Kiedy działalność swojej firmy opieramy na rynku lokalnym, chcemy pozyskać klientów głównie z obszaru naszego działania. Analogicznie, wyszukując warsztat samochodowy, lokal gastronomiczny lub fryzjera życzymy sobie, by usługi były świadczone blisko, rzetelnie i w miarę tanio. Zarówno do firm prowadzących działalność na terenie danego miasta, jak i ich klientów, pomocną dłoń wyciąga Google oferując lokalne wyszukiwania.
Co to jest pozycjonowanie lokalne?
Działania onsite i offsite mające na celu podniesienie widoczności witryny Działania onsite i offsite mające na celu podniesienie widoczności witryny firmy na dane frazy i słowa kluczowe jedynie na określonym terenie – to pozycjonowanie lokalne. Brzmi znajomo? Powinno, ponieważ proces ten ma wiele wspólnego z dobrze znanym klasycznym pozycjonowaniem stron internetowych. Mimo dużego podobieństwa, lokalne SEO różni się od szerokiego pozycjonowania.Aby to zrozumieć, należy stanąć po drugiej stronie, a więc wejść w skórę potencjalnego klienta, szukającego na przykład restauracji w Sandomierzu, a więc miejscowości, w której akurat zatrzymał się podczas podróży, by zjeść obiad z rodziną. Istnieje niemal stuprocentowe prawdopodobieństwo, że wpisze on w wyszukiwarce swojego smartfona frazy “restauracja Sandomierz”, “bar Sandomierz”, “najlepsze jedzenie Sandomierz” i tym podobne, czyli istotne dla jego aktualnej lokalizacji i potrzeb. Pozycjonując się lokalnie w internecie musimy sprawić, aby ten potencjalny klient trafi właśnie do nas. Jak zatem opracować dobrą strategię SEO, która pozwoli nam zajmować wysokie pozycje w wynikach Google? Na to pytanie odpowiem w dalszej części artykułu.
Lokalne wyniki wyszukiwania
Prawdziwy przełom dla lokalnych wyników wyszukiwań przyniosła ekspansja smartfonów. Szybki rozwój technologii mobilnej sprawił, że nie tylko mamy dostęp do Internetu z każdego miejsca, ale dzięki GPS telefon bez problemu potrafi określić nasze położenie. Ten fakt wykorzystują skrzętnie Mapy Google, przedstawiając nam dokładną lokalizację szukanego punktu względem nas. To właśnie geolokalizacja jest jednym z czynników wpływających na wyniki wyszukiwania. Będąc w Sandomierzu i wpisując w wyszukiwarce “restauracja”, Google będzie starał się pokazać lokale gastronomiczne położone najbliżej nas, bez względu na to, że sięgnęliśmy po frazę ogólną. W takim przypadku należy spodziewać się, że wyniki wyszukiwania będą zapewne różnić się od siebie w zależności od tego, w której części miasta akurat się znajdujemy. Można także posiłkować się frazą “restauracja Sandomierz”, ponieważ ta opcja jest z perspektywy Google silniejszym sygnałem, aniżeli faktyczne położenie zainteresowanego użytkownika. Dzięki funkcji geolokalizacji każdy dostanie oczekiwane wyniki niezależnie czy odniesie się do frazy lokalnej czy ogólnopolskiej. W związku z tym, prowadząc działalność ograniczoną do danego terenu, nie warto inwestować w pozycjonowanie ogólne i konkurować na słowa kluczowe nierzadko z monopolistami z danej dziedziny.
Na co warto zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu lokalnym?
Jak wcześniej wspomniałem, pozycjonowanie regionalne ma wiele wspólnego z klasycznym SEO. Także tutaj jako główne czynniki uznać należy właściwą optymalizację strony oraz świadomy i celowy link building. W tym przypadku również nie obędzie się bez analizy konkurencji. Mamy jednak do dyspozycji pewne narzędzia i techniki, które mogą uskutecznić nasze działania nastawione na pozyskanie klientów.
