Cena należy do kluczowych czynników, które wpływają na decyzję zakupową polskiego konsumenta. Okazuje się jednak, że w e-commerce jej znaczenie jest znacznie większe niż w sprzedaży stacjonarnej. Skąd bierze ta różnica? W niniejszym artykule rozwiewamy wątpliwości na ten temat i podpowiadamy, co pozwoli zoptymalizować politykę cenową sklepu internetowego.
Skąd mniejsze znaczenie ceny w sprzedaży stacjonarnej?
W sklepach stacjonarnych mamy do czynienia ze znacznie większą liczbą czynników, które mogą skłonić klienta do podjęcia decyzji o zakupie wybranego produktu. Cena oczywiście też ma znaczenie, jednak oprócz niej w grę wchodzą również:
- umiejętności perswazyjne sprzedawcy lub asystenta klienta;
- atrakcyjna ekspozycja produktu;
- możliwość przetestowania produktów w sklepach koncepcyjnych;
- techniki marketingowe wzbudzające emocje, np. muzyka lub zapach.
Ponadto należy wspomnieć o tym, że porównanie cen w sklepach stacjonarnych jest dość trudne, ponieważ wymaga odwiedzenia kilku punktów sprzedaży, co pochłania czas i generuje koszty przejazdu, a niekiedy wręcz jest nieopłacalne ze względu na dużą odległość do kolejnego sklepu, w którym produkt jest dostępny.
Dlaczego cena w e-commerce ma tak duże znaczenie?
W sklepach internetowych możliwych jest znacznie mniej technik, które mogą nakłonić do zakupu. Sklepy mogą ugrać większą sprzedaż między innymi dzięki klarownym regulaminom, atrakcyjnym zdjęciom i opisom produktów, mnogości opcji płatności i wysyłki, a także dobremu pozycjonowaniu w wyszukiwarkach internetowych.
Jednakże kluczowa wciąż pozostaje cena. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że bardzo łatwo i bez żadnego wysiłku można porównać oferty wielu sklepów i to na kilka sposobów – odwiedzając strony rożnych e-commerce’ów, korzystając z porównywarek cenowych czy wyszukując produktów w Google Shopping, co wydaje się najwygodniejsze, jako że na jednym panelu widocznych jest wiele ofert.
Zwiększona świadomość cen u konsumentów
Nie bez znaczenia pozostaje to, że współcześni klienci są dużo bardziej świadomi cen i lepiej orientują się w tym, co powinno ile kosztować. Porównywać mogą także oferty zagranicznych sprzedawców, wyciągać średnią cenę i wyłapywać nadmierne odchyły od standardowych cen za dany produkt.
Co to oznacza dla sklepów internetowych?
Pierwszą myślą, jaka może pojawić się w głowie, jest oczywiście obniżka cen. Trzeba jednak pamiętać o tym, że nieustanne obniżki mogą doprowadzić do granicy opłacalności sprzedaży, a także wywołać wojnę cenową, która negatywnie wpłynie na reputację sklepu w oczach producenta czy menedżera marki.
Skuteczniejszym rozwiązaniem jest monitoring cen za pomocą specjalistycznych, zautomatyzowanych narzędzi internetowych. Dzięki śledzeniu cen konkurencji raz dostępności produktów w innych sklepach, możesz łatwo zebrać aktualne dane rynkowe, które pozwolą Ci zdecydować o tym:
- które produkty lub kategorie produktów wymagają obniżki cen;
- które ceny możesz podnieść bez ryzyka utraty pozycji w rankingach porównywarek oraz klientów szukających najtańszych ofert;
- które produkty wymagają zintensyfikowanych działań promocyjnych.
Monitoring cen z Dealavo dostarczy Ci wszystkich niezbędnych informacji na temat Twojej konkurencji, dzięki czemu skutecznie zoptymalizujesz politykę cenową swojego sklepu internetowego, wskutek czego zwiększysz zyski ze sprzedaży.
Wpisy promowane
- Zaplanuj świąteczne wydatki dla pracowników – Jak wybrać idealny prezent?Święta Bożego Narodzenia to czas, który w wielu firmach wiąże się nie tylko z magią i wspólnymi świętowaniem, ale również ...
- Workflow – co to jest i w jakich firmach znajdzie zastosowanie?Współczesny świat biznesu stawia przed przedsiębiorstwami coraz to nowe wyzwania. Presja konkurencji, rosnące wymagania klientów i konieczność optymalizacji kosztów skłaniają ...
Wydarzenia
E-COMMERCE CHALLENGE 2024
23.05.2024 - 24.05.2024
Code Europe
10.06.2024 - 11.06.2024
Najnowsze wpisy
- ERLI: Szybsze zwroty w paczkomatachERLI uruchomił dla swoich klientów nową usługę, dzięki której zwroty zakupów mają być nie tylko szybsze i wygodniejsze, ale również ...
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.