Smart Raport pokazuje opinie internautów na temat smartfonów

Opublikowano: 12 lutego 2014. Kategoria: Rynek. Tagi: , ,

Smart Raport to badanie popularności wśród polskich internautów wybranych marek i modeli telefonów. Zostało ono zainicjowane przez serwis 4tech.TV należący do grupy Moon Media i narzędzie analityczne Brand24. Ma odpowiadać na pytania dotyczące oczekiwań i potrzeb konsumentów.

smartraportOd kiedy smartfony pojawiły się na rynku, ich sprzedaż cyklicznie rośnie. Od 3 proc. w 2008 roku do 40 proc. w roku 2011. Jak wskazują prognozy, do 2015 roku smartfony stanowić będą aż 60 proc. polskiego rynku.

Wg raportu smartfonem cieszącym się największą popularnością jest HTC One, zaraz za nim plasuje się Samsung Galaxy S III i Samsung Galaxy S IV. Są to urządzenia, które najczęściej określane są przez internautów jako „solidne”, „trwałe” i „wytrzymałe”. Zwracano także uwagę na ich design. Nie zaskakuje to ekspertów zabierających głos w raporcie.

Najgorzej ocenionymi telefonami z największą liczbą negatywnych komentarzy są Nokia Lumia 610, Nokia Lumia 800, a także Motorola Defy. Z zasadnością tej klasyfikacji nie zgadza się Monika Mikowska twierdząc, że zarzuty pojawiające się wobec tych urządzeń, są dla nich bardzo krzywdzące. Jak mówi „stwierdzenie, że najczęstszą wpadką Nokii Lumia 600 jest mała ilość aplikacji, jest krzywdzące dla samego modelu telefonu. Przecież tak można powiedzieć o każdym telefonie pracującym na Windows Phone, bo to w stażu rynkowym systemu operacyjnego i jego dopiero rosnącej popularności należy upatrywać przyczyn takiego stanu rzeczy”.

Zaskoczeniem jest ocena telefonów „z nadgryzionym jabłkiem” – przestają być one wymarzonymi smartfonami, których posiadanie daje poczucie pewnej elitarności. Pojawia się wobec nich wiele zarzutów – wg Michała Huczka „najbardziej pożądaną przekątną ekranu jest 4,5-5 cali, co stawia iPhone’a na z góry przegranej pozycji”.

Warto pamiętać, że o ile czasem trudno jest zgodzić się z opiniami internautów, o tyle ich głos jest głosem konsumentów, a ich uwagi powinny być istotne dla producentów urządzeń mobilnych.

Dzięki raportowi dowiadujemy się, że najważniejsze dla konsumentów są: żywotność baterii, wytrzymałość urządzenia i jego przystosowanie do pracy z dużą ilością aplikacji. Jednocześnie zauważyć można, że cena smartfona nie jest już tak istotnym kryterium, jakim była jeszcze kilka lat temu.

Smart Raport to raport popularności wybranych marek i modeli telefonów wśród polskich internautów. Na potrzeby badania przetworzono prawie 175 tys. wątków pochodzących z sierpnia i września 2013, w których pojawiły się frazy związane z badanym podmiotem. Po ręcznym przetworzeniu przez analityka, pozostało 6381 wątków. W badaniu przeanalizowano następujące modele telefonów: Apple: iPhone 4s, iPhone 5, Samsung: Galaxy S, Galaxy S II, Galaxy S III, Galaxy S IV, LG: Swift L5, Motorola: Defy, Sony: Xperia Z, Xperia J, Nokia: Lumia 610, Lumia 800, HTC: One, Desire X. Wzmianki badano pod kątem emocji pozytywnych i negatywnych. Na podstawie zebranych danych udało się także określić najczęściej dyskutowane wydarzenie związane z branżą telefonów komórkowych w Polsce.

Inicjatorem badania jest telewizja internetowa 4tech.TV w pełni poświęcona smartfonom i akcesoriom mobilnym, należąca do grupy mediowej Moon Media, a także narzędzie do monitoringu internetu i serwisów społecznościowych Brand24.

Nasza Redakcja jest patronem medialnym raportu. Jego pełną treść znaleźć można na stronie smartraport.pl.

Dawid ZarazińskiSmart Raport pokazuje opinie internautów na temat smartfonów

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.