JUST ask: chcemy połączyć serwis rekomendacji z portalem społecznościowym

Jednym z problemów podczas szukania opinii w internecie o produktach i firmach jest ich wiarygodność. JUST ask chce walczyć na rynku opinii proponując nowe podejście do serwisu rekomendacji.

Jak opiszecie swój projekt w 100 słowach?

Połączenie portalu społecznościowego i serwisu rekomendacji.

Skąd pomysł?

[pullquote type=”right”]Nie znaleźliśmy usługi, która spełniałaby nasze oczekiwania, więc sami ją stworzyliśmy[/pullquote]Zauważyliśmy, że większość naszych znajomych i członków rodziny przed dokonaniem poważnego zakupu lub wyborem usług specjalisty prosi najbliższych o polecenie. Robią tak właściwie wszyscy wokół nas – polecenia osób, które znamy, cenimy najbardziej (jak pokazują badania nawet bardziej niż cenę i markę!). W ten sposób zakiełkowała idea portalu – połączyliśmy swoje doświadczenie i zbudowaliśmy biznesplan. Zaczęliśmy szukać źródeł finansowania… Ponieważ nie przegrywa tylko ten, co nic nie robi, nasz pierwszy wniosek o dotację unijną został odrzucony. Bogatsi o nowe doświadczenie spróbowaliśmy jeszcze raz i udało się!

justask

Jak wygląda Wasz zespół? W jakim stopniu korzystacie z usług firm zewnętrznych?

[pullquote type=”right”]Według badań The Nielsen Global Survey of Trust in Advertising 2013 ponad 80 proc. respondentów ufa najbardziej opinii rodziny i znajomych[/pullquote]JUST ask team tworzą Marcin Maroszek i Krzysztof Chaładyn – pasjonaci nowoczesnych technologii, zawodowo związani z IT i e-commerce. Marcin stoi na czele działu marketingu w spółce Emapa, gdzie odpowiada za budowanie i realizację strategii oraz zarządzanie projektami informatycznymi. Klasyczny geek, dziennikarz w Connected Life Magazine i fan Gwiezdnych Wojen. Krzysztof odpowiada, również w Emapa, za nawiązywanie i utrzymywanie relacji z kluczowymi klientami B2B. Baczny obserwator nowych trendów, miłośnik audiobooków, dobrej kuchnii i Breaking Bad. W naszych głowach narodził się pomysł nowego start-upu, połączenie idei serwisu opinii z gwarancją wiarygodności, czyli JUST ask.

„Do, or do not. There is no try” – kierujemy się tym kultowym cytatem z Gwiezdnych Wojen zarówno w naszej pracy, jak i życiu prywatnym. Działamy na 100 proc. Nie znaleźliśmy usługi, która spełniałaby nasze oczekiwania, więc sami ją stworzyliśmy. Chcieliśmy dołożyć swoją cegiełkę do propagowania dobrych praktyk w Internecie. Tworząc ideę JUST ask mogliśmy zarówno połączyć nasze zawodowe doświadczenie, jak również zrealizować plan dotyczący budowy produktu, który będzie stanowił nową jakość w sieci.

Jeśli chodzi o model realizacji projektu, to zdecydowaliśmy się na outsourcing. Począwszy od budowy systemu i aplikacji mobilnych, po działania promocyjne – wszystko oparliśmy na podwykonawcach. Oczywiście trzeba ich pracę koordynować i strategicznie zarządzać projektem, ale od tego jest właśnie nasza dwójka. Jak dotąd jesteśmy z tego modelu pracy i rozwoju JUST ask zadowoleni.

Co jest Waszym atutem? Jaki problem rozwiązujecie?

[pullquote type=”right”]Naszą podstawową konkurencją są porównywarki opinii, jak Opineo.pl czy Cokupic.pl i porównywarki cen typu Ceneo.pl czy Nokaut.pl[/pullquote]Ile razy, gdy sprawdzałeś opinie o jakimś produkcie wątpiłeś w ich rzetelność? My niejednokrotnie. Nieuczciwe praktyki marketerów wypaczają wiarygodność większości serwisów. Internauci są tego świadomi i nie ufają anonimowym opiniom. Z badań wynika zaś, że przygotowując się do zakupu najchętniej polegamy na rekomendacjach znajomych. I na tym opiera się idea JUST ask.

