Uruchomienie sklepu internetowego to szereg decyzji, które rzutować będą na jego skuteczność, konwersję sprzedażową, rozpoznawalność w e-świecie. Fundamentalną kwestią dla handlu elektronicznego jest prawidłowy wybór platformy, na której działać będzie sklep. Kodowanie od podstaw, rozwiązanie SaaS, wybór gotowego produktu open source – jakie są wady i zalety poszczególnych wariantów?
Przegląd wariantów dla sklepów internetowych to kilka opcji, które dostosować można do modelu biznesowego. Lista czynników wpływających na wybór jest wyjątkowo szeroka i musi uwzględniać takie kwestie jak:
- budżet właściciela sklepu na wdrożenie
- model sprzedaży – wyłącznie internetowy lub mieszany
- skalę biznesu i ilość oferowanych produktów
- ewentualne powiązanie z magazynem czy dokumentami sprzedażowymi.
W efekcie opcje dla osób planujących założenie sklepu internetowego podzielić można na trzy główne grupy. Są nimi:
- platformy otwarte – rozwiązania open source
- serwisy abonamentowe zapewniające dostęp w formie oprogramowania jako usługi
- własny system kodowany od podstaw.
Zalety i wady rodzajów sklepów internetowych
Platformy open source – do nich zaliczyć można popularne rozwiązania takie jak WooCommerce czy PrestaShop – są ogólnodostępne i darmowe za wyjątkiem dodatków, za które należy odrębnie zapłacić. Umożliwiają stworzenie sprawnej platformy sprzedażowej w internecie i nie wymagają nadmiaru formalności zapewniając jednocześnie sporo dodatków i bardzo docenianych funkcjonalności. Problemem może być jednak np. integracja z systemem księgowania czy obowiązek zadbania o sferę techniczną: obsługę RODO, hosting czy administrowanie serwisem.
Z kolei platformy SaaS to pojawiające się w bardzo szybkim tempie rozwiązania, które ograniczają pracę ze strony inwestora do absolutnego minimum. Stanowią gotowy produkt obejmujący wszystkie funkcjonalności i integracje niezbędne do sprzedaży – w zamian niezbędne jest tylko opłacanie cyklicznego abonamentu. To korzystne rozwiązanie dla osób, które chcą zainwestować relatywnie niewielką kwotę, a takie kwestie jak obsługa, RODO czy przesyłki kurierskie scedować na dostawcę samej usługi e-commerce.
Trzecią opcją jest przygotowanie własnego sklepu internetowego od podstaw – zatrudniając programistę lub zlecając tę usługę firmie zewnętrznej. Przekłada się to np. na oryginalność wizualną czy też uruchomienie funkcjonalności dostosowanych idealnie do specyficznych potrzeb inwestora. Jest to jednak również metoda obarczona dużym kosztem: wdrożenie sporej platformy handlowej w internecie pisanej od podstaw będzie zdecydowanie droższe niż wyżej wymienione alternatywy.
Jaki sklep internetowy wybrać, czyli dylemat e-handlowca
Zastanawiając się więc, jaki sklep internetowy wybrać w przypadku startującego projektu należy przede wszystkim przeanalizować budżet oraz potrzeby. Jeśli ma być to mała pracownia handmade z planami niewielkiej, ale cyklicznej sprzedaży, nie wymaga ona zatrudnienia programisty – w pełni wystarczy np. gotowy sklep w formie usługi. Jeśli jednak w e-commerce zaangażować się chce duża hurtownia budowlana, która oczekuje pełnej integracji z nietypowym systemem księgowania czy CRM, zaangażowanie programisty – a więc i wyższy koszt usługi – będzie niezbędny.
Wpisy promowane
- Czym powinien wyróżniać się skuteczny projekt strony internetowej?Obecność online jest ważnym czynnikiem sukcesu każdej firmy. Profesjonalne tworzenie stron www umożliwia dotarcie do szerokiego grona klientów oraz stanowi ...
- Jak ubiegać się o kredyt dla firmy?Firmy nierzadko napotykają kłopoty finansowe, w których potrzebują dodatkowego wsparcia. Co więcej, większe kwoty, które nie zawsze są w posiadaniu ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.