Optymalizacja onsite
Jeśli dana firma działa w rejonie, gdzie wyróżnić można pomniejsze strefy, należy to zrobić. Na przykład świadcząc usługi ukierunkowane na klientów z Warszawy, można stworzyć podstrony, skierowane bezpośrednio do klientów z danych dzielnic. Takie działania nazywane są pozycjonowaniem hiperlokalnym. Oczywiście każdy taki zabieg musi być opatrzony odpowiednimi meta tagami oraz logicznym linkowaniem wewnętrznym. Nie zapominajmy o zróżnicowanej treści na każdej podstronie! W takim przypadku nie unikniemy wspólnych elementów – co jest zresztą całkiem normalne – ale zadbajmy szczególnie o unikalność contentu. Korzystając z landing page skupiamy naszego odbiorcę na realizacji konkretnie tego zadania, którym jest zainteresowany, co zwiększa konwersję, a co za tym idzie prawdopodobieństwo skorzystania z naszej oferty.
Pozostając na swojej stronie, nie bagatelizujmy znaczenia danych strukturalnych. Pozycjonując się lokalnie, obojętnie czy jesteśmy mechanikiem, fryzjerem, czy prowadzisz budkę z kebabem, grzechem byłoby nie skorzystać z dobrodziejstwa jakim są znaczniki schema, a już niewykorzystanie potencjału LocalBusiness, czyli znacznika danych strukturalnych przeznaczonego specjalnie do biznesu lokalnego, to strzał w kolano. Przykładowo, prowadząc restaurację, na stronie głównej możemy umieścić znacznik schema Organization, gdzie zawieramy podstawowe dane firmy, jej logo, a nawet profile w social mediach, natomiast zakładkę “kontakt” ubogacamy o schema Local Business, gdzie oprócz danych teleadresowych umieszczamy także godziny otwarcia restauracji, a nawet zdjęcia.
Kolejnym ważnym elementem, o którym należy pamiętać, jest umieszczanie nazwy miasta w nagłówkach H1 i treści strony.
Warto wiedzieć, że ogromne znaczenie dla Google, oprócz słów i fraz kluczowych, ma adres firmy. Umieszczenie go na stronie w pozycjonowaniu lokalnym to konieczność. Dodanie danych teleadresowych w stopce i podstronie “kontakt” to obowiązek, ale nieocenione są w tym miejscu również wyżej wspomniane dane strukturalne, które mogą zawierać adres firmy, numer telefonu, mail, godziny otwarcia, ofertę i krótki opis usług. Ogólnie rzecz biorąc, im więcej naszego adresu w sieci, tym lepiej dla lokalnych pozycji. Aby nasza firma była dla Google wiarygodna, bezwzględnie należy dodawać te same spójne ze sobą dane wszędzie tam, gdzie umieszczamy informacje o niej.
Większość klientów będzie wyszukiwać Twojej firmy przy pomocy smartfona. Zawczasu więc zadbaj, by dostosować swoją witrynę do obsługi przez urządzenia mobilne.
Google Moja Firma
Popularna wśród użytkowników “wizytówka” to okno na świat dla lokalnych przedsiębiorców. Nadal jednak jest bardzo niedoceniana poza środowiskiem SEO, przez co nie wykorzystuje się jej ogromnego potencjału. Wizytówka w usłudze Google Moja Firma, połączona ze stroną daje dużo większe prawdopodobieństwo pojawienia się w lokalnych wynikach wyszukiwania z całym kompletem niezbędnych informacji, zarówno w wyszukiwarce jak i mapach. Dodatkowo taki profil firmy zwiększa w “oczach” Google naszą wiarygodność. Mimo iż sam proces zakładania wizytówki nie jest trudny, to należy ją dodatkowo zoptymalizować. Wszelkie dane wprowadzać należy dokładnie i skrupulatnie, by w jak największym stopniu wyczerpać temat i przybliżyć potencjalnego klienta do siebie. Oprócz wszelkich danych i wyboru kategorii, ważny jest opis działalności. Mimo iż zawiera on zaledwie 750 znaków, to musimy z niego wycisnąć maksimum, w miarę możliwości umieszczając w nim interesujące nas słowa kluczowe.