Od maja b.r. możecie korzystać z portalu – czytać opinie, publikować „Apele”, czyli prośby o opinie lub poradę oraz dodawać do „Listy Życzeń” poszukiwane produkty. JUST ask to jednak przede wszystkim baza bardzo wiarygodnych opinii na temat produktów i usług – wartych zaufania, bo pochodzących od znajomych użytkownika i jego sieci kontaktów. Jednym z naszych celów jest zaoferowanie atrakcyjnej alternatywy dla anonimowych komentarzy na forach i innych portalach. Zależy nam również na polecaniu wyłącznie dobrych produktów i promowaniu uczciwych producentów czy rzetelnych usługodawców.

Według badań The Nielsen Global Survey of Trust in Advertising 2013 ponad 80 proc. respondentów ufa najbardziej opinii rodziny i znajomych. My też. Jednocześnie uważamy – podobnie jak 60 proc. konsumentów – że anonimowe komentarze publikowane w sieci są często zmanipulowane (według badania ARC Rynek i Opinia z 2014 roku). Zdecydowaliśmy, bierzemy sprawy w swoje ręce! Tak powstał JUST ask, czyli połączenie portalu rekomendacji i serwisu społecznościowego.

A przedstawiciele Generacji Y trzy razy chętniej niż poprzednie pokolenia korzystają właśnie z social media. Aż 84 proc. podejmuje decyzje pod wpływem treści tworzonych przez innych użytkowników, tzw. user-generated content (wg raportu Bazaar Voice „Talking to Strangers: Millennials Trust People over Brands”). To wszystko składa się na niebagatelną sumę 24 mld złotych – tyle wynosi roczna wartość zakupów oparta na rekomendacjach (raport Obserwatorium Zarządzania “Rola rekomendacji w decyzjach zakupowych”).

To jednak tylko podstawowa część możliwości, jakie docelowo będzie oferować JUST ask. Postawiliśmy sobie ambitny cel zmiany dotychczasowego procesu zakupowego na taki, gdzie ciężar poszukiwania najlepszej oferty znika z barków konsumenta. W drugim kroku launchu JUST ask udostępnimy możliwość zakładania kont firmom. Poprzez założenie swojego profilu i podpięcie swojej oferty do bazy produktów/usług JUST ask otrzymają dostęp do osób, które już wyraziły zainteresowanie danym produktem (pytając o niego, dodając do Listy Życzeń itp.). Będzie to dla marek znaczna oszczędność zasobów przekazywanych dotąd na poszukiwanie i zachęcanie do zakupu potencjalnych Klientów. Z drugiej strony zaś konsument nie będzie musiał spędzać godzin wyszukując najlepszych ofert – wystarczy, że zaznaczy, czym jest zainteresowany, a marketerzy będą mogli przesyłać mu swoje oferty, z których to on wybierze najlepszą.

Kto jest Waszą najważniejszą konkurencją? Jakie widzicie bariery w rozwijaniu Waszego projektu?

[pullquote type=”right”]Model biznesowy zakłada kilka różnych źródeł dochodów, z których podstawowym będą konta konta firmowe w portalu.[/pullquote]Naszą podstawową konkurencją są porównywarki opinii, jak Opineo.pl czy Cokupic.pl i porównywarki cen typu Ceneo.pl czy Nokaut.pl. Istnieją one na rynku już od jakiegoś czasu i zdążyły zbudować sobie silną pozycję i często potężne zaplecze (Grupa Allegro, Nokaut czy Onet). Niektóre z nich posiadają naprawdę imponujące grono użytkowników, liczone w kilku milionach każdego miesiąca. Dla nas jednak jest to paradoksalnie dobra informacja – świadczy o obszernym rynku i potencjale JUST ask. Zwłaszcza, że – jak już wspomnieliśmy – aż 60 proc. konsumentów uważa, że anonimowe komentarze publikowane w sieci są często zmanipulowane, a najwięcej (36%) respondentów nie ufa właśnie porównywarkom cen. Jak widać jest ogromna niezagospodarowana nisza pt. „Wiarygodne opinie”, którą zamierzamy wypełnić z JUST ask.

Jeśli chodzi o bariery, to kluczowe będzie zbudowanie odpowiedniej „masy krytycznej” użytkowników, tak aby po pierwsze dogonić porównywarki opinii czy cen, a po drugie – by w pełni wykorzystać potencjał JUST ask. Tutaj niezbędne będą zakrojone na dużą skalę działania promocyjne, do realizacji których zaś potrzeba odpowiedniego budżetu i partnerów.

Czy szukacie partnera, który pomógłby rozwijać projekt?

