Rozpieszcza nas rynek, czyli ile za aplikację to dużo? [opinie]

Opublikowano: 22 października 2012. Kategoria: Dawid Zaraziński. Tagi: ,

Czy 66 zł to dużo za aplikację? Czyli o tym jak nas rynek „mobile” rozpieszcza.

Rozpieszcza nas rynek, czyli ile za aplikację to dużo? [opinie] 1W ubiegłym tygodniu na rynku pojawiła się aplikacja Tweetbot w wersji na OS X. Premiera oczekiwanej od dawna „desktopowej” odsłony doskonałego klienta Twittera okazała się także pretekstem do dyskusji dotyczącej cen aplikacji. Tapbots, producent programu, wycenił go na blisko 16 euro, czyli blisko 66 zł.

Wielu komentatorów oraz użytkowników nie kryło rozczarowania ceną. Nie jest to przecież obecny standard – aplikacje, zwłaszcza te na smartfony czy tablety, dostać można za darmo lub za niewielką opłatą (do ok. 10 zł). Podobnie zresztą z programami dla komputerów stacjonarnych. Wyjątkami są profesjonalne narzędzia dla grafików, muzyków czy innych twórców.

Ale klient Twittera za 65 zł? Serio?

Ja nad zakupem nie zastanawiałem się ani chwili. Za cenę trzech biletów do kina dostaję rewelacyjny, dopracowany produkt, który uruchamiam wraz ze startem systemu, a wyłączam tuż przed zamknięciem klapy komputera. Używałem go od pierwszej bety, a jego mobilne odsłony zajmują najważniejsze pozycje na moim telefonie i tablecie. Wydaje mi się, że 65 zł to rozsądna cena za dopasowany do moich potrzeb profesjonalny produkt.

To trochę jak z biletami na listopadowe koncerty Rolling Stonesów – owszem najtańsze kosztowały ponad 500 zł, ale nie dość, że rozeszły się błyskawicznie (w 7 minut), to kupując masz pewność, że dostajesz rock and rolla najwyższej (najstarszej?) próby.

Inną sprawą jest, że cena wynika też z działań Twittera, który utrudnia życie twórcom klientów. Na przykład ograniczając liczbę użytkowników aplikacji do 100 tys. Producent Tweetbota musiał wziąć więc pod uwagę, że potencjalna grupa odbiorców jest dość mocno ograniczona i ustalić odpowiednią cenę.

Ekonomia rozwiązań mobilnych rozpieszcza nas, użytkowników. Na rynku pojawia się coraz więcej propozycji: telefonów, systemów, aplikacji. Wybór jest większy i twórcy aplikacji muszą być bardziej konkurencyjni. Nie zmienia się jednak to, że dobry produkt wart jest wysokiej ceny i warto o tym pamiętać. Cena jest czymś więcej niż kwotą uszczuplającą nasze konto – jest także formą podziękowania dla wysiłek twórców.

Dawid ZarazińskiRozpieszcza nas rynek, czyli ile za aplikację to dużo? [opinie]

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.