Świąteczne zakupy w sieci… skąd informacje i gdzie zgłosić problem?

Opublikowano: 16 grudnia 2009. Kategoria: Rynek. Tagi: , , ,

Z każdym rokiem coraz więcej osób decyduje się na zakup świątecznych prezentów przez Internet. By uniknąć niepotrzebnych komplikacji należy pamiętać o kilku ważnych zasadach zakupów w sieci. Praktyczne porady i informacje konsumenci znajdą na stronie www.konsument.gov.pl, która właśnie ruszyła w nowej odsłonie. W razie problemów, eksperci ECK Polska odpowiedzą na pytania i pomogą w dochodzeniu praw konsumenckich.

ECK Polska radzi, by jeszcze przed złożeniem zamówienia dokładnie sprawdzić szczegółowe dane kontaktowe przedsiębiorcy tj. adres geograficzny (informacja o telefonie, skrytce pocztowej, e-mailu etc. to za mało). Warto pamiętać, że niezależnie od tego co sugeruje adres domeny internetowej, przedsiębiorca może być zarejestrowany poza granicami Polski a nawet UE, gdzie europejskie prawo już nie chroni konsumenta. Decydując się na zakupy on-line warto wybrać sklep, który zapewnia bezpieczne formy płatności, ochronę prywatności kupującego, czy też należy do systemu gwarantującego dobre praktyki (np. Euro-label, TrustUK).

W przypadku zakupów w zagranicznym sklepie internetowym, powinno się sprawdzić czy dany produkt spełnia wymogi kraju, w którym będzie użytkowany, a gwarancja będzie honorowana. Przyjaznymi instrumentami dla kupujących on-line są narzędzia wspierające tego rodzaju co „porównywarka” cen czy asystent w zakupach (tzw. shopping assistant) dostępny np. na stronach eConsumer.gov lub niektórych centrów sieci ECC-NET.

Wybierając sklep on-line dobrze wiedzieć, że zgodnie z przepisami kupujący ma prawo do jasnej i pełnej informacji o przedsiębiorcy (nazwie i adresie geograficznym), produktach i usługach oferowanych on-line, dokładnej cenie wraz ze wszystkimi podatkami składowymi oraz kosztach i terminie dostawy, formie płatności, zasadach, miejscu i sposobie reklamacji. Zawarcie umowy kupna-sprzedaży powinno być potwierdzone pisemnie (w ostateczności e-mail). Taka wiadomość musi zawierać wszystkie dane dotyczące transakcji.

Warto pamiętać, że we wszystkich krajach UE kupujący w sieci ma prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny (tj. zwrotu pełnowartościowego towaru za zwrotem ceny) w ciągu pewnego czasu jednak nie krócej niż 7 dni od daty otrzymania towaru lub zawarcia umowy o usługę. W przypadku braku informacji o powyższym prawie (podanej pisemnie w momencie zawierania umowy lub wraz dostarczonym produktem), termin na odstąpienie wydłuża się do 3 miesięcy. Prawo do odstąpienia przy zakupie on-line nie dotyczy jednak takich wyjątków, jak produkty audio-wizualne (naruszone opakowanie płyty CD/DVD z muzyką, filmami czy oprogramowaniem może sugerować, że zawartość została skopiowana), produkty kupione na aukcji w drodze licytacji, zakupione przez Internet usługi turystyczne, zakwaterowanie i transport. Zdrowy rozsądek nakazuje także zrozumienie, gdy przedsiębiorca odmawia przyjęcia zwrotu np. rozpakowanych perfum – żaden konsument nie chciałby być kolejnym, który otrzyma taki produkt.

Jeśli zwracany jest pełnowartościowy towar na zasadach odstąpienia koszty odesłania ponosi kupujący. Gdy konsument otrzyma wadliwy lub niezgodny z zamówieniem towar, powinien niezwłocznie złożyć reklamację na piśmie u sprzedawcy. W takiej sytuacji koszty zwrotu winien pokryć przedsiębiorca. Zachowana kopia strony internetowej, umowy (e-maila), reklamacji i korespondencji prowadzonej ze sprzedawcą są niezbędne w dochodzeniu ewentualnych roszczeń. Decydując się na kupno prezentów przez Internet, warto też pamiętać, że w okresie przedświątecznym czas doręczania przesyłek może się wydłużyć. Internetowe sklepy zazwyczaj informują ile trwa przygotowanie zamówienia i wysyłka, a także do kiedy należy składać zamówienie by dotarło na czas.

Tomasz UchańskiŚwiąteczne zakupy w sieci… skąd informacje i gdzie zgłosić problem?

Podziel się!

O autorze

tomasz.uchanski