Wady i zalety sklepu internetowego

Wzrost wartości rynku e-commerce w 2016 roku szacuje się na 20%. Rośnie liczba osób skuszonych perspektywą przygody z własnym sklepem internetowym. Nie można jednak zapomnieć, że podobnie jak w wypadku rozwijania każdego biznesu, początek usłany różami nie będzie. Sklep wirtualny, to zarówno konsumenci, jak i problemy – zupełnie rzeczywiste.
Wydawać by się mogło, że obsługa logistyczna sklepu internetowego zlecona zewnętrznemu operatorowi pozwoli nam na permanentny urlop. Ewentualnie hobbystyczne zmienianie fontów na stronie e-shopu. Nic bardziej mylnego. Dobry biznesplan i opracowanie długofalowej strategii rozwoju będą niezbędne. Na samym początku warto sobie zadać pytanie dlaczego właśnie e-shop? Czy na pewno e-shop?

Zalety prowadzenia e-sklepu

Wady i zalety sklepu internetowego 1Zakupów w internecie praktycznie nie ograniczają granice terytorialne. Pozwala to na dotarcie do dużo szerszego grona klientów. Zakupy jednocześnie mogą robić tysiące osób, co w sklepie stacjonarnym byłoby zwyczajnie niemożliwe. E-shop umożliwia sprzedaż dwadzieścia cztery godziny na dobę. Przez siedem dni w tygodniu. Pozwala na zamieszczenie w ofercie praktycznie nieograniczonej liczby artykułów. Właściciel takiego sklepu oszczędza na wynajmie i obsłudze powierzchni sklepowej i ponosi niższe koszta pracy. Także koszta magazynowania są niższe niż wypadku fizycznej placówki. W sieci pojawiają się także możliwości tańszych działań marketingowych.

Trudności związane z prowadzeniem e-sklepu

Z drugiej strony wybranie formy e-shopu, zawęża grono potencjalnych klientów tylko do użytkowników internetu. Znika możliwość bezpośredniego przekonania klienta do zakupu w formie rozmowy. Pojawia się konieczność technicznej administracji sklepu. Każdego dnia trzeba pakować towar i wysyłać go. Obsługa logistyczna sklepu internetowego może zostać zlecona firmie outsourcingowej. W przypadku sprzedaży detalicznej przekazanie procesu logistycznego na zewnątrz może się jednak okazać nieopłacalne. Pojawia się też ryzyko uszkodzenia towaru podczas transportu. Koszty przesyłki, które klient musi pokryć, mogą działać odstraszająco. Nabywca towaru sklepu internetowego, podając często tylko adres, pozostaje anonimowy. Fakt ten sprzyja nadużyciom i wyłudzeniom

Sklep internetowy a klienci

Z perspektywy klienta zakupy internetowe to opcja bardzo wygodna. Można się na nie wybrać o każdej porze dnia i nocy. W każdej chwili przerwać i dokończyć w dogodnym terminie. Nie trzeba się malować i można siedzieć w dresach w ulubionym fotelu, a przy tym zdobyć towar z gatunku trudno dostępnych. Wirtualny koszyk pozostaje przy tym cały czas do wglądu. Jesteśmy w stanie w pełni kontrolować ile i na co chcemy wydać. Bez szukania ukrytych w kieszeniach metek. Bez konieczności pytania kogokolwiek. Internet daje przecież możliwość dostępu do ofert z całego świata. Zwiększa się więc pole wyboru. Wyszukiwarki pomagają znaleźć pośród ogromnej oferty pożądany produkt. Porównywarki cenowe pozwalają na natychmiastowe zweryfikowanie atrakcyjność ceny. Szeroka gama dostępnych na rynku urządzeń mobilnych pozwala na robienie zakupów internetowych zawsze i praktycznie z każdego miejsca.

Ciemne strony e-shoppingu

Zniechęcającym do korzystania ze sklepów internetowych może być brak możliwości fizycznego wypróbowania czy obejrzenia towaru. Niczego nie przymierzymy, nie weźmiemy do rąk. Zmuszeni jesteśmy zaufać zdjęciom i opisowi. Nie spotkamy tu też sympatycznego ekspedienta, który doradzi nam, czy produkt, którego zakup rozważamy, jest dla nas odpowiedni. Wiele osób czuje się niekomfortowo, podając na stronie numer karty kredytowej. Pojawia się obawa przed zostawieniem danych osobowych w Internecie, który nie zapomina nigdy. Nawet jeśli zdać sobie sprawę, że obsługa logistyczna sklepu internetowego do najprostszych nie należy i tak ciężko pogodzić się z upływającym czasem między zakupem, a dostawą. Dostawą, której koszty trzeba ponieść.

Handel internetowy czy stacjonarny?

Handel elektroniczny jest stosunkowo młodą, dynamicznie rozwijającą się gałęzią handlu detalicznego. Zakupy internetowe i sklepy stacjonarne mają swoich zwolenników i przeciwników. Tak jak e-book i książka papierowa. Wiele firm w e-shopach znajduje kolejny kanał dystrybucji swoich produktów, nie rezygnując przecież ze sprzedaży stacjonarnej. Nie trzeba więc wybierać między jednym, a drugim. Dla obu form wciąż jest miejsce.

http://ecommerceconnections.pl/oferta

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top