego używanie, przeczytasz tutaj: https://znakitowarowe-blog.pl/znaczek-tm-co-oznacza-symbol-r/
Przedsiębiorcy chętnie posługują się tym symbolem, ponieważ sprawia, że logo prezentuje się profesjonalnie. Nie jest to jednak informacja o tym, że ktoś logo zgłosił do rejestracji lub planuje to zrobić w przyszłości. Symbolem TM może posługiwać się bez obaw każdy.
Siostra TM czyli SM
Wszelkie prawa i obowiązku obowiązujące w stosunku do TM są takie same przy używaniu SM. Formalnie jest to skrót od słowa „service mark” i oznacza znak usługowy. Ten symbol w polskich realiach możemy spotkać nieco rzadziej. Znaleźć go można np. przy logo restauracji Burger King.
Co oznacza symbol C w kółku?
Symbol © to znane na całym świecie oznaczenie praw autorskich (copyright). Umieszczając je przy swojej grafice, logo czy tekście wskazujesz, że jest to utwór chroniony prawem. Jeżeli okoliczności na to pozwalają, przy tym symbolu można dopisać imię i nazwisko posiadacza praw.
Wpisy promowane
- Prowadzisz e-biznes? Sprawdź, jak wybrać odpowiedniego partnera do działań marketingowychRozwój e-biznesu w dzisiejszych czasach nieodłącznie wiąże się z przemyślaną strategią marketingową – dynamiczny wzrost konkurencji w branży internetowej powoduje, ...
- Jak farmy fotowoltaiczne mogą wspierać biznesy internetowe?Rosnące zapotrzebowanie na energię w biznesach online wymusza poszukiwanie stabilnych i ekonomicznych rozwiązań. Farmy fotowoltaiczne to sposób na obniżenie kosztów ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Click to Pay w PayUClick to Pay to nowoczesne rozwiązanie płatnicze, które jest już dostępne w systemie PayU. Umożliwia ono właścicielom kart Mastercard szybkie ...
- Shoper prezentuje wyniki finansowe: wartość transakcji przekroczyła 10 mld zł w tym rokuShoper, dostawca rozwiązań e-commerce w modelu SaaS w Polsce, opublikował wyniki finansowe za trzeci kwartał oraz pierwsze dziewięć miesięcy 2024 ...
- Zalando: wzrosty w trzecim kwartale w B2C i B2BFirma Zalando w trzecim kwartale odnotowała silny wzrost w obu wektorach wzrostu: B2C i B2B, napędzany rosnącym popytem konsumentów przy ...
- ERLI: Dynamiczny rozwój w III kwartale 2024 rokuW ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku platforma ERLI osiągnęła wartość sprzedanych towarów (GMV) na poziomie 849 mln PLN, co ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.