Nieodzownym i jakże ważnym elementem wizytówki są opinie. Warto zadbać o jak najwięcej pozytywnych ocen. Będzie to nie tylko zachęta dla klientów, ale może być również czynnikiem decydującym o pozycji strony! Prowadząc lokalny biznes należy zabiegać o pozytywne komentarze swoich klientów. W tym miejscu mile widziana interakcja w postaci krótkiej odpowiedzi na nie.
Kolejnym elementem z pozoru błahym, a jednak bardzo ważnym jest spójność danych. Optymalizując naszą wizytówkę zwrócić należy uwagę, aby udostępnione w niej dane były zgodne z tymi dostępnymi na naszej stronie internetowej, profilu na Facebooku itd. Identyczna nazwa firmy, adres, telefon i inne podstawowe dane umiejscowione w różnych miejscach to znak dla algorytmu wyszukiwarki, by uznać nas za bardziej wiarygodnych.
Warto wiedzieć, że wizytówka może publikować informacje (opinie) “zaciągane” z zewnętrznych serwisów jak Facebook, GoldenLine, Booking.com i innych w zależności od branży. W związku z tym, dbać należy nie tylko o klientów opiniujących nas bezpośrednio z konta Google, ale również każdego innego źródła, gdzie nasza firma posiada indywidualny profil.
Na koniec zdjęcia. Internet pełen jest wizytówek, nie posiadających żadnych fotografii, ewentualnie tylko tych, które “zaciągnięte” zostały z map. Ich pozycja nie powala… Statystyki mówią jasno – dla większości użytkowników równie ważne jak dane dojazdu i opinie są rzeczywiste zdjęcia. Nie bój się zatem publikować w wizytówce obrazów. Pokaż swoją pracę, gotowe realizacje, czy propozycje. Staraj się wykonywać zdjęcia estetyczne, miłe w odbiorze, zachęcające odbiorcę do odwiedzenia właśnie Twojej restauracji, lokalu, czy punktu i koniecznie unikalne, nie powielane w innych miejscach.
Lokalne linki
O znaczeniu link buildingu powiedziano już wszystko. W przypadku pozycjonowania lokalnego jest on niezwykle ważny, o ile nie najważniejszy. Oczywiście w tym wypadku warto poświęcić czas na budowanie sieci linków ze stron o charakterze lokalnym. Dziś każde miasto ma swój portal informacyjny, mnożą się katalogi firm, lokalne portale ogłoszeniowe i inne miejsca, które powinny linkować do naszej strony. Odnośniki z takich miejsc są wyraźnym sygnałem dla Google o powiązaniu firmy z lokalizacją.
Content Marketing ma duże znaczenie w kontekście lokalnego seo. Starając się o klienta w danym regionie, musimy budzić zaufanie zarówno jego jak i Google, a takie buduje się właśnie stosując tą formę marketingu. Korzyści mogą przynieść zarówno linki sponsorowane jak i wpisy w lokalnych katalogach stron. Zawsze przy optymalizacji pamiętać należy, że nieumiejętne umieszczanie linków może przynieść więcej szkody jak pożytku.
Social media
Nieodzownym elementem pozyskiwania klientów jest udzielanie się i tworzenie społeczności związanej z naszym biznesem w social media. Seo lokalne również powinno mieć mocne oparcie w budowanych tym sposobem relacjach. Łączenie social media z działaniami, które składają się na pozycjonowanie lokalne, może dać wymierne efekty dużo szybciej niż skupienie się jedynie na tym drugim aspekcie. Wprawdzie Google nie bierze pod uwagę jako czynnika rankingowego aktywności na portalach społecznościowych, ale by wzbudzić zainteresowanie ofertą, pozyskać zaufanie nowych klientów i budować pozytywny obraz marki, warto poświęcić czas na prowadzenie konta.
Kto powinien, a kto nie promować się lokalnie?
