System identyfikacji wizualnej marki — co to jest i jakie są zasady jego tworzenia

Identyfikacja wizualna marki jest bardzo ważną składową tożsamości firmy i budowania jej wizerunku. Niniejszy tekst przybliży jej założenia i podpowie, jak ją właściwie stworzyć.

Definicja i podstawowe założenia systemu identyfikacji wizualnej

Mianem systemu identyfikacji wizualnej, nazywanej także corporate identity (CI), określa się zbiór oznaczeń graficznych i skonkretyzowanych opisów procedur stosowanych w danym przedsiębiorstwie. Celem jego tworzenia jest uzyskanie jasnej i klarownej identyfikacji, nawiązującej w logiczny sposób do logotypu posiadanego przez daną markę oraz jej kultury organizacyjnej i wyznawanych przez nią wartości.

Elementy systemu identyfikacji wizualnej dają potencjalnym klientom i kontrahentom możliwość łatwego rozpoznania danej firmy. Właściwie opracowanie projektu systemu wizualnej marki jest szczególnie ważne na początku działalności, gdy dochodzi do pierwszego kontaktu rynku (w tym też dostawców i nabywców) z firmą. Pierwsze wrażenie w biznesie jest niezwykle ważne, dlatego zadbanie o to, by opracowane elementy wywołały pożądane emocje i odczucia u odbiorców, jest kwestią kluczową dla każdej firmy.

System identyfikacji wizualnej marki — co to jest i jakie są zasady jego tworzenia 1

Z czego składa się system identyfikacji wizualnej?

Na systemy identyfikacji wizualnej składają się liczne elementy, zarówno te czysto wizualne, jak i pozawizualne. Trzeba przy tym pamiętać, że zakres jego oddziaływania będzie tym większy, im szerzej potraktowano cały plan. A oto wchodzące w ich skład elementy:

Nazwa firmy

Dobra nazwa powinna być jednoznaczna, nawiązywać do działalności przedsiębiorstwa i wyróżniać je na tle branżowej konkurencji. Przy jej tworzeniu trzeba przeprowadzić gruntowną analizę firmy oraz charakteru jej działalności. Trzeba też pamiętać, by raz wybrana nazwa nie ulegała zmianom w trakcie działalności przedsiębiorstwa.

Marka

Znana też jako znak fabryczny lub firmowy. Jest to nazwa lub symbol graficzny (znak towarowy), który umieszczany jest na wyrobach, aby ochronić się przed naśladownictwem lub przypisywaniem sobie autorstwa.

Branding

Tworzenie unikalnej nazwy i wizerunku produktu w umyśle konsumenta, realizowane w głównej mierze poprzez kampanie reklamowe. Służy ono głównie ustanowieniu znaczącej i zróżnicowanej obecności na rynku, przyciągającej i zatrzymującej lojalnych klientów.

Logo

Graficzna reprezentacja znaku firmowego, marki produktu oraz innych symboli umieszczanych na wszystkim, co jest bezpośrednio związane z daną firmą. Dobrze zaprojektowane logo powinno być unikalne i jednoznacznie kojarzyć się z tym konkretnym przedsiębiorstwem.

Logotyp

Połączenie symbolu z nazwą firmy o charakterystycznym dla niej kroju pisma.

Typografie firmowe

To nic innego jak krój czcionek stosowanych we wszystkich drukowanych materiałach. Odpowiednio dobrany pomoże w kreowaniu firmy na tradycyjną bądź nowoczesną.

Kolorystyka firmowa

Kolor oddziałuje bardzo silnie, a odpowiednio dobrany wyróżni firmę i podkreśli jej charakter. Z czasem staje się jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów identyfikacji firmy.

Druki firmowe

Obejmują wszelkie druki użytkowe — papier i koperty firmowe, wizytówki, identyfikatory pracowników, notatniki itd. Każda składowa tych materiałów, a więc treść, papier, kolorystyka i liternictwo musi współgrać z przyjętymi zasadami systemu identyfikacji wizualnej.

