Znaczenie ceny w e-commerce – dlaczego jest większe niż w sprzedaży stacjonarnej?

Cena należy do kluczowych czynników, które wpływają na decyzję zakupową polskiego konsumenta. Okazuje się jednak, że w e-commerce jej znaczenie jest znacznie większe niż w sprzedaży stacjonarnej. Skąd bierze ta różnica? W niniejszym artykule rozwiewamy wątpliwości na ten temat i podpowiadamy, co pozwoli zoptymalizować politykę cenową sklepu internetowego.

Znaczenie ceny w e-commerce – dlaczego jest większe niż w sprzedaży stacjonarnej? 1

Skąd mniejsze znaczenie ceny w sprzedaży stacjonarnej?

W sklepach stacjonarnych mamy do czynienia ze znacznie większą liczbą czynników, które mogą skłonić klienta do podjęcia decyzji o zakupie wybranego produktu. Cena oczywiście też ma znaczenie, jednak oprócz niej w grę wchodzą również:

  • umiejętności perswazyjne sprzedawcy lub asystenta klienta;
  • atrakcyjna ekspozycja produktu;
  • możliwość przetestowania produktów w sklepach koncepcyjnych;
  • techniki marketingowe wzbudzające emocje, np. muzyka lub zapach.

Ponadto należy wspomnieć o tym, że porównanie cen w sklepach stacjonarnych jest dość trudne, ponieważ wymaga odwiedzenia kilku punktów sprzedaży, co pochłania czas i generuje koszty przejazdu, a niekiedy wręcz jest nieopłacalne ze względu na dużą odległość do kolejnego sklepu, w którym produkt jest dostępny.

Dlaczego cena w e-commerce ma tak duże znaczenie?

W sklepach internetowych możliwych jest znacznie mniej technik, które mogą nakłonić do zakupu. Sklepy mogą ugrać większą sprzedaż między innymi dzięki klarownym regulaminom, atrakcyjnym zdjęciom i opisom produktów, mnogości opcji płatności i wysyłki, a także dobremu pozycjonowaniu w wyszukiwarkach internetowych.

Jednakże kluczowa wciąż pozostaje cena. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że bardzo łatwo i bez żadnego wysiłku można porównać oferty wielu sklepów i to na kilka sposobów – odwiedzając strony rożnych e-commerce’ów, korzystając z porównywarek cenowych czy wyszukując produktów w Google Shopping, co wydaje się najwygodniejsze, jako że na jednym panelu widocznych jest wiele ofert.

Zwiększona świadomość cen u konsumentów

Nie bez znaczenia pozostaje to, że współcześni klienci są dużo bardziej świadomi cen i lepiej orientują się w tym, co powinno ile kosztować. Porównywać mogą także oferty zagranicznych sprzedawców, wyciągać średnią cenę i wyłapywać nadmierne odchyły od standardowych cen za dany produkt.

Co to oznacza dla sklepów internetowych?

Pierwszą myślą, jaka może pojawić się w głowie, jest oczywiście obniżka cen. Trzeba jednak pamiętać o tym, że nieustanne obniżki mogą doprowadzić do granicy opłacalności sprzedaży, a także wywołać wojnę cenową, która negatywnie wpłynie na reputację sklepu w oczach producenta czy menedżera marki.

Skuteczniejszym rozwiązaniem jest monitoring cen za pomocą specjalistycznych, zautomatyzowanych narzędzi internetowych. Dzięki śledzeniu cen konkurencji raz dostępności produktów w innych sklepach, możesz łatwo zebrać aktualne dane rynkowe, które pozwolą Ci zdecydować o tym:

  • które produkty lub kategorie produktów wymagają obniżki cen;
  • które ceny możesz podnieść bez ryzyka utraty pozycji w rankingach porównywarek oraz klientów szukających najtańszych ofert;
  • które produkty wymagają zintensyfikowanych działań promocyjnych.

Monitoring cen z Dealavo dostarczy Ci wszystkich niezbędnych informacji na temat Twojej konkurencji, dzięki czemu skutecznie zoptymalizujesz politykę cenową swojego sklepu internetowego, wskutek czego zwiększysz zyski ze sprzedaży.

Wpisy promowane

Wydarzenia

E-COMMERCE CHALLENGE 2024
23.05.2024 - 24.05.2024
Code Europe
10.06.2024 - 11.06.2024

Najnowsze wpisy

Scroll to Top