Realdeal: sprzedaż zasilana społecznościowo [WYWIAD]

Opublikowano: 20 czerwca 2014. Kategoria: Startupy. Tagi: ,

Rekomendacje, udostępnienia, lajki – fani chętnie dzielą się opiniami na temat ulubionych marek. Do tej przestrzeni wejść chce Realdeal, polski projekt z globalnymi aspiracjami. Na nasze pytania odpowiada Dawid Pacha, twórca i CEO platformy.

Dawidzie, możesz powiedzieć w kilku zdaniach czym jest Wasz projekt? Jak go najprościej „opowiedzieć”?

Realdeal to narzędzie, które pomaga firmom zwiększać sprzedaż dzięki użytkownikom serwisów społecznościowych. Nasi klienci publikują promocyjne oferty skierowane do swoich fanów, subskrybentów i śledzących, którzy za pomocą konta z serwisu społecznościowego pobierają specjalny kod promocyjny. Mogą to zrobić prywatnie lub podzielić się ofertą ze swoimi znajomymi, za co otrzymują wymierną korzyść. 

W naszej komunikacji posługujemy się nawet takim angielskim hasłem „turning your followers into a sales force”. Dzięki Realdealowi firmy wiedzą również, którzy klienci i kanały komunikacji marketingowej mają znaczenie z perspektywy sprzedażowej.

Realdeal twórcy

Dawid Pacha i Andrzej Marek, współtwórcy projektu

Kierujecie się od razu na globalny rynek, czy celujecie w pierwszej kolejności w firmy z Polski?

Znowu posłużę się anglicyzmem, za co przepraszam. Nasza firma to typowy born global. Rynek w Polsce nie jest na tyle atrakcyjny, aby traktować go priorytetowo. Dlatego od samego początku w naszej komunikacji i działaniach staramy się myśleć globalnie. Oczywiście w Polsce mamy znacznie więcej relacji, dlatego początkowej fazie to tutaj o nas trochę więcej słychać, niż za granicą.

W przypadku jakiego typu firm – i produktów – najlepiej sprawdzi się Wasz projekt? Czy przede wszystkim tych, które już budzą emocje wśród klientów? Czy takie firmy będą zainteresowane oferowaniem produktów ze zniżką bo pewnie i tak mają klientów którzy kupią produkt bez rabatu?

Zacznę od najtrudniejszego, ostatniego pytania. Przede wszystkim promocja sprzedaży nie ogranicza się do zniżek, marki mogą np. promować limitowane serie produktów lub dorzucać do zakupu jakiś ciekawy upominek. Zgadzam się z Tobą, że miłośnicy konkretnych marek często dokonaliby zakupu bez oferty promocyjnej. Z drugiej jednak strony, wartość rekomendacji, którą otrzymujemy i sprzedaży, którą w ten sposób osiągamy jest o wiele większa, niż zysk utracony z udzielenia kilkunastoprocentowej zniżki.

Pytasz mnie również o to dla jakich firm oferujemy największą wartość. Nasze narzędzie najlepiej sprawdza się u firm, które posiadają zaangażowane społeczności sympatyków w internecie oraz oferują taki produkt, którym nie jest obciach się chwalić. Do tej pory przeciętnie 95% osób decyduje się podzielić ze znajomymi. Konwersja, czyli udział osób, które dokonują zakupu po pobraniu kodu osiąga nawet zaskakujące 50%. Obecnie skupiamy się mocno na markach modowych, ale wkrótce przyjdzie czas na zupełnie inne, wręcz nietypowe grupy docelowe.

Realdeal

Kto jest dla Was główną konkurencją? Z kim będziecie się musieli zmierzać?

Zacznę od tego kto nie jest naszą konkurencją. Uważamy, że naszą konkurencją nie jest Groupon. Ten serwis posiada własną społeczność zniżkowiczów, którą okresowo wypożycza swoim biznesowym klientom. Rywalem nie są też serwisy typu KodyRabatowe.pl, które są tradycyjnymi katalogami ze zniżkami ściągniętymi z całego internetu. My nie chcemy, żeby promocje sprzedażowe organizowane przez Realdeala były widoczne w wynikach wyszukiwania. To są oferty dla sympatyków marki, a nie dla przypadkowych ludzi.

