Wprowadzenie na rynek nowego produktu, usługi lub marki musi być poprzedzone rzetelnymi badaniami marketingowymi, które pozwolą zminimalizować ryzyko strat i dobrze ocenić szanse całego projektu. Jak prowadzić badania? Przedstawiamy najważniejsze etapy badań marketingowych.
Badania marketingowe polegają na gromadzeniu i analizie informacji dotyczących rynku oraz zachowań konsumentów. Ich celem jest wprowadzenie na rynek nowych produktów lub usług albo przystosowanie marki do dynamicznie zmieniających się realiów. Rzetelnie prowadzone badania marketingowe pozwalają m. in. wybrać najlepsze kanały dystrybucji, dostosować rodzaj kampanii reklamowej do specyfiki grupy docelowej, a w efekcie także podnieść wyniki sprzedaży i zwiększyć zyski całego przedsiębiorstwa.
Określ problem badawczy i cel badań
Pierwszy etap badań marketingowych obejmuje zidentyfikowanie problemu badawczego, a także sformułowanie pytań dotyczących specyfiki przedsiębiorstwa, rynku oraz konsumentów. Ważne jest, żeby były one związane z problemem badawczym – np. z jakiego powodu spadła sprzedaż określonego produktu? Jakie działania promocyjne wdrożyć? Czy istnieje potrzeba wprowadzenia na rynek nowej usługi? W dalszej kolejności formułuje się hipotezy badawcze, czyli założenia poparte przesłankami teoretycznymi (np. wcześniejszymi doświadczeniami lub wiedzą).
Wybierz metodę
Następnym etapem badań marketingowych jest wybranie odpowiedniej metody badawczej, która pozwoli zrealizować zamierzone uprzednio cele. Metody pozyskiwania danych są niezwykle zróżnicowane i obejmują zarówno techniki ilościowe, jak i jakościowe. Do najczęściej wykorzystywanych należy ankieta, obserwacja, wywiad, eksperyment, metoda projekcyjna, panelowa oraz badań heurystycznych. Na tym etapie trzeba także ustalić docelową grupę respondentów, a także przeprowadzić badania pilotażowe, które pomogą zweryfikować czy wybrana metoda oraz zadawane pytania są odpowiednie.
Przeprowadź badania i zbierz dane
Po wyborze odpowiedniej metody badawczej można już przystąpić do przeprowadzenia właściwych badań na wyznaczonej grupie konsumentów. Jest to jeden z najważniejszych etapów całego procesu, a od rzetelności prowadzonych ankiet czy wywiadów zależą ostateczne wyniki badań marketingowych. Po etapie gromadzenia danych prowadzonym w oparciu o ustaloną wcześniej metodę, należy zebrać dane oraz zweryfikować czy są kompletne. Etap zbierania wyników badań jest bardzo pracochłonny i obejmuje m. in. zobrazowanie ich w postaci wykresów i tabel.
Przeanalizuj wyniki
Analiza wyników badań pozwoli zweryfikować hipotezy badawcze, a także odpowiedzieć na postawione na wstępnym etapie pytania. Najważniejszym celem analizy i interpretacji wyników jest stworzenie opisu statystycznego zjawiska.
Stwórz raport z badania
Końcowym etapem badań marketingowych jest opracowanie raportu uwzględniającego zebrane w ich toku informacje. Raport to miejsce na zaprezentowanie wyników, wyciągnięcie wniosków oraz opracowanie konkretnych zaleceń (np. w odniesieniu do planowanej kampanii reklamowej). Wyniki powinny być przedstawione w zwięzłej formie (tablice, wykresy).
Źródło: quantify.pl
Wpisy promowane
- Kiedy warto zainwestować w automatyzację logistyki e-commerce?Przedsiębiorcy z branży e-commerce coraz chętniej korzystają z automatyzacji logistyki. To bowiem skuteczny sposób na usprawnienie pracy. W tym artykule ...
- Mierzenie czasu pracy w dynamicznym świecie: odkryj skuteczne sposoby z TimeCamp!Zastanawiasz się, jak usprawnić zarządzanie czasem pracy w rozproszonym zespole i nie stracić przy tym motywacji? Sprawdź, jak TimeCamp może ...
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: 133 pkt w styczniu 2025 r.Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
- E-commerce w Polsce: 20% konsumentów często rezygnuje z zakupów onlineBranża e-commerce w Polsce rozwija się dynamicznie, oferując konsumentom coraz więcej udogodnień. Mimo to, wielu Polaków rezygnuje z zakupów online, ...
- Sztuczna inteligencja w e-commerce: 5 kluczowych technologii według ekspertów ShoperSztuczna inteligencja coraz częściej wspiera e-commerce, pomagając sprzedawcom w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Jakie rozwiązania odgrywają dziś kluczową rolę w sprzedaży ...
- BaseLinker Index wskazuje na wzrost polskiego e-commerce o 10,8% w grudniu 2024Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.