Prowadzenie własnej działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością zaangażowania w urzędowe i formalne sprawy, które niejednokrotnie wydają się przerastać potencjalnego przedsiębiorcę. Regulacje prawne odnoszące się do stawek podatkowych oraz systematycznych rozliczeń przychodów firmy stanowią jeden z podstawowych elementów prowadzenia własnego przedsięwzięcia. Z tego względu warto zapoznać się z możliwościami rozliczania finansów firmy i wybrać najkorzystniejszą opcję.
Czym jest podatek ryczałtowy?
Ryczałt ewidencjonowany można w ogólny sposób określić jako alternatywną formę opodatkowania przychodów. Warto zaznaczyć, że wybór takiej opcji rozliczania przychodów wiąże się z rezygnacją z możliwości odliczania od podatku wydatków przeznaczonych na działalność firmy, czyli tak zwanych kosztów uzyskania przychodów. Podobna ewentualność stanowi więc sposób na oszczędność, jednak ze względów prawnych oraz finansowych nie jest dostępna dla wszystkich.
Uprawnieni do korzystania z ryczałtu
Fundamentalnym warunkiem, koniecznym do spełnienia, w przypadku kiedy chcemy mieć możliwości rozliczenia przez podatek ryczałtowy jest obowiązujący limit przychodów. Przedsiębiorcy, których przychody roczne nie są wyższe niż równowartość 150 tysięcy euro mogą skorzystać z tej formy rozliczania. Nowo powstałe firmy, które dopiero rozpoczęły działalność nie podlegają wspomnianemu limitowi. Opodatkowanie w formie ryczałtu mogą wybrać osoby fizyczne zaangażowane w prowadzenie działalności gospodarczej o charakterze pozarolniczym, jak również posiadające przychody, których źródłem jest usługa wynajmu lub dzierżawy. Także osoby duchowne zaliczają się do grupy podatników, posiadających możliwość skorzystania z ryczałtu.
Ryczałt stawki – optymalizacja kosztów
Stawki ryczałtu ewidencjonowanego uzależnione są od formy prowadzonej działalności – niektóre okazują się wyjątkowo korzystne w porównaniu z tymi, które obowiązują w tradycyjnej formie opodatkowania. Przykładowo stawki przeznaczone dla przedsiębiorców, którzy świadczą usługi handlowe w formie ryczałtowej wynoszą 3%, co w porównaniu z ogólnie obowiązującą stawką – 18% wydaje się wyjątkowo zachęcające. Warto jednak wspomnieć, że mimo tak korzystnie prezentującej się różnicy w stawkach, należy pamiętać o ograniczeniach wynikających z ryczałtu. Ryczałtowcy nie mają bowiem możliwości wspólnego rozliczania z małżonkiem, jak również samotnie wychowywanym dzieckiem.
Ponadto wszelkie koszty wpływające na uzyskany przychód nie są uwzględniane – z tego powodu osoby decydujące się na formę opodatkowania jaką jest ryczałt powinny dokładnie przeanalizować funkcjonowanie swojej działalności oraz koszty ponoszone przy okazji różnorodnych inwestycji. Podatnicy ryczałtowi mogą natomiast odliczyć od podatku składki na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne. Reasumując, warto wziąć pod uwagę wszystkie zarówno mocne, jak i słabsze strony omawianej formy opodatkowania. Kwestią indywidualną jest bowiem jej korzystność w odniesieniu do konkretnego przedsiębiorstwa.
Wpisy promowane
- Lojalny Klient korzyścią dla Twojej firmyW dzisiejszym świecie biznesu, w którym rywalizacja jest coraz bardziej zacięta, kluczem do sukcesu jest nie tylko pozyskanie nowych klientów, ...
- Polecane samochody do miasta w atrakcyjnym finansowaniuMałe samochody osobowe od lat cieszą się ogromną popularnością wśród mieszkańców dużych miast i aglomeracji. Mając na uwadze potrzeby dynamicznego ...
Wydarzenia
19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024
Najnowsze wpisy
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
- Restimo pozyskuje 2 mln zł na dalszą cyfryzację gastronomiiRestimo ogłosiło dzisiaj zamknięcie drugiej rundy inwestycyjnej na etapie seed w wysokości 2 mln zł od prywatnych inwestorów. Spółka stworzyła ...
- Nest Bank i Shoper wspólnie wspierają e-przedsiębiorcówShoper nawiązał współpracę z Nest Bankiem. Dzięki temu klienci Shoper mogą skorzystać z oferty konta, limitu lub kredytu firmowego w ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.