Tomasz Szladowski – Prezes spółki Iplay

Tomasz Szladowski jest Prezesem spółki Iplay, pierwszego polskiego serwisu sprzedającego legalną muzykę w Internecie. iplay.pl rozpoczął działalność w 2003 roku. Obecnie w ofercie iplay.pl znajduje się ponad 500 000 utworów. W grudniu 2003 roku MCI Management SA kupiło większościowy pakiet udziałów w serwisie.
Redakcja: iplay.pl wystartował w 2003 roku jako pierwszy polski serwis oferujący – zupełnie legalnie – możliwość odsłuchiwania utworów muzycznych w Internecie. Proszę mi powiedzieć czy łatwo być pionierem oraz czy nie obawialiście się, że polscy Internauci nie będą chcieli płacić i wybiorą muzykę nielegalną, za to za darmo?
Tomasz Szladowski - Prezes spółki Iplay 1
Tomasz Szladowski: Oczywiście trudno jest być pionierem, ale już teraz, po kilku latach działalności widzimy, że serwis iplay.pl jest sukcesem. Coraz więcej osób decyduje się na legalny zakup muzyki, zwiększa się świadomość wśród użytkowników Internetu. Wzrost popularności serwisu wiąże się też z powiększeniem bazy utworów, których jest w iplay’u już ponad pół miliona.

Co można by zrobić aby Polacy woleli muzykę kupić niż – nie bójmy się tego słowa – ukraść? Stragany z pirackimi płytami stają się powoli przeszłością, ale w sieci miłośnicy p2p to nadal większość. Co, lub kto, mógłby zmienić tą sytuację: policja, organizacje takie jak ZAIKS czy ZPAV, a może sami wykonawcy?

Myślę, że ta sytuacja już się zmienia i jest to efekt zmiany podejścia do piractwa samych Polaków. Coraz więcej osób rozumie, że kopiując nielegalnie muzykę pozbawia dochodów swoich ulubionych wykonawców. Ma to szczególne znaczenie dla mniej znanych artystów – dlatego dbamy, aby w naszej ofercie były nie tylko najbardziej znane przeboje, ale także utwory twórców, którzy dopiero szukają swojego miejsca na rynku.

Serwis iplay.pl oferuje utwory w formacie WMA, zabezpieczone technologią DRM. Czy mógłby Pan wyjaśnić co te skróty oznaczają?

Zabezpieczenia, które stosujemy uniemożliwiają masowe, nielegalne kopiowanie muzyki. Technologia DRM pozwala na kilkukrotne nagranie utworów na płyty audio CD oraz transfer na urządzenia przenośne. Klient, który zdecyduje się więc na zakup w naszym serwisie może słuchać swoich ulubionych utworów wszędzie gdzie ma na to ochotę – w domu biurze, samochodzie, czy biegając z odtwarzaczem plików muzycznych.

Eksperci twierdzą, że rynek muzyki online jest mocno rozwojowy, niektórzy uważają wręcz, że tradycyjne CD staną się produktem niszowym, kolekcjonerskim. Zachodnie serwisy muzyczne takie jak np. iTunes Music Store, sprzedają niewyobrażalne na polskie warunki ilości plików muzycznych. Czy – a jeśli tak to kiedy – będzie to możliwe w Polsce?

Jak już wspomniałem grupa osób ściągająca legalna muzykę z Internetu za naszym pośrednictwem jest coraz większa.  Poza rosnącą grupą nowych użytkowników serwisu iplay.pl, bardzo cieszy nas to, że rośnie również grupa stałych klientów iplay.pl co dowodzi tego, że udział tego typu sprzedaży muzyki w Polsce będzie, podobnie jak na całym świecie,  dynamicznie rósł.

W zeszłym roku iplay.pl wraz z portalem Wirtualna Polska uruchomił sklep mp3.pl. Czy oba serwisy maja takie same zasoby? Czym różni się właściwie mp3.pl od sklepu iplay.pl?

Oferta muzyczna mp3.pl jest identyczna jak iplay.pl. Serwisy te różnią się nieco funkcjonalnością. Różna jest także grupa klientów w obu tych sklepach.

Nawiązaliście współpracę z największymi wytwórniami płytowymi takimi jak Sony BMG i Warner Music, ostatnio pozyskaliście EMI. Jak duże wytwórnie podchodzą do sprzedaży muzyki w sieci?

Wytwórnie traktują serwis iplay.pl jako alternatywny kanał sprzedaży uzupełniający dotychczasowe kanały dystrybucji. Istotne jest, że u nas nie jest konieczne kupowanie całej płyty. Klient może wybierać pojedyncze utwory, dzięki czemu znacznie ogranicza wydatki i może słuchać ulubionej muzyki. Oferujemy też klientom możliwość wcześniejszego odsłuchania fragmentu utworu.

Rok 2006 zbliża się ku końcowi, może zdecyduje się Pan na krótkie podsumowanie. Co było najważniejszym wydarzeniem tego roku w iplay.pl i jakie są plany portalu na rok 2007?

Rok 2006 był niewątpliwie bardzo udany. Świadczy o tym fakt, że tylko w tym roku liczba użytkowników serwisu Iplay.pl zwiększyła się trzykrotnie, co wskazuje że polscy Internauci są zainteresowani ściąganiem legalnej muzyki.

Do sukcesów zaliczamy również podpisanie umowy z wytwórnią EMI oraz kilkoma nowymi, niezależnymi polskimi wytwórniami. Jest to dowód zarówno  naszej pozycji na rynku jak również zaufaniu jakim jesteśmy obdarzani przez wytwórnie. Rok 2007 na pewno będzie rokiem bardzo dynamicznego rozwoju iplay.pl. Jeszcze w tym roku bardzo pozytywnie zaskoczymy naszych klientów jak również rynek internetowy. Dotyczy to zarówno rozwoju samego iplay.pl jak i innych naszych projektów, które obecnie przygotowujemy.

Dziękuję za rozmowę.

www.iplay.pl

Wpisy promowane

Wydarzenia

19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024

Najnowsze wpisy

Scroll to Top