CRO – wszystko, co musisz wiedzieć

Twoi potencjalni klienci opuszczają witrynę przed dokonaniem zakupu? Nie zapisują się do newslettera, nie pobierają e-booka lub nie wykonują innych działań, na których Ci zależy? Musisz dowiedzieć się, dlaczego konwersja na Twojej stronie kuleje. A potem to poprawić! Tym, czego potrzebujesz jest CRO. Przeczytaj, czym jest CRO i dlaczego to takie ważne.

CRO – wszystko, co musisz wiedzieć 1

CRO, czyli co?

Zacznijmy od definicji. CRO – co to takiego? Ten skrót rozwijamy jako conversion rate optimization. To wszelkiego rodzaju działania, których celem jest optymalizacja współczynnika konwersji. Przypomnijmy od razu, czym jest współczynnik konwersji (conversion rate). To inaczej liczba użytkowników, którzy wykonali konkretne działanie, np.:

  • kliknęli link i przeszli na Twoją stronę internetową,
  • pobrali e-booka,
  • zapisali się do newslettera,
  • wypełnili formularz kontaktowy,
  • dodali produkt do koszyka,
  • dokonali zakupu.

Jak więc widać, konwersją nazywamy w zasadzie dowolne działanie użytkownika, odbiorcy czy potencjalnego klienta – to zależy od Ciebie. Współczynnik konwersji można łatwo obliczyć – wystarczy podzielić liczbę konwersji przez całkowitą liczbę odwiedzających stronę oraz pomnożyć ten wynik przez 100.

Wracając jednak do podstawowego pytania: czym jest conversion rate optimization, czyli CRO? To wszelkie działania, które to Ty możesz podjąć, aby zwiększyć liczbę pożądanych akcji na stronie (czyli konwersji).

CRO, czyli jak zoptymalizować współczynnik konwersji?

Według badań agencji Wordstream średnia współczynnika konwersji dla większości witryn internetowych wynosi ok. 2,3%. Oczywiście, aby wyprzedzić konkurencję i osiągać jeszcze lepsze wyniki sprzedaży itp., konieczne jest wdrożenie kompleksowej strategii optymalizacji konwersji. Jak to zrobić i o czym pamiętać?

  1. Przede wszystkim przeanalizuj, co motywuje Twojego klienta do zakupu, a co sprawia, że w pewnym momencie opuszcza serwis, mimo iż np. ma pełny koszyk. Jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś, stwórz persony, czyli wzorce, typy klientów.
  2. Zbadaj, jak poruszają się po stronie oraz w którym momencie z niej wychodzą. Sprawdź, do jakich podstron przechodzą oraz jak wysoki jest współczynnik odrzuceń. Zastosuj np. mapy ciepła – dowiesz się, które obszary witryny zbierają najwięcej ruchu.
  3. Zmieniaj pojedyncze elementy strony i przeprowadzaj testy A/B. Przekonasz się, które elementy witryny muszą ulec poprawie.
  4. Upewnij się, czy wszelkie formularze, butony i elementy strony są czytelne dla odbiorcy. Zadbaj o to, aby komunikaty Call to action naprawdę działały. Wyróżnij się na tle konkurencji i zapomnij o prostych przekazach typu „Musisz to mieć” czy „Odbierz swój darmowy prezent”.
  5. Sprawdź, czy oferowane systemy płatności są wygodne dla użytkownika. Statystyki pokazują, że szybki proces zakupu i udostępnianie możliwie wielu form płatności zwiększa prawdopodobieństwo dokonania zakupu.
  6. Przetestuj szybkość ładowania strony. Powolne ładowanie może obniżyć współczynnik konwersji. Według statystyk już 1 sekunda opóźnienia w ładowaniu witryny oznacza o 7% niższą konwersję.
  7. Przeprowadź ankietę. Użytkownicy opowiedzą Ci o swoich wrażeniach dotyczących kontaktu ze stroną, dzięki czemu łatwiej zrozumiesz ich zachowania.

CRO a SEO

Wielu przedsiębiorców, którzy nie mają jeszcze dużego doświadczenia w prowadzeniu kampanii CRO, często zastanawia się, czy lepsze będą właśnie działania z zakresu CRO, czy może postawić na SEO. Czym różnią się od siebie obie te strategie? CRO pozwala na takie zoptymalizowanie Twojej strony, aby możliwa była zmiana zachowań użytkowników. Z kolei SEO optymalizuje witrynę tak, aby przyciągała jak najwięcej ruchu. Najlepiej więc połączyć jedno i drugie, tzn. zwiększyć liczbę użytkowników w witrynie, a następnie „zachęcić” ich do konkretnych zachowań.

CRO marketing – samodzielnie czy ze wsparciem?

Działania z zakresu conversion rate optimization wymagają czasu, zaangażowania, ale także wiedzy i doświadczenia. Co prawda, część najprostszych zmian można przeprowadzić samodzielnie – poprawienie pewnych elementów strony czy formularzy nie jest trudne. Na pewno zależy Ci jednak na jak najlepszych wynikach w tym zakresie. W związku z tym znacznie korzystniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie ze wsparcia profesjonalistów. Doświadczeni eksperci podpowiedzą Ci, jak najlepiej zoptymalizować współczynnik konwersji i wyręczą Cię w pracy nad tym, dzięki czemu będziesz mógł skupić się na innych obowiązkach.

Działania z zakresu CRO marketingu warto przeprowadzać krok po kroku – od najłatwiejszych po te najbardziej zaawansowane, wymagających najwięcej czasu i największego budżetu. Już na początkowym etapie zauważysz pozytywne zmiany – współczynnik konwersji podskoczy, a Ty będziesz sprzedawał więcej.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top