Oczywiście. Co prawda udało nam się uzyskać dofinansowanie z POIG, ale już jakiś czas temu zdaliśmy sobie sprawę, że aby JUST ask prawdziwie się rozwinął niezbędny będzie zastrzyk dodatkowych finansów. Właśnie postawiliśmy pierwsze kroki na drodze ku pozyskaniu inwestorów i liczymy na to, że wkrótce pojawią się jakieś wymierne tego efekty. Poza wsparciem finansowym liczymy rzecz jasna również na pomoc merytoryczną i mentoring. Jesteśmy również otwarci na współpracę ze sklepami online, którym możemy zaoferować nasze API (moduł opinii).

Jaki macie model biznesowy i do kogo chcecie docierać?

Naszą grupą docelową są tzw. smart shoppers, czyli przedstawiciele Generation Y/Millenials, osoby świadome możliwości dostępnych przy decyzjach zakupowych, z rozwagą podchodzące do zakupów, wykorzystujące nadarzające się okazje (promocje, kupony rabatowe itp.), aby zapłacić mniej i/lub uzyskać więcej niż przeciętni klienci, ceniące i zaangażowane w sieci społecznościowe, śledzące na bieżąco trendy w Internecie i ceniące dobrą jakość produktów. Dla nich wszystkie funkcje portalu oraz wersja lite aplikacji mobilnej będą dostępne nieodpłatnie.

Model biznesowy zakłada kilka różnych źródeł dochodów, z których podstawowym będą konta firmowe w portalu. Kierujemy je do firm aktywnie poszukujących klientów i promujących się w Internecie, otwartych na nowe rozwiązania i dążących do optymalizacji zasobów, e-sklepów czy lokalnych dostawców usług typu mechanik w Łodzi. Poprzez podpięcie się do bazy produktów lub usług w JUST ask otrzymają one m.in. dostęp do osób JUŻ zainteresowanych ich produktami (pytających o nie, dodających do List życzeń itp.) wraz z możliwością przesłania im oferty, dostęp do zadowolonych klientów (potencjalnych ambasadorów marek) czy osób zainteresowanych produktem konkurencji.

Jak definiujecie swój cel biznesowy na najbliższe pół roku?

Pół roku to krótki okres dla początkującego startupu. Do końca 2015 r. chcemy przede wszystkim zakończyć z sukcesem plany związane z 2. etapem launchu i promocją JUST ask – a związku z tym zbudować świadomość marki wśród grupy docelowej i przyciągnąć pierwszych klientów biznesowych. Po drugie, musimy zamknąć kwestie związane z rozliczeniem projektu z dofinansowania UE. Po trzecie, liczymy na przyciągnięcie do tego czasu inwestora. Wszystko po to, aby wejść z impetem w rok 2016.

Jakie są Wasze plany rozwojowe?

Launch JUST ask został zaplanowany na 2 etapy. Na chwilę obecną JUST ask jest dostępny w wersji beta – czyli tylko z częścią dla użytkowników indywidualnych. W kolejnym etapie wdrożony zostanie moduł Brand całkowicie zmieniający obecny proces zakupowy – zdejmujący z użytkowników ciężar mozolnego poszukiwania najlepszych ofert, a jednocześnie dający firmom dostęp do osób JUŻ ZAINTERESOWANYCH ich produktem lub produktem konkurencji. Użytkownicy sami będą mogli zdecydować czy chcą otrzymywać od Brandów oferty. Jeśli tak, będą je otrzymywali – co istotne – tylko na te produkty i usługi, którymi faktycznie są zainteresowani (dodali do Listy życzeń, pytają o opinie o nich itp.). W międzyczasie udostępnione zostaną aplikacje mobilne na systemy Android i iOS – zarówno w wersji darmowej (lite), jak i płatnej (premium). Wersja premium będzie wzbogacona o nowatorski moduł geofencing+ udostępniający użytkownikom oferty tylko na produkty z ich List życzeń.

Mamy jeszcze wiele planów na nieco dalszą perspektywę. Póki co możemy zdradzić, że wśród nich jest m.in. implementacja w aplikacji mobilnej AR czy indoor mapping, a sam portal planujemy zintegrować z bazą kodów kreskowych.

Wszystkich zainteresowanych przedstawieniem swojego projektu na łamach e-biznes.pl w ramach cyklu „Pokaż swój #startup” zapraszamy do wypełnienia formularza na e-biznes.pl/startup.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top