SaaS to model biznesowy, który stanowi oprogramowanie w formie usługi dostępnej online z każdego miejsca i każdego urządzenia. Dlaczego decyduje się na niego coraz więcej firm i jakie przedsiębiorstwa powinny się nim zainteresować? Przyjrzymy się bliżej rozwiązaniu typu Software as a Service.
Jak działa SaaS?
SaaSs to aplikacje biznesowe dostępne przez przeglądarkę internegtową. To podstawowa różnica względem tradycyjnego modelu biznesowego, który zakłada zakup potrzebnych narzędzi na nośnikach, a następnie instalowanie programów na lokalnych komputerach.
SaaS to rozwiązanie, które można najczęściej uzyskać w abonamencie, mając dostęp do niezbędnego oprogramowania zdalnie przez określony czas. Konkretny okres abonamentowy jest uzależniony od umowy zawartej z usługodawcą. Najlepszym przykładem są tradycyjne pakiety biurowe, które właściciele firm wykupują i udostępniają w chmurze swoim pracownikom. Użytkownicy korzystają z przydzielonych im aplikacji najczęściej przy użyciu przeglądarki.
Klient decydujący się na model biznesowy SaaS nie jest zazwyczaj ograniczany maksymalną liczbą użytkowników, którym może udostępnić wykupione aplikacje. Musi pamiętać jednak o tym, że miesięczne opłaty abonamentowe będą uzależnione właśnie od wykorzystywania dostępnych zasobów.
W odróżnieniu od tradycyjnego modelu biznesowego w tym przypadku każde oprogramowanie (tj. jego infrastruktura i dane) znajduje się w sieci usługodawcy. Dzięki zawarciu odpowiedniej umowy to dostawca usług dba o bezpieczeństwo danych aplikacji. Co istotne, te nie są tracone, kiedy dojdzie np. do awarii komputera.
Niskie koszty i wiele możliwości
Dostęp do niezbędnych narzędzi z dowolnego miejsca i urządzenia to oczywiście nie jedyna zaleta rozwiązania typu SaaS. Firmy decydujące się na taki model biznesowy mogą liczyć przede wszystkim na minimalny koszt wstępny i możliwość szybkiego korzystania z potrzebnego oprogramowania.
Docenią to z pewnością te przedsiębiorstwa, które nie mogą sobie pozwolić na jednorazowy wydatek rzędu kilku czy nawet kilkunastu tysięcy złotych, a taki jest często konieczny w przypadku tradycyjnego modelu biznesowego i wymaganego zapewnienia pracownikom aplikacji do codziennej pracy. Dzięki temu, że comiesięczny koszt usługi typu SaaS jest zależny od poziomu zużycia aplikacji, przekłada się to także bezpośrednio na oszczędności.
Warto pamiętać również o tym, że model biznesowy SaaS umożliwia firmom korzystanie z zaawansowanego oprogramowania, a to wszystko bez potrzeby wdrażania specjalnej infrastruktury sieciowej, nad którą musieliby czuwać dodatkowo zatrudnieni fachowcy z działu IT. Mowa tutaj chociażby o aplikacjach typu ERP, które pozwalają efektywnie planować zasoby przedsiębiorstwa, wykorzystując wspólną bazę danych w jednym systemie, czy programach typu CRM, które wspomagają zarządzenie relacjami z klientami, wpływając m.in. na łatwe przygotowywania i wysyłanie ofert do najbardziej opłacalnych klientów.
SaaS umożliwia też korzystanie z innych systemów analitycznych, w tym rozbudowanych systemów księgowych i finansowych.
Czy oprogramowanie w modelu SaaS ma jakieś minusy?
To, co dla jednych jest plusem, dla innych może okazać się minusem. Mowa tutaj chociażby o tym, że w przypadku tradycyjnego modelu biznesowego wykupione oprogramowanie można najczęściej wykorzystywać bez ograniczeń czasowych, a w przypadku modelu SaaS możliwość korzystania z potrzebnych narzędzi jest ograniczona przez opłacanie okresowego abonamentu. W przypadku większości przedsiębiorstw, także m.in. z uwagi na niskie koszty wstępne i możliwości oszczędzania względem wykorzystanych zasobów, takie funkcjonowanie nie stanowi jednak większego problemu.
Wiele firm za największą bolączkę tego typu rozwiązania uważa jednak zapisywanie plików w chmurze, co zwiększa poniekąd ryzyko ich wycieku, nie wspominając o konieczności przesyłania wrażliwych danych na serwery innych firm, w tym przypadku dostawców usług typu SaaS. Stąd sceptyczne nastawienie do takiego modelu biznesowego przedsiębiorstw, które obracają wieloma poufnymi informacjami.
Jak widać, wybór takiej usługi powinien być uzależniony przede wszystkim od indywidualnych potrzeb danego przedsiębiorstwa. To z pewnością dobry wybór dla tych, którzy chcą korzystać z najnowszych technologii biznesowych, zyskać szybki dostęp niskim kosztem wdrożenia i miesięcznych opłat i nie martwić się o koszty i obsługę rozbudowanego hardware’u.
Wpisy promowane
- Niezbędne narzędzie w każdej firmie – przewodnik po wózkach transportowychW przestrzeniach takich jak magazyny, fabryki czy warsztaty, gdzie codziennie zarządza się ciężkimi i nieporęcznymi przedmiotami i towarami, nieocenioną wartość ...
- Jak agencja marketingowa Directan Plus pomaga firmom w pozyskiwaniu cennych leadów sprzedażowychPozyskiwanie leadów sprzedażowych stanowi podstawowy element każdej strategii marketingowej. Lead to potencjalny klient, który wykazał zainteresowanie usługą lub produktem poprzez ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.