Samodzielne napisanie zasad dotyczących korzystania ze sklepu online może wydawać się proste. W rzeczywistości musi spełniać kilka wymogów, które nie tylko będą działać na korzyść sprzedającego, ale również klienta. Określenie praw i obowiązków obu stron pomoże rozwikłać niejasności w przypadku sporów. Warto zatem zapoznać się, jakie informacje powinien zawierać regulamin oraz jak go napisać, by był czytelny i przejrzysty.
Co powinien zawierać regulamin sklepu online?
Nie ma jednego wzoru dla regulaminu, ani określeń prawnych, które wskazywałyby, co nie może się w nim znaleźć. Jednak odpowiednie ustawy, takie jak o ochronie konkurencji i konsumentów, ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz inne rozporządzenia i akty prawa w pewien sposób regulują kwestie, które należałoby poruszyć. Są to między innymi:
– określenie sposobu dokonywania płatności oraz sposobów i kosztów dostawy;
– wskazanie, że dane osobowe klientów podlegają ochronie;
– określenie warunków odstąpienia od klienta od umowy sprzedaży;
– informacja o odpowiedzialności lub jej braku za zaginięcie lub zniszczenie dostarczonej paczki.
Od czego zacząć?
Pierwszy, etapem jest wskazanie danych sprzedającego, wstępne przedstawienie oferty oraz definicje dotyczące branży. Konieczne będzie napisanie instrukcji rejestrowania i logowania się na stronie sklepu, a także wskazanie form zapłaty oraz sposobów dostawy, łącznie z ich ceną oraz przybliżonym terminem dostawy. Następnie przedstawić należy kroki postępowania w przypadku wymiany lub zwrotu towaru. Podpunkt powinien zwierać wszystkie niezbędne formularze, wyjaśnia radca prawny Marzena Zaremba. Na ostatnim miejscu są kwestie związane z ochroną danych osobowych, a więc pliki cookies oraz polityka bezpieczeństwa. Należy wiedzieć, że niektóre zapiski w regulaminie sklepu internetowego są niedozwolone. Prawo jasno wskazuje klauzule w kodeksie cywilnym, a dokładniej w Art. 385.
Czy prawnik pomoże?
Jeśli samodzielne napisanie regulaminu jest zbyt skomplikowane, warto udać się po profesjonalną pomoc. Największą wiedzę posiadać będą ci prawnicy, których profesja dotyczy stricte działań w Internecie. Napisany przez nich regulamin będzie nie tylko zgodny z prawem, ale jednocześnie zrozumiały dla klienta. Warto też pamiętać, że przepisy i regulacje prawne często ulegają zmianom, dlatego raz napisany regulamin może nie być aktualny za rok. Konieczne będzie regularne sprawdzanie ustaw wcielanych w życie lub korzystanie z pomocy prawnika, który sprawdzi, czy wszystkie zapiski wciąż są zgodne z panującym prawem.
Wpisy promowane
- Kiedy warto zainwestować w automatyzację logistyki e-commerce?Przedsiębiorcy z branży e-commerce coraz chętniej korzystają z automatyzacji logistyki. To bowiem skuteczny sposób na usprawnienie pracy. W tym artykule ...
- Mierzenie czasu pracy w dynamicznym świecie: odkryj skuteczne sposoby z TimeCamp!Zastanawiasz się, jak usprawnić zarządzanie czasem pracy w rozproszonym zespole i nie stracić przy tym motywacji? Sprawdź, jak TimeCamp może ...
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: 133 pkt w styczniu 2025 r.Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
- E-commerce w Polsce: 20% konsumentów często rezygnuje z zakupów onlineBranża e-commerce w Polsce rozwija się dynamicznie, oferując konsumentom coraz więcej udogodnień. Mimo to, wielu Polaków rezygnuje z zakupów online, ...
- Sztuczna inteligencja w e-commerce: 5 kluczowych technologii według ekspertów ShoperSztuczna inteligencja coraz częściej wspiera e-commerce, pomagając sprzedawcom w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Jakie rozwiązania odgrywają dziś kluczową rolę w sprzedaży ...
- BaseLinker Index wskazuje na wzrost polskiego e-commerce o 10,8% w grudniu 2024Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.