Spółka informatyczna Sage opracowała listę 7 największych wyzwań, jakie stoją przed przedsiębiorcami w związku ze zmianą ustawy o VAT.
Od nowego roku wejdzie w życie zmieniona ustawa o podatku VAT. Dla przedsiębiorców niesie ona więcej wyzwań, niż to się wydaje na pierwszy rzut oka. Sage sp. z o.o., producent i dostawca oprogramowania wspomagającego zarządzanie dla sektora MSP w Polsce, przeanalizował i wybrał 7 najważniejszych zagadnień, o których już dziś powinni wiedzieć przedsiębiorcy.
7 największych wyzwań dla przedsiębiorców:
1 Harmonogram prac dostosowawczych
Przedsiębiorcy powinni dokonać przeglądu umów i porozumień cenowych zawartych z dostawcami oprogramowania wspomagającego zarządzanie. Bez aktualizacji systemów i dostosowania ich do nowych wymogów prawnych pracownicy działów finansowych oraz niektórzy pracownicy obszarów kadr, płac i gospodarki magazynowej nie będą mogli w ogóle wykonywać swojej pracy. Warto zaplanować prace dostosowawcze, uwzględniając testy nowych rozwiązań, szkolenia pracowników oraz pracę w okresie przejściowym. Przedsiębiorcy powinni pamiętać, że wraz z aktualizacją oprogramowania mogą oni wykupić u dostawcy abonament, który gwarantuje uzyskanie nowych wersji oprogramowania bez opłat.
2 Przegląd umów z kontrahentami
Prowadząc sprzedaż w segmencie B2B należy pamiętać o dostosowaniu umów i porozumień cenowych z kontrahentami. To istotny problem zarówno dla firm posiadających dużą liczbę klientów, jak również tych, które mają szeroką ofertę produktową. W trudnej sytuacji będą np. firmy telekomunikacyjne, które mają obowiązek informowania klientów o zmianie cenników. Wymóg ten oznacza dla nich istotny koszt.
3 Współpraca z urządzeniami fiskalnymi
Z reguły, kasy fiskalne (których w Polsce jest ponad 1,5 mln) mają wbudowany moduł drukujący paragony. Z kasą współpracuje drukarka fiskalna, która wymaga komputera z oprogramowaniem. Przedsiębiorcy, korzystający z kas fiskalnych, muszą dostosować je do nowych stawek VAT. Alternatywnym rozwiązaniem jest zakup nowych kas, jednak warto zwrócić uwagę, że oba możliwe rozwiązania wiążą się z kosztem i należy je zaplanować.
4 Aktualizacja cenników
Przed firmami handlowymi stoi konieczność uruchomienia nowych cenników od pierwszego dnia sprzedaży w 2011 roku. Nowy VAT ma istotny wpływ na politykę kształtowania ceny brutto dla klientów, choćby na „urywanie grosza” (stosowanie ceny z końcówką 99 gr.). Zmiany w cennikach pociągają za sobą konieczność działań przygotowawczych w działach handlowych.
5 Aktualizacja materiałów informacyjnych i cenników
Zmiana cen oznacza w praktyce produkcję nowych materiałów wspomagających sprzedaż. Dotyczy to zarówno drukowanych, jak i elektronicznych cenników, folderów, katalogów, metek i różnego rodzaju materiałów reklamowych.
6 Kłopotliwe niestandardowe przypadki
Pracownicy w działach księgowych i sprzedaży zmierzą się z przypadkami niestandardowymi, spędzającymi im sen z powiek. Dla przykładu: do dziś nie wiadomo, jak po nowym roku należy korygować faktury dotyczące sprzedaży w 2010 roku. Podobne problemy dotyczą kwestii wystawienia faktury po nowym roku do paragonu z okresu poprzednich stawek VAT. Jeszcze więcej problemów może być z rozliczeniem faktury zaliczkowej, płatnej częściowo w bieżącym roku a częściowo już w 2011. Pojawia się też pytanie o sposób fakturowania sprzedaży usług ciągłych, świadczonych np. przez firmy komunalne, energetyczne czy telekomunikacyjne.
7 Nowa sprawozdawczość podatkowa
Zmiana VAT oznacza konieczność utworzenia nowego układu rejestrów VAT, jak również wprowadza istotne zmiany w deklaracjach podatkowych. Użytkownicy niezaktualizowanych systemów nie będą mogli dokonywać korekt deklaracji podatkowych za okresy przed 2011 rokiem.
Od autora raportu:
„Poddaliśmy analizie kwestię zmiany stawek VAT próbując spojrzeć na nią okiem przedsiębiorcy. Okazuje się, że planowana przez Ministra Finansów nowelizacja ustawy o VAT niesie ze sobą wiele zagrożeń i prawdziwych wyzwań, których rozwiązanie uderzy po kieszeni każdego przedsiębiorcę. Wydaje się, że kilka naszych wniosków może być niezwykle ważnych. Po pierwsze, do nowych realiów nie da się przygotować firmy w krótkim okresie czasu. Po drugie, prace przygotowawcze dotyczą kilku obszarów i będą związane z kosztami, dlatego warto je umiejętnie zaplanować. Po trzecie, kluczową sprawą wydaje się być dostosowanie do planowanych zmian oprogramowania wspomagającego zarządzanie. Ponieważ VAT niemal na pewno będzie się zmieniał w okresie najbliższych kilku lat, warto pomyśleć o abonamencie na oprogramowanie, który zapewni każdemu przedsiębiorcy każdą aktualizację programowania za darmo” – Bogdan Zatorski, Kierownik Konsultingu w Sage.
Wpisy promowane
- Niezbędne narzędzie w każdej firmie – przewodnik po wózkach transportowychW przestrzeniach takich jak magazyny, fabryki czy warsztaty, gdzie codziennie zarządza się ciężkimi i nieporęcznymi przedmiotami i towarami, nieocenioną wartość ...
- Jak agencja marketingowa Directan Plus pomaga firmom w pozyskiwaniu cennych leadów sprzedażowychPozyskiwanie leadów sprzedażowych stanowi podstawowy element każdej strategii marketingowej. Lead to potencjalny klient, który wykazał zainteresowanie usługą lub produktem poprzez ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.