Energia elektryczna dostarczana jest do naszych domów oraz przedsiębiorstw według różnych, odpowiednich do zapotrzebowania taryf. Jaka jest między nimi różnica i kiedy konieczne jest przejście na taryfę dla firm? Wyjaśniamy.
Rodzaje taryf
W Polsce, według obowiązujących przepisów wyróżniamy ich kilka rodzajów, przeznaczonych dla różnych odbiorców:
- Taryfa G – dla gospodarstw domowych oraz niektórych osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą
- Taryfa C – dla małych i średnich firm, które są podłączone do sieci niskiego napięcia
- Taryfa B – dla średnich i dużych przedsiębiorstw, które korzystają z sieci średniego napięcia
- Taryfa A – przeznaczona dla największych firm, potrzebujących bardzo dużych zasobów energii elektrycznej, takich jak np. huty.
Poszczególne opcje różnią się między sobą ceną prądu oraz warunkami dostarczania go. Ponadto tylko stawki za taryfę G podlegają kontroli Urzędu Regulacji Energetyki. Pozostałe określane są indywidualnie przez poszczególnych sprzedawców prądu.
Jaka taryfa dla mikro-przedsiębiorstwa?
W przypadku dużych lub średnich firm sprawa wydaje się prosta – zakładając działalność, musimy podpisać nową umowę ze sprzedawcą prądu i określić taryfę, z której będziemy korzystać. Co jednak z jednoosobowymi działalnościami gospodarczymi, prowadzonymi w domu? Czy konieczna jest zmiana warunków dotychczasowej umowy i przejście z taryfy G na C?
W zdecydowanej większości przypadków tak. Jeśli otwieramy firmę w mieszkaniu i wydzielamy na jej prowadzenie część powierzchni, aby przyjmować klientów (usługi), lub magazynować towar (sprzedaż), mamy obowiązek wystąpić do najbliższego zakładu energetycznego z wnioskiem o wydanie warunków przyłączenia lub zasilania. Zazwyczaj niezbędne jest wtedy założenie drugiego licznika. Jeśli tego nie zrobimy, możemy spotkać się z koniecznością zapłacenia kary za wykorzystywanie energii elektrycznej niezgodnie z warunkami umowy.
Kiedy można pozostać przy taryfie G?
W przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej istnieją jednak sytuacje, umożliwiające pominięcie zakładania dodatkowego licznika i dalsze korzystanie z taryfy G. Kiedy się one zdarzają?
- Gdy część lokalu, w którym prowadzimy działalność nie jest naszą własnością, a jedynie został nam bezpłatnie użyczony
- Gdy charakter naszej pracy nie wymaga zwiększonego zużycia prądu, ponieważ w mieszkaniu mamy zarejestrowaną działalność, ale prowadzimy ją w terenie, np. u klientów, nie magazynujemy również w domu żadnych produktów przeznaczonych na sprzedaż.
W razie wystąpienia wątpliwości warto zadzwonić na infolinię URE i poprosić o interpretację przepisów lub skontaktować się ze swoim sprzedawcą prądu.
Co z rozliczeniem podatkowym?
Należy pamiętać również o tym, że jeśli jako przedsiębiorcy zamierzamy rozliczać się z wydatków na energię elektryczną, nawet jeśli spełniamy wspomniane wcześniej wymogi, musimy przejść na taryfę przeznaczoną dla firm.
Warto rozpatrzyć ofertę prądu dla firm od Po Prostu Energia – sprzedawcy prądu, charakteryzującego się wysoką jakością świadczonych usług i indywidualnym podejściem do Klienta. Zobacz: https://poprostuenergia.pl/prad-dla-firmy/
Wpisy promowane
- Dlaczego akceptacja kart płatniczych jest kluczowa dla Twojego biznesu?Prężnie działające przedsiębiorstwa konkurują o uwagę i lojalność klientów, dlatego niezbędne staje się nie tylko oferowanie wysokiej jakości produktów czy ...
- Zalety Audi Perfect LeaseAudi Perfect Lease to propozycja dla tych, którzy pragną cieszyć się nowoczesnymi autami marki Audi, nie obciążając jednorazowo swojego budżetu. ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.