Pozycjonowanie lokalne to ogromna szansa dla przedsiębiorców działających na danym, ograniczonym terenie. Istnieją jednak branże, dla których ten sposób promocji to wyrzucenie pieniędzy i czasu w błoto. Jeśli oferta firmy nastawiona jest na rynek ogólnokrajowy czy też globalny, to szukanie swojej szansy w południowej dzielnicy Puław jest bez sensu. Kto zatem powinien darować sobie lokalne pozycjonowanie? Przede wszystkim wielkie koncerny, ogólne strony, blogi i portale, a także sklepy internetowe, choć w ich przypadku wszystko zależy od strategii (np. odbiór w punkcie), oferowanego asortymentu oraz możliwości.
A dla kogo ten sposób promocji jest szansą? Na pewno skorzystają firmy świadczące usługi remontowo-budowlane, lokale i firmy gastronomiczne, lokale kosmetyczne, fryzjerskie, kwiaciarnie, warsztaty naprawcze i wulkanizacyjne, stacjonarne sklepy motoryzacyjne oraz podmioty świadczące inne usługi specjalistyczne jak lekarze, fizjoterapeuci, tapicerzy i wszyscy ci, których reklama powinna dotrzeć do realnie zainteresowanych klientów.
Podsumowanie
Pozycjonowanie lokalne to bardzo pomocna forma promocji firmy z każdej branży. Aby było skuteczne i przynosiło realne profity, należy poświęcić mu sporo uwagi. Daje ono szansę lokalnym przedsiębiorcom na znaczną poprawę swojej pozycji wśród wyników wyszukiwania i zaistnienie na rynku, mimo dużej konkurencji. Sukces odnosi się jednak stopniowo i na takie wyniki należy się nastawić. “Nie od razu Rzym zbudowano” – prawda?
Pamiętajmy, że nawet najlepiej zoptymalizowana i dostosowana strona nie da rezultatów sama. To od nas zależy, czy klienci będą do nas wracać, polecać nas i wystawiać dobre opinie, dlatego nie zapominajmy, że najważniejsze to wykonywać dobrze swoją pracę.
Local seo to bez wątpienia szansa dla małych firm, by na rynku regionalnym móc skutecznie konkurować z wielkimi koncernami, ale również szybszy efekt pozycjonowania związany z mniejszą konkurencją dla pozycji lokalnych.
Warto czerpać z korzyści jakie daje taki sposób promocji, by zwiększać wśród klientów świadomość marki, pozyskiwać nowych kontrahentów, a co za tym idzie, zwiększać swoje dochody.
Wpisy promowane
- Jak pozycjonowanie stron wspiera rozwój e-commerce?Widoczność w wynikach wyszukiwania odgrywa decydującą rolę w zwiększaniu sprzedaży online. Nawet najlepsze produkty w Twoim sklepie internetowym mogą pozostać ...
- Fotowoltaika co to jest? Wszystko, co musisz wiedzieć o energii słonecznej!W dobie rosnącego zainteresowania odnawialnymi źródłami energii, fotowoltaika staje się jednym z najczęściej wybieranych sposobów na generowanie energii elektrycznej. Zastanawiając ...
Wydarzenia
Brak PatronatówNajnowsze wpisy
- Black Week 2024: wzrost sprzedaży o ponad 20% na platformie IdoSellW 2024 roku Black Week okazał się niezwykle udanym okresem dla e-commerce, szczególnie dla sklepów korzystających z platformy IdoSell. W ...
- Notino odnotowuje wzrost zamówień o 29% podczas Black FridayNotino, największy europejski sklep internetowy z produktami w kategorii uroda i zdrowie, osiągnął historyczny sukces podczas tegorocznego Black Friday. W ...
- Nowe przepisy w zakresie komunikacji elektronicznej: Co zmieni się od listopada 2024 roku?Listopad 2024 przyniesie istotne zmiany w prawie komunikacji elektronicznej. Nowa ustawa, zwana PKE (Prawo Komunikacji Elektronicznej), wprowadza jednolite regulacje dotyczące ...
- Click to Pay w PayUClick to Pay to nowoczesne rozwiązanie płatnicze, które jest już dostępne w systemie PayU. Umożliwia ono właścicielom kart Mastercard szybkie ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.