95% panelistów badania GaduSondy przeprowadzonego wśród użytkowników komunikatora Gadu-Gadu obchodzi Święta Wielkiej Nocy, a 14% nie lubi tych świąt.
Jak wynika z internetowej sondy, co nie jest specjalną niespodzianką, spędzimy te święta z rodziną. 30% badanych odwiedzi przyjaciół i znajomych. Internauci aktywnie przygotowują się do rodzinnego spędzenia Świąt: sprzątają, robią zakupy, składają życzenia rodzinie i znajomym, a także gotują i przyrządzają świąteczne potrawy. Jak się można było spodziewać, kobiety bardziej są zaangażowane w przygotowania świąteczne. Częściej gotują, sprzątają, itd. Ale największe dysproporcje zauważyliśmy w zaangażowaniu kobiet w przygotowywaniu potraw (75% kobiet vs 40% mężczyzn) i dekorowaniu pisanek, malowaniu jajek (72% vs 44%). Panowie częściej się pomagają sprzątać, robić zakupy niż się spodziewaliśmy.
Święconkę pójdzie święcić 72% badanych, a generalnie w kościelnych uroczystościach i przygotowaniach do Świąt Wielkiej Nocy uczestniczy ponad połowa (53%). Uważamy Wielkanoc za przejaw pięknej polskiej tradycji (76% wskazań), za bardzo radosne (71%) i wyjątkowo rodzinne święta (67%). Zdecydowana większość badanych przyznaje Świętu Wielkiej Nocy rangę wydarzenia kościelnego i religijnego (68%). Sporo osób traktuje Wielkanoc jako okazję do spotkań w gronie znajomych (64%). A blisko połowa przyznaje, że święta to wielkie obżarstwo i siedzenie przy stole (49%). To ostatnie stwierdzenie najbardziej różnicowało postawy, gdyż jednocześnie co trzeci nie zgadzał się z taką opinią. Czasem święta, nawet ukochane i rodzinne, bywają męczące. Spytaliśmy jak chętnie ucieklibyśmy od obowiązków rodzinnych i przyjemności stołu. (odpowiedzi wśród osób, które deklarują, że obchodzą Święta Wielkiej Nocy; N=3.111).
Pomimo ogromu wysiłku, przygotowań i wielkiego świątecznego obżarstwa, nadal podtrzymujemy tradycyjny sposób świętowania. Warto też zwrócić uwagę na 25% z nas, którzy chętnie by wyjechali, jednak ze względu na dzieci, rodziców i dziadków decydują się na pozostanie i tradycyjny sposób spędzania świąt.
Spośród zwyczajów i obrzędów świątecznych prym wiedzie polewanie się wodą w Poniedziałek Wielkanocny. Jest to jedyny zwyczaj, który jest jednako popularny w całej Polsce. Pozostałe zwyczaje są bardziej popularne w niektórych regionach kraju, w innych mniej. Nawet malowanie jajek – częściej wskazywane w woj. dolnośląskim (86%), rzadziej w mazowieckim, podkarpackim i lubelskim (po 70%). Post najczęściej przestrzegamy w woj. podkarpackim (79%) i małopolskim (73%), najrzadziej w dolnośląskim (61%) i zachodniopomorskim (55%). Z kolei zwyczaje związane z podarkami i zabawami są niemal nieznane w niektórych częściach kraju, w innych zaś bardzo popularne. I tak, podarkami obdarowuje się co 2gi badany mieszkaniec pomorskiego, wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego, podczas gdy w świętokrzyskim, pomorskim czy podkarpackim zaledwie co 7my czy co 9ty. Podobnie duże rozbieżności znajdziemy przy szukaniu słodkości od zajączka – jest to popularne w Wielkopolsce (62%), pomorskim i opolskim (po 51%), a jednocześnie bardzo rzadko spotykane w świętokrzyskim (2%), lubelskim (6%), czy podkarpackim (7%). W różne gry z pisankami bawią się mieszkańcy podlaskiego (40%), warmińsko-mazurskiego (38%), zachodniopomorskiego (33%), a raczej rzadko w podkarpackim, świętokrzyskim i łódzkim (po 9%). Natomiast pogrzeb żuru (nota bene bardzo ciekawa tradycja) znany jest zaledwie w dwóch miejscach Polski: w opolskim i podkarpackim (wskazania po 5%).
Pojawiły się też podpowiedzi mniej znanych obrzędów wielkanocnych. Na przykład: okładanie witką wierzbową w Wielki Piątek, smaganie witkami czy jałowcem w świąteczny Poniedziałek, czynienie psot wielkanocnych, składanie darów ziemi, a nawet mycie się w sobotni poranek ze srebrną monetą.
Badanie wśród internautów, użytkowników komunikatora Gadu-Gadu przeprowadzono dzięki usłudze GaduSonda (WWW.gadusonda.pl), które polega na szybkim zadaniu zestawu pytań wśród panelu internautów. W sondzie wielkanocnej wzięło udział 3.270 osób, sonda trwała 2 dni i została przeprowadzona w dniach 7-9 kwietnia. GaduSonda jest przeprowadzana wśród grupy internautów, którzy świadomie zostali panelistami nowoczesnych polskich badań internetowych.
Wpisy promowane
- Dlaczego akceptacja kart płatniczych jest kluczowa dla Twojego biznesu?Prężnie działające przedsiębiorstwa konkurują o uwagę i lojalność klientów, dlatego niezbędne staje się nie tylko oferowanie wysokiej jakości produktów czy ...
- Zalety Audi Perfect LeaseAudi Perfect Lease to propozycja dla tych, którzy pragną cieszyć się nowoczesnymi autami marki Audi, nie obciążając jednorazowo swojego budżetu. ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.