Wprowadzenie na rynek nowego produktu, usługi lub marki musi być poprzedzone rzetelnymi badaniami marketingowymi, które pozwolą zminimalizować ryzyko strat i dobrze ocenić szanse całego projektu. Jak prowadzić badania? Przedstawiamy najważniejsze etapy badań marketingowych.
Badania marketingowe polegają na gromadzeniu i analizie informacji dotyczących rynku oraz zachowań konsumentów. Ich celem jest wprowadzenie na rynek nowych produktów lub usług albo przystosowanie marki do dynamicznie zmieniających się realiów. Rzetelnie prowadzone badania marketingowe pozwalają m. in. wybrać najlepsze kanały dystrybucji, dostosować rodzaj kampanii reklamowej do specyfiki grupy docelowej, a w efekcie także podnieść wyniki sprzedaży i zwiększyć zyski całego przedsiębiorstwa.
Określ problem badawczy i cel badań
Pierwszy etap badań marketingowych obejmuje zidentyfikowanie problemu badawczego, a także sformułowanie pytań dotyczących specyfiki przedsiębiorstwa, rynku oraz konsumentów. Ważne jest, żeby były one związane z problemem badawczym – np. z jakiego powodu spadła sprzedaż określonego produktu? Jakie działania promocyjne wdrożyć? Czy istnieje potrzeba wprowadzenia na rynek nowej usługi? W dalszej kolejności formułuje się hipotezy badawcze, czyli założenia poparte przesłankami teoretycznymi (np. wcześniejszymi doświadczeniami lub wiedzą).
Wybierz metodę
Następnym etapem badań marketingowych jest wybranie odpowiedniej metody badawczej, która pozwoli zrealizować zamierzone uprzednio cele. Metody pozyskiwania danych są niezwykle zróżnicowane i obejmują zarówno techniki ilościowe, jak i jakościowe. Do najczęściej wykorzystywanych należy ankieta, obserwacja, wywiad, eksperyment, metoda projekcyjna, panelowa oraz badań heurystycznych. Na tym etapie trzeba także ustalić docelową grupę respondentów, a także przeprowadzić badania pilotażowe, które pomogą zweryfikować czy wybrana metoda oraz zadawane pytania są odpowiednie.
Przeprowadź badania i zbierz dane
Po wyborze odpowiedniej metody badawczej można już przystąpić do przeprowadzenia właściwych badań na wyznaczonej grupie konsumentów. Jest to jeden z najważniejszych etapów całego procesu, a od rzetelności prowadzonych ankiet czy wywiadów zależą ostateczne wyniki badań marketingowych. Po etapie gromadzenia danych prowadzonym w oparciu o ustaloną wcześniej metodę, należy zebrać dane oraz zweryfikować czy są kompletne. Etap zbierania wyników badań jest bardzo pracochłonny i obejmuje m. in. zobrazowanie ich w postaci wykresów i tabel.
Przeanalizuj wyniki
Analiza wyników badań pozwoli zweryfikować hipotezy badawcze, a także odpowiedzieć na postawione na wstępnym etapie pytania. Najważniejszym celem analizy i interpretacji wyników jest stworzenie opisu statystycznego zjawiska.
Stwórz raport z badania
Końcowym etapem badań marketingowych jest opracowanie raportu uwzględniającego zebrane w ich toku informacje. Raport to miejsce na zaprezentowanie wyników, wyciągnięcie wniosków oraz opracowanie konkretnych zaleceń (np. w odniesieniu do planowanej kampanii reklamowej). Wyniki powinny być przedstawione w zwięzłej formie (tablice, wykresy).
Źródło: quantify.pl
Chcesz dotrzeć do przedsiębiorców i ekspertów e-commerce?
Wykorzystaj nasze 25-letnie doświadczenie i zapoznaj się z naszą propozycją współpracy – artykułami eksperckimi, patronatami medialnymi oraz wpisami promowanymi wspierającymi SEO.
Wpisy promowane
- Instrukcja technologiczna spawania (WPS). Co powinna zawierać?Instrukcja technologiczna spawania WPS (z ang. Welding Procedure Specification) to dokument, który zawiera informacje niezbędne do prawidłowego wykonania prac spawalniczych. ...
- TOP 10 produktów do czyszczenia samochoduNiektórzy kierowcy sprzątają samochód w każdej wolnej chwili, inni wolą z tym zaczekać na specjalną okazję. Warto jednak mieć na ...
Wydarzenia
20.03.2025
IV FORUM E-COMMERCE CHALLENGE
26.03.2025 - 27.03.2025
Azure Summit 2025 (online)
27.03.2025
XXVIII Konkurs KAROLE
05.04.2025
Code Europe
30.06.2025 - 01.07.2025
Najnowsze wpisy
- Tylko 32,6% polskich małych i średnich firm korzysta z narzędzi generatywnej AITylko 32,6% polskich małych i średnich firm korzysta z narzędzi generatywnej AI, podczas gdy 46,2% nie wykorzystuje żadnych narzędzi sztucznej ...
- Brand24: Prowly zaprasza do sprzedaży akcji po 50,10 PLNProwly.com sp. z o.o. (“Prowly”), podmiot z Grupy Semrush Holdings, Inc. (“Semrush”), który posiada 76,99% akcji w kapitale zakładowym notowanej ...
- Cashback – 70% Polaków zna tę usługę zakupowąCashback staje się coraz bardziej pożądanym benefitem zakupowym wśród polskich konsumentów. Według badania przeprowadzonego na zlecenie Klarny, niemal 70 proc. ...
- PARP: 600 tys. zł wsparcia dla startupów z Polski WschodniejJuż 1 kwietnia Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) uruchomi kolejny nabór wniosków w działaniu FEPW 01.01 Platformy startowe dla nowych ...