Jak zbudować rozpoznawalną markę online krok po kroku

Coca-Cola, Addidas, LG Electronics to ogromne marki rozpoznawalne na cały świecie. Każdy przedsiębiorca chciałby być taki jak one. Często mówi się, że największe firmy zaczynały w innych czasach – z mniejszą konkurencją i większym polem do popisu. Jeśli uznamy, że obecnie jest trudniej, nie oznacza to, że nie jest to możliwe. Trzeba tylko włożyć więcej pracy i pomysłu. Jak się za to zabrać? Spróbuję Ci o tym opowiedzieć.

1.    Skąd czerpać pomysły na biznes?

Odpowiedź na to pytanie jest równie prosta co enigmatyczna: z każdego miejsca. Czegoś Ci brakuje na rynku? Widzisz jakąś niszę i potencjał popytu? Coś jest nie takie jakbyś oczekiwał? Jesteś rozczarowany świadczonymi usługami? A może masz innowacyjny pomysł lub koncepcję nowej technologii? Dzisiejszy rynek z powszechnymi start-upami stwarza ogromne szanse na zaistnienie nawet dla najmniejszych graczy.

Unikaj jednak generyczności – to zabójca biznesu. Być może wychodzisz z założenia, że zrobisz coś lepiej niż konkurencja. To słuszny kierunek myślenia, ale pamiętaj, że zawsze możne znaleźć się ktoś, kto zrobi to lepiej od Ciebie.

A jeśli już masz markę, prowadzisz biznes i chcesz po prostu przenieść się do internetu? Jesteś w dobrej sytuacji, ponieważ nie zaczynasz od zera! Możesz też spokojnie ominąć następny krok i czytać dalej.

2.    Sprawdź czy rzeczywiście pomysł jest dobry

Wydaje się czasem, ze wpadliśmy na genialny pomysł. Niestety rzeczywistość może być czasem brutalnie odmiennego zdania. Warto zweryfikować swoja koncepcję z innymi. Nie jest powiedziane, że od razu trzeba uderzać do specjalistów, marketingowców czy strategów biznesowych (chociaż ich pomoc jest bardziej wiarygodna). Na początku wystarczy zwykła rozmowa ze znajomymi i znajomymi znajomych. Dzisiejsze środki komunikacji dają ogromne możliwości zdalnej komunikacji – wygodne, swobodne i praktycznie nic nie kosztujące.

Jak zbudować rozpoznawalną markę online krok po kroku 1

3.    Zobacz jak to robi się na świecie

Informacji nigdy za wiele. Wiedza jest jednym z najcenniejszych zasobów jakie można posiadać w dzisiejszych czasach. Warto zatem przyglądnąć się temu, co i jak robi konkurencja. Jakie trendy panują na rynku, na co zwracać uwagę. Do porównania warto wybrać duże firmy (zawsze warto się wzorować na tych, którzy odnieśli sukces), jak i marki, które potencjalnie mogą stać się Twoją bezpośrednią konkurencją.

Sprawdź, jak mają zbudowaną stronę, jak zaprojektowali markę, jakimi kanałami komunikują się z odbiorcami, jaką politykę cenową prowadzą. Porównaj je między sobą i wydobądź zestaw najlepszych praktyk, które mogą przydać Ci się podczas prowadzenia własnego biznesu. A jeśli nie za bardzo wiesz jak się do tego zabrać, nie masz czasu czy możliwości – nie przejmuj się. Na rynku jest sporo firm, które oferują kompleksowe audyty zarówno dla nowych, jak i już funkcjonujących firm.

4.    Zadbaj o profesjonalne wsparcie

Agencje wykonujące audyty często oferują także kompleksową obsługę – począwszy od opracowania strategii marketingowych, poprzez stałe doradztwo a na realizacji kampanii promocyjnych kończąc. Stają się w ten sposób wartościowym partnerem dla Twojej marki. Taką firmą jest chociażby Ideo Force, jedna z agencji kreatywnych należących do stowarzyszenia IAB Polska.

