Aby rozwijać swoją działalność, firmy decydują się czasem połączyć siły z innymi przedsiębiorstwami. Taki proces nazywany jest fuzją i powszechnie występuje na wszystkich rynkach. Czym dokładnie jest fuzja i jak ją poprawnie przeprowadzić?
Dlaczego firmy decydują się na fuzje
Przedsiębiorstwa decydujące się na fuzję zakładają, że współpraca da im więcej korzyści niż konkurencja. Liczą na wzrost wartości firmy, dostęp do nowych rynków, łatwiejszą wymianę zasobów i ich lepsze wykorzystanie. Połączenie jest także okazją do licznych oszczędności wynikających z tzw. synergii kosztowych (np. likwidacji redundantnych działów).
Fuzje a przejęcia
Zdarza się, że oba pojęcia są używane wymiennie, jednak istnieją pomiędzy nimi pewne różnice. O fuzji mówi się, gdy obie firmy chcą połączenia i wspólnie podejmują decyzję o nim. W przypadku przejęcia również dochodzi o połączenia przedsiębiorstw, jednak jedno jest wykupywane przez drugie.
Przejęcie może być przy tym przyjacielskie (firma przejmowana zgadza się na wykupienie; często takie przejęcie nazywa się wtedy fuzją) albo wrogie (firma przejmowana jest bez zgody jej zarządu).
Rodzaje fuzji
Rozróżnia się kilka rodzajów fuzji ze względu na wielkość, pozycję oraz obszar działania firm, które mają zamiar dokonać połączenia:
- Fuzja pozioma – łączą się przedsiębiorstwa o podobnej wielkości i działające na tych samych rynkach.
- Fuzja pionowa – łączą się przedsiębiorstwa pracujące nad tym samym produktem, lecz na różnych etapach jego powstawania. Wyróżnia się fuzję pionową w górę (gdy firma łączy się z odbiorcą swoich usług lub produktów) albo w dół (gdy łączy się z dostawcą).
- Fuzja konglomeratowa – łączą się przedsiębiorstwa działające w innych sektorach rynku.
Pomoc w przeprowadzeniu fuzji
Przeprowadzenie fuzji firm nie jest łatwą operacją. Często organizację połączenia zleca się biurom maklerskim świadczącym usługi w zakresie investment banking i corporate finance (takim jak na przykład Michael Strom z Warszawy https://michaelstrom.pl/oferta/investment-banking/fuzje-i-przejecia) . Doświadczeni doradcy finansowi chętnie zajmą się takimi rzeczami, jak na przykład wycena przedsiębiorstwa, przygotowanie analiz, ocena korzyści i kosztów dokonania fuzji czy udział w negocjacjach poprzedzających transakcję.
Wpisy promowane
- Oblicz ratę leasingu nowego SEAT-a i CUPRYPlanujesz wziąć leasing dla firm, ale nie jesteś pewien, którą opcję wybrać? Postaramy się rozjaśnić tę kwestię, skupiając się na ...
- Jak promować firmę w internecie?Często uważa się, że promocja firmy w internecie jest skomplikowana i wymaga dużych nakładów finansowych, jednak prawda jest taka, że ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.