EDI, czyli elektroniczna wymiana danych, to system, dzięki któremu możliwa jest wymiana danych pomiędzy systemami informatycznymi partnerów biznesowych.
EDI – historia systemu
Początki EDI, z angielskiego Electronic Data Interchange, datuje się na koniec lat 70. XX wieku. Wtedy to Amerykański Instytut Standaryzacji powołał specjalny komitet, który składał się z przedstawicieli rządu, przemysłu transportowego i producentów komputerów. Ich zadaniem było opracowanie standardów systemu, który umożliwi elektroniczną wymianę danych między przedsiębiorstwami. W latach 80. przyjęta została norma UN/EDIFACT, która z kolei określiła ścisłe reguły i formę przesyłania obiektów. Kolejne lata przyniosły opracowanie specjalistycznych odmian EDI dla różnych branż.
Podstawowym założeniem EDI jest wymiana danych pomiędzy systemami informatycznymi, a nie między ludźmi. Chodzi zatem o pominięcie czynnika ludzkiego, który obecny jest w przypadku wysyłania dokumentów poczty elektronicznej. Dzięki takiej automatyzacji można uniknąć błędów, które powstają podczas ręcznej obsługi dokumentów. Celem elektronicznej wymiany danych jest bowiem przyspieszenie i zwiększenie dokładności przepływu informacji.
Korzyści wdrożenia EDI
Wdrożenie w firmie systemu EDI przynosi wiele korzyści. Warto zauważyć, że część z nich ma bardzo wymierny charakter. Oto najważniejsze z nich:
- Elektroniczna wymiana danych to oszczędność czasu i pieniędzy, a wszystko dzięki wyeliminowaniu czasochłonnego przygotowywania i wysyłania dokumentów. Skrócenie czasu związanego z obsługą faktur wpływa korzystnie także na obieg dokumentów w firmie.
- Wyeliminowanie błędów w wysyłanych dokumentach, głównie za sprawą oferowanych przez operatorów EDI usług dodatkowych.
- Zwiększenie płynności finansowej przedsiębiorstwa. Sprawna transmisja danych pomiędzy firmami i dostarczenie faktury do odbiorcy niemal natychmiast po jej wysłaniu powoduje, że nie sposób tłumaczyć się zwłoką w zapłacie za fakturę na przykład nie otrzymaniem stosownych dokumentów. Co do zasady zatem elektroniczna forma przesyłania dokumentów księgowych przyspiesza otrzymanie zapłaty.
- Wzrost efektywności wewnętrznych systemów, lepsze zarządzanie zapasami, kontrola zapotrzebowania na wytwarzane produkty – możliwe jest dzięki temu, że wdrożenie systemu EDI obejmować może nie tylko wymianę danych z partnerami biznesowymi, ale także zintegrowanie z wykorzystywanymi systemami magazynowymi, czy spedycyjnymi.
- Łatwa i bezpieczna archiwizacja dokumentów.
- Aspekt ekologiczny – mniejsze zużycie papieru bez wątpienia ma pozytywny wpływ na środowisko. Ekoodpowiedzialność w biznesie jest także przejawem nowoczesnej i otwartej na innowacyjne rozwiązania firmy.
Jak wdrożyć EDI w firmie?
Wdrożenie systemu EDI dla wielu firm wydaje się skomplikowanym procesem. W rzeczywistości jednak często wystarczy zmiana nastawienia i nawyków dotychczas stosowanych rozwiązań. Lista korzyści okazuje się zaś o wiele dłuższa, niż ewentualnych trudności.
Warto z pewnością wybrać do tego zaufanego i doświadczonego operatora. Obecnie na rynku znaleźć można wielu operatorów systemu EDI, którzy pomogą opracować spójną strategię integrowania komunikacji z partnerami biznesowymi. Poza wszelkimi kwestiami technicznymi, operator EDI powinien przeprowadzić na początku współpracy analizę potrzeb biznesowych i na tej podstawie zaproponować optymalne rozwiązania.
Wspomnieć należy także, że niektórzy operatorzy EDI oferują swoim klientom szereg dodatkowych udogodnień. Przykładem jest walidacja, która polega na sprawdzeniu dokumentów księgowym pod względem ich poprawności biznesowej oraz rachunkowej. Oferowany matching, który jest uzupełnieniem walidacji, pozwala natomiast automatycznie dopasowywać faktury z innymi dokumentami, na przykład logistycznymi. Warto zatem poszukać wśród ofert tej, która najbardziej dopasowana jest do potrzeb firmy.
Wpisy promowane
- Czym powinien wyróżniać się skuteczny projekt strony internetowej?Obecność online jest ważnym czynnikiem sukcesu każdej firmy. Profesjonalne tworzenie stron www umożliwia dotarcie do szerokiego grona klientów oraz stanowi ...
- Jak ubiegać się o kredyt dla firmy?Firmy nierzadko napotykają kłopoty finansowe, w których potrzebują dodatkowego wsparcia. Co więcej, większe kwoty, które nie zawsze są w posiadaniu ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.