Obecnie niemal każde przedsiębiorstwo decyduje się na posiadanie własnej strony internetowej. Samo jej posiadanie to jednak dopiero początek długiej drogi do osiągnięcia sukcesu w internecie.
Najczęściej przedsiębiorcy rozpoczynający swoją przygodę w sieci, zaczynają interesować się sposobami na pozyskanie ruchu dopiero po utworzeniu strony internetowej przez wybranego freelancera czy agencję.
Następnie, jeżeli właściciel biznesu trafi na rzetelną agencję marketingową i zdecyduje się na usługi z zakresu SEM, zostanie wykonany dla niego audyt SEO, podczas którego specjaliści od pozycjonowania i optymalizacji sprawdzą, czy strona zbudowana jest zgodnie z zaleceniami Google i praktykami opartymi o ich (agencji) doświadczenie. Na tym etapie może się okazać, że serwis mimo oszałamiającego designu, nie nadaje się w tej formie do promowania w wyszukiwarce, a koszt oszacowanej liczby godzin na poprawę strony i stworzenie optymalnych treści przewyższa lub dorównuje kosztom utworzenia strony. Rzadko, ale jednak, zdarza się nawet, że strony po oddaniu „do użytku” nadal posiadają blokady przed indeksacją w wyszukiwarkach, które są pozostałością jeszcze z wersji deweloperskich.
Jak zatem przygotować się do tworzenia dobrej, działającej strony e-biznesu?
Uwzględnij SEO już na starcie projektu
Aby zapobiec sytuacji opisanej we wstępie, powinno się zadbać o konsultację ze specjalistami od optymalizacji i pozycjonowania już na początkowym etapie realizacji strony. Razem ze specjalistą należy omówić między innymi:
- strukturę strony,
- strukturę postaci linków,
- strukturę linkowania wewnętrznego,
- dopasowanie słów kluczowych do działalności,
- strukturę domyślnych tytułów,
- strukturę domyślnych nagłówków,
- strukturę informacji prezentowanych na stronie,
- wybór domeny,
- wybór serwera,
- kwestię zainstalowanych w najbliższej przyszłości „dodatków”.
Specjalista dodatkowo powinien zwrócić uwagę na:
- potrzebę blokowania wersji deweloperskich/testowych przed robotami Google, (oraz oczywiście potrzebę usunięcia tej blokady w wersji finalnej),
- istotność użycia szyfrowanego protokołu https:// wraz z certyfikatem SSL,
- potrzebę utworzenia przekierowań 301 nieużywanych wersji adresu domyślnego na wybrany adres domyślny strony głównej i podstron. Jeżeli zdecydowałeś się na używanie https://twojadomena.pl, twórcy Twojej strony powinni zadbać o przekierowanie wersji http://, http://www. oraz https://www.,
- potrzebę utworzenia mapy witryny w formacie XML oraz pliku robots.txt blokującego dostęp robotów do katalogów, które przeznaczone są tylko do użytku wewnętrznego,
- responsywność, responsywność i jeszcze raz responsywność – nadal w 2019 roku dochodzi do sytuacji, w której oddawane przez agencję interaktywne strony są nieresponsywne i nie posiadają wersji mobilnych,
- potrzebę monitorowania szybkości ładowania się strony, warto zwrócić uwagę programistom na ten aspekt już na etapie budowy strony,
- negatywne aspekty wyskakujących okienek tzw. pop-upów (początkujący właściciele stron mają w zwyczaju przesadzać z liczbą takich okienek).
Oczywiście nie ma potrzeby, abyś jako przedsiębiorca studiował teorie na temat wszystkich powyższych punktów. Należy natomiast mieć świadomość, że pewne kwestie wymagają szczególnej uwagi, a zalecenia od SEO-wca trzeba przekazać firmie wybranej do realizacji strony internetowej. Oprócz kwestii optymalizacji pod wyszukiwarki internetowe warto z agencją marketingową omówić również optymalizację pod użytkownika.
Strona nie tylko dla robota – zadbaj o UX
Dobra agencja marketingowa, jak i dobra agencja interaktywna, powinna zwrócić uwagę również na podstawowe aspekty UX (user experience), aby strona internetowa była przyjazna także dla przyszłych gości. Zachowanie użytkowników, którzy weszli na stronę z wyszukiwarki Google, również może mieć wpływ na pozycję strony w wynikach. Przy większych projektach zdecydowanie niezbędnym elementem przygotowań przed rozpoczęciem tworzenia strony, powinny być konsultacje ze specjalistami UX, którzy przygotują makiety poszczególnych stron i ich elementów, dostosowując je do wymagań przyszłych użytkowników.
Przy mniejszych projektach warto zadbać między innymi o:
- prostotę i przejrzystość strony,
- intuicyjną nawigację,
- responsywność strony (dostosowanie strony do różnych urządzeń),
- prostą drogę zakupową w sklepach e-commerce,
- wyróżnienie istotnych dla użytkownika informacji (np. wyszczególnienie informacji o darmowej dostawie, która może zachęcić do zakupu),
- chwytliwość komunikatów CTA.
Minimalizacja przyszłych kosztów
Jeżeli wspólnie ze specjalistami zadbasz o podstawowe kwestie optymalizacji SEO i UX w twoim projekcie, w przyszłości da się uniknąć kosztów związanych z potrzebą przebudowy architektury silnika strony internetowej, potrzebą zmiany struktury bazy danych, czy też edycją wszystkich opisów zaprezentowanych na podstronach serwisu.
Oczywiście zarówno kwestie optymalizacji SEO, jak i UX nie są jednorazowymi procesami, a zalecenia podczas współpracy z agencjami powinny wynikać z wykonywanych na bieżąco analiz zachowań robotów i użytkowników witryny. W naszej opinii nie możliwe jest jednorazowe „idealne” zoptymalizowanie strony pod kątem wymagań wyszukiwarek internetowych jak i jej użytkowników. Dodatkowo SEO-wcy muszą również śledzić zmiany w działaniu wyszukiwarki Google, która na bieżąco ulepsza swoje algorytmy. Najczęściej jednak w przypadku witryn zaprojektowanych zgodnie z zaleceniami SEO/UX, przyszłe zmiany nie będą nieść za sobą potrzeby gruntownych zmian, a stanowić będą jedynie niewielkie zmiany.
Autor: Jakub Zeid, SEO Specialist w DevaGroup, która organizuje semKRK – Krakowskie spotkania pasjonatów SEM.
Wpisy promowane
- Lojalny Klient korzyścią dla Twojej firmyW dzisiejszym świecie biznesu, w którym rywalizacja jest coraz bardziej zacięta, kluczem do sukcesu jest nie tylko pozyskanie nowych klientów, ...
- Polecane samochody do miasta w atrakcyjnym finansowaniuMałe samochody osobowe od lat cieszą się ogromną popularnością wśród mieszkańców dużych miast i aglomeracji. Mając na uwadze potrzeby dynamicznego ...
Wydarzenia
19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024
Najnowsze wpisy
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
- Restimo pozyskuje 2 mln zł na dalszą cyfryzację gastronomiiRestimo ogłosiło dzisiaj zamknięcie drugiej rundy inwestycyjnej na etapie seed w wysokości 2 mln zł od prywatnych inwestorów. Spółka stworzyła ...
- Nest Bank i Shoper wspólnie wspierają e-przedsiębiorcówShoper nawiązał współpracę z Nest Bankiem. Dzięki temu klienci Shoper mogą skorzystać z oferty konta, limitu lub kredytu firmowego w ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.