Planując sprzedaż przedsiębiorstwa najlepiej zadbać o jego przekształcenie w spółkę kapitałową. Warto następnie sporządzić wycenę spółki określającą realną wartość rynkową biznesu.
Zalety spółki kapitałowej
Zasadnicze korzyści wynikające z przekształcenia podmiotu gospodarczego w spółkę kapitałową w kontekście planowanej transakcji sprzedaży to:
- Wyodrębniony, łatwo identyfikowalny majątek wchodzący w skład spółki – zarówno z punktu widzenia sprzedającego jak i nabywającego spółkę kapitałową, wyodrębnione i oddzielone od majątku wspólnika aktywa spółki to istotne ograniczenie ryzyka i zwiększenie przejrzystości transakcji sprzedaży. W firmach rodzinnych, spółkach osobowych czy jednoosobowej działalności gospodarczej majątek i zobowiązania przedsiębiorstwa często przenikają się z majątkiem i zadłużeniem właściciela, co powoduje duże niejasności na temat tego które składniki wchodzą w skład przedsiębiorstwa, a które stanowią prywatne zasoby wspólnika.
- Przejrzysty charakter transakcji – w przypadku spółki kapitałowej sprzedaży podlegają udziały lub akcje podczas gdy w innym przypadku przeniesieniu na nabywcę podlega zorganizowany zespół składników majątkowych. Trudniej w takiej sytuacji przenieść zobowiązania i kontrakty.
- Przejrzysty system sprawozdawczy wynikający z obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych.
- Możliwość zatrudnienia wyspecjalizowanego zarządu – wspólnik nie musi sprawować zarządzania nad przedsiębiorstwem. Angażowanie osób trzecich do zarządu jest charakterystyczne dla funduszy inwestycyjnych inwestujących w spółki.
- Ograniczenie ryzyka właścicieli, którzy w przypadku spółki kapitałowej (w przeciwieństwie do innych form działalności) nie odpowiadają majątkiem prywatnym.
- Ułatwiony dostęp do zewnętrznych źródeł finansowania – banki i inwestorzy chętniej finansują podmioty o przejrzystej sytuacji majątkowej i finansowej.
Przekształcenie spółki osobowej lub działalności gospodarczej w spółkę kapitałową zwiększa nie tylko szansę na szybsze zbycie spółki i korzystniejsze warunki transakcji, ale ułatwia przeprowadzenie sprawnej wyceny spółki.
Wycena spółki do sprzedaży
Wycena spółki przeznaczonej do sprzedaży wymaga gruntownej analizy modelu biznesowego przedsiębiorstwa, składników majątku i sytuacji finansowej.
Kluczowym elementem wyceny jest wybór odpowiedniej metody wyceny. Na przykład wycena spółki usługowej nie dysponującej majątkiem rzeczowym, a generującej zadowalającą rentowność nie może być zrealizowana metodą majątkową. Tego rodzaju spółki wycenia się metodą dochodową. Alternatywnie, wycenę spółki posiadającej wartościowe składniki majątku, niegenerującej wysokich zysków korzystniej wycenić metodą majątkową.
Warto także, aby wycena spółki dla celów sprzedaży została sporządzona nie jedną, ale przy najmniej dwoma metodami wyceny. Trzecią metodą uzupełniającą dwie wyżej wymienione jest metoda porównawcza (mnożnikowa), która często pozwala odnieść wartość spółki do innych funkcjonujących na rynku spółek porównywalnych. Istotny w tej metodzie jest wybór odpowiednich mnożników do wyceny, opartych o dochody lub majątek spółki wycenianej.
Wycenę warto powierzyć wyspecjalizowanemu ekspertowi, który we współpracy z zarządem zidentyfikuje kluczowe elementy wpływające na wartość spółki i doprowadzi do oszacowania realnej wartości sprzedaży.
Paweł Goźliński
FinancialCraft Analytics Sp. z o.o.
Wpisy promowane
- Czym powinien wyróżniać się skuteczny projekt strony internetowej?Obecność online jest ważnym czynnikiem sukcesu każdej firmy. Profesjonalne tworzenie stron www umożliwia dotarcie do szerokiego grona klientów oraz stanowi ...
- Jak ubiegać się o kredyt dla firmy?Firmy nierzadko napotykają kłopoty finansowe, w których potrzebują dodatkowego wsparcia. Co więcej, większe kwoty, które nie zawsze są w posiadaniu ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.