5.    Upewnij się, że jesteś gotowy na start

Jest takie powiedzenie: „pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz”. Dzisiejszy rynek jest mocno nasycony firmami, konkurencja jest silna i dynamicznie się rozwija. To sprawia, że pole na popełnienie błędów jest dość małe. Dzisiejsi konsumenci (zwłaszcza ci internetowi) są bardzo niecierpliwi, wymagający i przyzwyczajeni do swobodnego dostępu do usług i informacji. Upewnij się zatem czy wszystko przygotowałeś jest jak należy. Czy strona działa? Czy jest zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek i użyteczna dla odbiorcy? Czy oferta jest wystarczająco atrakcyjna a marketing czeka w gotowości? Jeśli tak, ruszaj!

6.    Pozwól się zauważyć klientom

Skoro marka ruszyła, czeka Cię teraz nadzór nad jej rozwojem. Internet dostarcza ogromnych możliwości promocji i wzmacniania sprzedaży. Wiąże się to jednak z inwestycją w marketing. Inaczej klienci nie dowiedzą się o Twojej marce. Wachlarz narzędzi jest spory i czasem ciężko się zdecydować na konkretne rozwiązanie, a budżet jest przecież ograniczony. Sztuką jest wybranie najbardziej efektywnych sposobów dotarcia do klientów.

Promocja w internecie wymaga relatywnie niskich budżetów, zwłaszcza w porównaniu do offline’owych kanałów. Do dyspozycji mamy m.in. pozycjonowanie, AdWords, content marketing, social media, buzz marketing, kampanie mailingowe i wiele innych. Trzeba mieć jednak na uwadze, że szum informacyjny jaki panuje, utrudnia dotarcie do odbiorców. Reklama, tak jak i oferta, powinna być możliwie mocno spersonalizowana i unikatowa, a narzędzia promocji odpowiednio dobrane. Promocja realizowana zgodnie z opracowaną strategią marketingową i precyzyjnie określoną grupą docelową maksymalizuje szanse na sukces.

Przedsiębiorcy, zwłaszcza początkujący, często padają ofiarą przekonania, że promocję w sieci można prowadzić własnymi siłami, a przez to ograniczyć koszty. Prostota zasad np. obsługi AdWords, marketingu szeptanego czy prowadzenia konta na Facebooku jest tylko pozorna. Bez wiedzy, doświadczenia oraz znajomości zmieniających się trendów niezwykle trudno jest osiągnąć zadowalające efekty działań. Dlatego warto zaufać specjalistom, dla których marketing jest codzienną pracą. To właśnie oni są na bieżąco ze zmieniającą się rzeczywistością sieciową, potrafią doradzić dobór odpowiednich narzędzi, a następnie przygotować i zrealizować skuteczną kampanię reklamową.

7.    Przede wszystkim analizuj

Regularna analiza danych i statystyk jest kluczowa dla podejmowania dalszych działań i ich optymalizacji. Efekty osiągane przez marketing, ruch na stronie i jego jakość to tylko niektóre z elementów, którym warto się przyglądnąć. Agencje, zajmujące się kompleksową obsługą marek przygotowują raporty, zestawiające kluczowe informacje oraz rekomendacje zmian. Są także z Tobą w stałym kontakcie, zatem wszystkie zaobserwowane problemy mogą być na bieżąco rozwiązywane.

Marketing sieciowy, mimo iż daje ogromne możliwości, nie dostarcza gotowych recept i przepisów na sukces. To co sprawdza się u konkurencji, u Ciebie może nie przynosić tak dużych efektów. Mając to na uwadze, warto eksperymentować, aby znaleźć idealny sposób na dotarcie do Twoich klientów.

Cenną praktyką jest także regularny monitoring konkurencji – zwłaszcza tej bezpośredniej. To oni są Twoimi rywalami, warto zatem wiedzieć co robią, jak się promują, jak kształtuje się ich oferta i polityka cenowa. Pamiętaj, że informacja jest podstawą podejmowania właściwych decyzji biznesowych.

Poruszany tutaj temat jest ogromy i przedstawiłem tylko wierzchołek góry lodowej. Mam jednak nadzieję, że pozwoli odpowiednio pokierować Wasze dalsze kroki w kierunku budowania rozpoznawalnej i popularnej marki.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top