Księga standardów CI

Stanowi zbiór opisów zasad i wszelkich procedur stosowania elementów tożsamości wizualnej danej firmy. Ponadto powinna także zawierać w sobie opisy każdego aspektu, wedle którego firma zamierza budować swój wizerunek, m.in. sposobu obsługi klientów, procedury przeprowadzania rozmów telefonicznych, czy nawet zapachów mających kojarzyć się z danym przedsiębiorstwem.

System identyfikacji wizualnej marki — co to jest i jakie są zasady jego tworzenia 2

Zasady tworzenia systemu identyfikacji wizualnej

Podczas tworzenia systemu tożsamości firmy trzeba pamiętać o pięciu podstawowych zasadach. Przedstawiają się one następująco:

1.  Zgodność ze stylem i specyfiką firmy

CI powinno w najszybszy sposób odpowiadać na pytanie o charakter firmy. Wszystkie elementy identyfikacji należy dobrać z uwzględnieniem rodzaju działalności. Całość prezentacji wizualnej powinna jasno nawiązywać i kojarzyć się z daną branżą i jej specyfiką, co pozwoli odbiorcy od razu zorientować się, jak powinien dane przedsiębiorstwo postrzegać.

2. Jednolitość i zgodność z systemem komunikacji społecznej organizacji

Wizerunek marki musi być spójny, aby odbiorca nie był w stanie się w nim pogubić. Nie może być po prostu zlepkiem poszczególnych elementów — aby dobrze spełniał swoją rolę, musi być jednolity. Trzeba zadbać o to, aby potencjalny klient, niezależnie od źródła informacji (kontakt z pracownikiem, strona internetowa czy choćby profil w mediach społecznościowych) dostawał zawsze identyczną opowieść.

3. Oryginalność

Silna konkurencja na rynku sprawia, że bez wyróżnienia się można zapomnieć o jakimkolwiek sukcesie. Sama oferta, choćby nawet idealna, nie pomoże nowej firmie w wejściu na rynek bez wyjątkowego opakowania, które odróżni ją od konkurencji. Jedynie dobrze przemyślany i profesjonalnie przygotowany system identyfikacji przyciągnie odbiorców i pozwoli zaistnieć marce w świadomości konsumentów.

4. Dobre wyeksponowanie i zauważalność

Rozwój technologii znacząco wpłynął na zwiększenie ilości elementów, które można włączyć w systemy identyfikacji wizualnej. Z im większej liczby opcji skorzysta firma, tym szerzej będzie mogła oddziaływać na odbiorców. Oczywiście nawet najlepszy system nie przyniesie rezultatów, jeśli będzie niewidoczny — identyfikacja wizualna powinna przyciągać wzrok już od pierwszych sekund i być łatwa do zapamiętania. Projekty powinny być proste i jasno kojarzące się z ofertą firmy.

5. Jednoznaczność bez negatywnych skojarzeń

Identyfikacja wizualna to narzędzie, dzięki któremu firma dzieli się ze światem przesłaniem marki. W związku z tym odbiorca już na pierwszy rzut oka musi wiedzieć, co projektant miał na myśli. Całość przekazu musi być jasna i zrozumiała dla klientów, nie może też budzić sprzecznych lub dwuznacznych, a już na pewno nie negatywnych, skojarzeń.

Podsumowanie

Bez właściwie zaprojektowanego systemu identyfikacji wizualnej zaistnienie marki w świadomości potencjalnych klientów jest w obecnych czasach praktycznie niemożliwe. Dlatego też każda nowa firma musi się odpowiednio przyłożyć do stworzenia swojego wizerunku. Stosowanie się do ogólnie przyjętych zasad tworzenia corporate identity przyczyni się do zwiększenia skuteczności tego przedsięwzięcia.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top