Biznes turystyczny w Krakowie

Kraków jest miastem, które ze względu na swój urok, osobliwy klimat, zabytki oraz szerokie możliwości rozrywki w klubach, dyskotekach, rozbudowaną sieć restauracji, kawiarni oraz z uwagi na słynne na całą Europę życie nocne jest potęgą turystyczną w regionie małopolskim i w kraju.Turystyka w mieście to ogromny biznes, szerokie możliwości zarabiania na turystach oraz miejsca pracy dla miejscowej ludności. Kraków jest szczególnie ciekawy pod względem analizy biznesu turystycznego, ponieważ w 2017 roku przybyło do miasta aż 12, 9 miliona turystów, którzy podczas pobytu w Krakowie wydali 5 miliardów 480 mln złotych.

Kim są turyści tak licznie przyjeżdżający do Krakowa?

Z raportu Małopolskiej Organizacji Turystycznej – ruch turystyczny w Krakowie w 2017 roku wynika, że wśród krajowych turystów 58,55 % stanowią kobiety, a 37,83% to mężczyźni, (o 3,62% nie na informacji). Wśród turystów z zagranicy przeważają mężczyźni 50,48 % na rzecz 44,41% kobiet,(o 5,11 % nie ma informacji). Zarówno turyści krajowi jak zagraniczni są osobami o dużym przekroju wiekowym, jednak dominują głównie ludzie w przedziale wiekowym od 19 do 25 lat (24%) oraz 26 do 35 lat (24,91%), dość duży odsetek turystów stanowią ludzie w wieku 36 do 45 lat (16,79%). Jest to związane z faktem, że Kraków jest miastem, które jest znane z możliwości dobrej zabawy, ponieważ lokale i kluby są czynne niemalże cały czas, a miasto nigdy nie śpi. Odwiedzający Kraków turyści są w doskonałej większości ludźmi aktywnymi zawodowo (53,12%), z wyższym wykształceniem (51,8%)  o dobrym oraz bardzo dobrym statusie materialnym. Nieco więcej jest turystów zagranicznych (53,52%) niż krajowych. Z zagranicy najwięcej przyjeżdża z Niemiec (13%), Wielkiej Brytanii (13%), Włoch (11%), Francji (9%), Hiszpanii (8%), Ukrainy (4%). Krajowi turyści przyjeżdżają przede wszystkim z małopolskiego (21,3%), śląskiego (14%) oraz mazowieckiego (10,5 %).

Zwyczaje turystów.

Biznes turystyczny w Krakowie 1

Liczba turystów zgodnie z danymi statystycznymi stale wzrasta, na stronach internetowych jest szereg ofert dla turystów zagranicznych krakow tours, którzy najczęściej do miasta wybierają się samodzielnie, ze znajomymi, z rodziną lub biurem podróży. Krajowi turyści podróżują najczęściej samodzielnie, z zakładem pracy albo z rodziną. Podstawowym motywem przyjazdu do Krakowa jest zwiedzenie zabytków (29%), wypoczynek (18%) oraz rozrywka (5%). Zagraniczni turyści przyjeżdżają do Krakowa na długo, ponieważ aż 19% na okres powyżej 20 nocy, 18% na okres 14-20 nocy, 11% na okres 8-13 nocy. Krajowi najczęściej przyjeżdżają na 1 dzień bez noclegu (21%), 7 nocy (18%), 8-13 nocy (18%).

Turyści zagraniczni nocują przede wszystkim w hotelu (45,85%),  hostelu (15,34%), oraz kwaterze prywatnej, apartamencie (12,03%). Krajowy turyści nocują  najczęściej w hotelach (17,11%) oraz w hostelach (8,34%), u znajomych (8,15%) i u rodziny (7,48%). Największym zainteresowaniem wśród zagranicznych turystów cieszą się hotele 4 gwiazdowe, a wśród rodzimych 3 gwiazdkowe.

Wpływy z biznesu turystycznego.

Biznes turystyczny w Krakowie 2

Odwiedzający Kraków zagraniczni turyści wydatkują podczas pobytu przeciętnie 823 zł., a krajowi 265 zł. Najwięcej wydają Szwajcarzy, Norwegowie, Rosjanie, Duńczycy, i Holendrzy. Szacunkowe wpływy Krakowa z tytułu przyjazdowego ruchu turystycznego w latach 2011 do 2017  wzrastają każdego roku i tak w 2011 roku było to 2,9 mld zł., w 2012 roku – 3,5 mld zł., w  2013 roku – 4,80 mld zł., w 2014 roku – 4,50 mld zł., 2015 – 4,45 mld złotych, 2016 – 5,40 mld zł., 2017 – 5,48 mld zł.

Raport Małopolskiej Organizacji Turystycznej oraz Uniwersytetu Ekonomicznego o wpływie ekonomicznym turystyki na gospodarkę Krakowa mówi o  ponad 8 % udziale turystyki w PKB Krakowa. W 2016 roku turyści wygenerowali 40,5 tysiąca miejsc pracy, czyli co 10 miejsce pracy w Krakowie jest związane z obsługą turystów. Nie dziwi fakt, że turyści najwięcej wydają na noclegi, ale jest już zaskoczeniem to, że na drugim miejscu na liście wydatków jest ulepszanie urody oraz wydatki na zdrowie.  Dopiero na kolejnych miejscach znalazły się gastronomia, zakupy oraz rozrywka.

Wpisy promowane

Wydarzenia

19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024

Najnowsze wpisy

Scroll to Top