SaaS to model biznesowy, który stanowi oprogramowanie w formie usługi dostępnej online z każdego miejsca i każdego urządzenia. Dlaczego decyduje się na niego coraz więcej firm i jakie przedsiębiorstwa powinny się nim zainteresować? Przyjrzymy się bliżej rozwiązaniu typu Software as a Service.
Jak działa SaaS?
SaaSs to aplikacje biznesowe dostępne przez przeglądarkę internegtową. To podstawowa różnica względem tradycyjnego modelu biznesowego, który zakłada zakup potrzebnych narzędzi na nośnikach, a następnie instalowanie programów na lokalnych komputerach.
SaaS to rozwiązanie, które można najczęściej uzyskać w abonamencie, mając dostęp do niezbędnego oprogramowania zdalnie przez określony czas. Konkretny okres abonamentowy jest uzależniony od umowy zawartej z usługodawcą. Najlepszym przykładem są tradycyjne pakiety biurowe, które właściciele firm wykupują i udostępniają w chmurze swoim pracownikom. Użytkownicy korzystają z przydzielonych im aplikacji najczęściej przy użyciu przeglądarki.
Klient decydujący się na model biznesowy SaaS nie jest zazwyczaj ograniczany maksymalną liczbą użytkowników, którym może udostępnić wykupione aplikacje. Musi pamiętać jednak o tym, że miesięczne opłaty abonamentowe będą uzależnione właśnie od wykorzystywania dostępnych zasobów.
W odróżnieniu od tradycyjnego modelu biznesowego w tym przypadku każde oprogramowanie (tj. jego infrastruktura i dane) znajduje się w sieci usługodawcy. Dzięki zawarciu odpowiedniej umowy to dostawca usług dba o bezpieczeństwo danych aplikacji. Co istotne, te nie są tracone, kiedy dojdzie np. do awarii komputera.
Niskie koszty i wiele możliwości
Dostęp do niezbędnych narzędzi z dowolnego miejsca i urządzenia to oczywiście nie jedyna zaleta rozwiązania typu SaaS. Firmy decydujące się na taki model biznesowy mogą liczyć przede wszystkim na minimalny koszt wstępny i możliwość szybkiego korzystania z potrzebnego oprogramowania.
Docenią to z pewnością te przedsiębiorstwa, które nie mogą sobie pozwolić na jednorazowy wydatek rzędu kilku czy nawet kilkunastu tysięcy złotych, a taki jest często konieczny w przypadku tradycyjnego modelu biznesowego i wymaganego zapewnienia pracownikom aplikacji do codziennej pracy. Dzięki temu, że comiesięczny koszt usługi typu SaaS jest zależny od poziomu zużycia aplikacji, przekłada się to także bezpośrednio na oszczędności.
Warto pamiętać również o tym, że model biznesowy SaaS umożliwia firmom korzystanie z zaawansowanego oprogramowania, a to wszystko bez potrzeby wdrażania specjalnej infrastruktury sieciowej, nad którą musieliby czuwać dodatkowo zatrudnieni fachowcy z działu IT. Mowa tutaj chociażby o aplikacjach typu ERP, które pozwalają efektywnie planować zasoby przedsiębiorstwa, wykorzystując wspólną bazę danych w jednym systemie, czy programach typu CRM, które wspomagają zarządzenie relacjami z klientami, wpływając m.in. na łatwe przygotowywania i wysyłanie ofert do najbardziej opłacalnych klientów.
SaaS umożliwia też korzystanie z innych systemów analitycznych, w tym rozbudowanych systemów księgowych i finansowych.
Czy oprogramowanie w modelu SaaS ma jakieś minusy?
To, co dla jednych jest plusem, dla innych może okazać się minusem. Mowa tutaj chociażby o tym, że w przypadku tradycyjnego modelu biznesowego wykupione oprogramowanie można najczęściej wykorzystywać bez ograniczeń czasowych, a w przypadku modelu SaaS możliwość korzystania z potrzebnych narzędzi jest ograniczona przez opłacanie okresowego abonamentu. W przypadku większości przedsiębiorstw, także m.in. z uwagi na niskie koszty wstępne i możliwości oszczędzania względem wykorzystanych zasobów, takie funkcjonowanie nie stanowi jednak większego problemu.
Wiele firm za największą bolączkę tego typu rozwiązania uważa jednak zapisywanie plików w chmurze, co zwiększa poniekąd ryzyko ich wycieku, nie wspominając o konieczności przesyłania wrażliwych danych na serwery innych firm, w tym przypadku dostawców usług typu SaaS. Stąd sceptyczne nastawienie do takiego modelu biznesowego przedsiębiorstw, które obracają wieloma poufnymi informacjami.
Jak widać, wybór takiej usługi powinien być uzależniony przede wszystkim od indywidualnych potrzeb danego przedsiębiorstwa. To z pewnością dobry wybór dla tych, którzy chcą korzystać z najnowszych technologii biznesowych, zyskać szybki dostęp niskim kosztem wdrożenia i miesięcznych opłat i nie martwić się o koszty i obsługę rozbudowanego hardware’u.
Wpisy promowane
- Jak pozycjonowanie stron wspiera rozwój e-commerce?Widoczność w wynikach wyszukiwania odgrywa decydującą rolę w zwiększaniu sprzedaży online. Nawet najlepsze produkty w Twoim sklepie internetowym mogą pozostać ...
- Fotowoltaika co to jest? Wszystko, co musisz wiedzieć o energii słonecznej!W dobie rosnącego zainteresowania odnawialnymi źródłami energii, fotowoltaika staje się jednym z najczęściej wybieranych sposobów na generowanie energii elektrycznej. Zastanawiając ...
Wydarzenia
Brak PatronatówNajnowsze wpisy
- Black Week 2024: wzrost sprzedaży o ponad 20% na platformie IdoSellW 2024 roku Black Week okazał się niezwykle udanym okresem dla e-commerce, szczególnie dla sklepów korzystających z platformy IdoSell. W ...
- Notino odnotowuje wzrost zamówień o 29% podczas Black FridayNotino, największy europejski sklep internetowy z produktami w kategorii uroda i zdrowie, osiągnął historyczny sukces podczas tegorocznego Black Friday. W ...
- Nowe przepisy w zakresie komunikacji elektronicznej: Co zmieni się od listopada 2024 roku?Listopad 2024 przyniesie istotne zmiany w prawie komunikacji elektronicznej. Nowa ustawa, zwana PKE (Prawo Komunikacji Elektronicznej), wprowadza jednolite regulacje dotyczące ...
- Click to Pay w PayUClick to Pay to nowoczesne rozwiązanie płatnicze, które jest już dostępne w systemie PayU. Umożliwia ono właścicielom kart Mastercard szybkie ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.