Dokładnie pięć lat temu uruchomiony został serwis, który pod wieloma względami zmienił oblicze internetu. YouTube, bo o nim mowa, stał się synonimem wideo w internecie i sztandarowym projektem spod znaku Web 2.0. W jakim miejscu znajduje się obecnie?
Ideą przyświecającą twórcom YouTube (są nimi byli pracownicy PayPal’a: Chad Hurley, Steve Chen oraz Jawed Karim) było stworzenie miejsca, w którym każdy może dzielić się swoimi materiałami wideo, niezależnie czy jest początkującym twórcą, politykiem, czy przeciętnym użytkownikiem. Mottem serwisu stało się hasło „Broadcast Yourself” (transmituj, nadawaj siebie). Nikt nie spodziewał się jak wielkie znaczenie będzie ono miało do kultury początku XXI wieku.
YouTube nie jest bowiem tylko zbiorem głupkowatych filmików wątpliwej jakości (choć te również się zdarzają). Urasta do rangi zmiany pokoleniowej, w której redefinicji podlegają takie pojęcia jak rozrywka, prywatność, czy twórczość. Sukces serwisu – łatwość wgrywania i dostępność milionów materiałów wideo praktycznie „od ręki” – jest również symbolem społecznych zmian: kultury natychmiastowości i otwartości. Co więcej, dzięki możliwości „wklejania” filmików na własne strony staje się naturalnym, często jedynym, kanałem dla internautów, w którym udostępnić lub obejrzeć mogą nie tylko własne doświadczenia (np. film z imprezy), ale wytwory kultury np. teledyski, seriale itd.
W jakim miejscu serwis jest obecnie? Dziś YouTube to:
- dwa miliardy odsłon dziennie;
- trzecia najpopularniejsza strona na świecie;
- serwis działający w 23 krajach, w 24 językach;
- użytkownicy, którzy spędzają w serwisie średnio 15 min. dziennie;
- 24 godziny materiałów wgrywanych co minutę;
- 100 lat treści przeskanowanych pod względem praw autorskich przez technologię Content ID – dziennie;
- 1700 lat treści, jeśli ktokolwiek chciałby obejrzeć je wszystkie.
YouTube ewoluuje. Właściciel serwisu, którym d 2006 roku jest Google, wprowadza kolejne nowości – filmy w technologii HD, 3D, sportowe transmisje na żywo itd. Z czasem pojawią się kolejne nowości, a siłą serwisu jest fakt, że dowolna w nim zmiana będzie jednocześnie jakościową zmianą w całym internecie.
Jednym z elementów świętowania okrągłej rocznicy jest stworzenie specjalnego kanału – My YouTube Story – gdzie obejrzeć można szereg klipów, w których wybrani ludzie mówią jak serwis zmienił ich życie. Są wśród nich Jessica Rose, która odgrywała rolę Bree w serii „LoneyGirl15”, czy Adam Bahner, czyli TayZonday, twórca hitu „Chocolate Rain”. Użytkownicy mogą również dodawać swoje wideohistorie związane z YouTube. Serwis stworzy z nich wirtualną mapę świata.
Na zakończenie, w pełnych szacunku gratulacji dla YouTube, zapraszamy Państwa do obejrzenia pięciu filmów, które w tym czasie obejrzane zostały największą ilość razy.
- Lady Gaga Bad Romance – 196 115 524 odsłon
- Charlie bit my finger – 185 714 255 odsłon
- Evolution of Dance – 142 679 738 odsłon
- Miley Cyrus – 7 Things – 117 413 641 odsłon
- Pitbull – I Know You Want Me – 118 410 161 odsłon
Wpisy promowane
- Polecane samochody do miasta w atrakcyjnym finansowaniuMałe samochody osobowe od lat cieszą się ogromną popularnością wśród mieszkańców dużych miast i aglomeracji. Mając na uwadze potrzeby dynamicznego ...
- Inwestowanie długoterminowe: dlaczego wszystko jest lepsze od gotówki?Zastanawiając się nad sposobami lokowania kapitału, wielu z nas instynktownie skłania się ku trzymaniu środków w gotówce. Wydaje się to ...
Wydarzenia
19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024
Najnowsze wpisy
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
- Restimo pozyskuje 2 mln zł na dalszą cyfryzację gastronomiiRestimo ogłosiło dzisiaj zamknięcie drugiej rundy inwestycyjnej na etapie seed w wysokości 2 mln zł od prywatnych inwestorów. Spółka stworzyła ...
- Nest Bank i Shoper wspólnie wspierają e-przedsiębiorcówShoper nawiązał współpracę z Nest Bankiem. Dzięki temu klienci Shoper mogą skorzystać z oferty konta, limitu lub kredytu firmowego w ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.