Wkrótce ruszy Diaspora – „open-source’owa alternatywa dla Facebook’a”

Opublikowano: 27 sierpnia 2010. Kategoria: Rynek. Tagi: , ,

Diaspora, serwis, który ma być „open-source’ową alternatywą dla Facebook’a”, tworzony przez czterech studentów nowojorskiego uniwersytetu, zostanie uruchomiony w ciągu najbliższych trzech tygodni.

O projekcie zrobiło się głośno w maju, kiedy udało mu się pozyskać ok. 200 tys. dolarów finansowania, pochodzącego od wielu osób, które wpłacały po 5 czy 10 dolarów. Diaspora chce być serwisem, który ma umożliwiać stworzenie „kontrolowanej osobiście, open-source’owej sieci społecznej”. W dużej mierze więc na zasadzie opozycji do Facebook’a.

Wkrótce ruszy Diaspora - „open-source’owa alternatywa dla Facebook’a” 1Ale sam twórca najpopularniejszego na świecie serwisu społecznościowego, Mark Zuckerberg, powiedział o Diaspora: „myślę, że jest to fajny pomysł”.

W oświadczeniu zamieszczonym na blogu projektu, twórcy Diaspora informują, że odsunęli na razie w czasie wdrożenie wielu rozwiązań technologicznych, takich jak możliwości dodawania wtyczek czy korzystania z API, skupiając się na interfejsie użytkowników z łatwością decydowania o tym, co ma być widoczne dla ich współpracowników, przyjaciół czy rodziny. Wszystkie materiały, którymi użytkownicy dzielić się będą w Diaspora przechowywane będą na komputerach internautów – mechanizm ma więc przypominać technologię stosowaną w sieciach P2P.

Czy „otwarta i bezpieczna” alternatywa dla Facebook’a osiągnie sukces? Problemem nie wydaje się technologia ale szanse na zdobycie popularności przez użytkowników.

Diaspora: Personally Controlled, Do-It-All, Distributed Open-Source Social Network from daniel grippi on Vimeo.

Dawid ZarazińskiWkrótce ruszy Diaspora – „open-source’owa alternatywa dla Facebook’a”

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.