Najbliższe narzędzie do naszego można znaleźć na Facebooku i nazywa się Facebook Offers. Jest bezpłatne. Wszyscy klienci Facebooka, którzy nie byli nim usatysfakcjonowani powinni wypróbować Realdeala, rozwiązania premium. A jeśli sprawdziło się, to tym bardziej powinni z nas skorzystać, bo Realdeal jest narzędziem dla wymagającego klienta, jest multiplatformowy, pozwala zdobyć wiedzę o klientach i bardzo dobrze integruje się po API z innymi systemami typu e-commerce.

Zdecydowaliście się na model abonamentowy. Jakie przesłanki stoją za tą decyzją? Czy firmy nie wolałyby płacić za jednorazowe akcje?

Firmy mogą korzystać z Realdeala raz na jakiś czas. Nie mamy z tym problemu. Idziemy nawet o krok dalej. Jeśli Realdeal nie jest dla Ciebie i nie przynosi ci wymiernych wyników w każdej chwili możesz anulować swoje konto, a my nie będziemy od ciebie oczekiwać płatności na koniec miesiąca.

Jeśli jednak nasze rozwiązanie przynosi ci wymierne korzyści, to dlaczego ograniczać swoje zyski? Z aktywnym abonamentem masz zawsze dostęp do danych o swoich klientach. Oprócz okresowych kampanii możesz również uruchomić stałe kampanie, które działają w modelu remarketingowym i są skierowane do ludzi, którzy opuszczają twój sklep bez dokonania zakupu.

Powiedz coś więcej o wykorzystaniu potencjału mediów społecznościowych? Jakie korzyści czerpią z tego Wasi partnerzy? Czy planujecie wdrożenie innych niż Facebook i Google+ społecznościówek?

Celem biznesowym Facebooka jest sprzedaż reklamy, a nie twoich produktów. Nasze kampanie można dodatkowo wesprzeć reklamą w tym serwisie, z czego Facebook na pewno czerpie korzyść. Jak najbardziej planujemy kolejne integracje. Mamy już zaimplementowany system do logowania przez rosyjskie VK. To duży rynek, na którym Facebook nie jest specjalnie popularny. W opracowaniu jest również Twitter. Byliśmy sceptyczni jeśli chodzi o G+, ale dobrze, że zaryzykowaliśmy. Zdecydowanie więcej ludzi loguje się za pomocą Facebooka, ale to Google+ ma relatywnie lepszy efekt i przełożenie na sprzedaż.

Prawie osiem lat pracy w social media nauczyło mnie, że ciężko jest z tematem sprzedaży w tych kanałach. Firmom udało się zbudować nieraz wspaniałe, duże społeczności. Po raz pierwszy na taką skalę kontaktują się bezpośrednio z klientami. Nie zmieniło się natomiast jedno. Marketerzy myślą, że najważniejsza jest relacja B2C, czyli taka w której to firma wywiera wpływ na klienta i on dzięki temu dokonuje zakupu. Zapominają, że marketing w social media powinien skupiać się na C2C. Marketing oparty na rozmowach, na tym, że klientom opłaca się polecać produkty.

Właśnie wystartowaliście z publiczną betą. Co dalej? Jakie macie plany na rozwój projektu i pozyskanie klientów?

Zapraszam do skorzystania z naszej publicznej bety. Można napisać do nas na hello@tryrealdeal.com a my udzielimy dostępu. Cały czas pracujemy też nad rozwojem narzędzia. Mamy kilka pomysłów, które chcemy zrealizować jeszcze w tym roku, np. zwrot na zupełnie inną grupę docelową, niż do tej pory. Sporo uwagi poświęcimy również na wszelkiego rodzaju integracjach z narzędziami działającymi w modelu SaaS. W tym momencie zapraszam również do współpracy wszystkich developerów. Mamy świetnie napisane API i integracja z Realdealem to przyjemność.

Dzięki za rozmowę i powodzenia!

Firmy, które chciałyby przedstawić swój projekt w ramach naszego cyklu „Poznajmy się” zapraszamy do kontaktu.

Dawid ZarazińskiRealdeal: sprzedaż zasilana społecznościowo [WYWIAD]

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.