Firma z własną marka czy franczyza – co jest lepszym rozwiązaniem?

„Być na swoim” to marzenie wielu z nas, szczególnie jeśli szef wciąż się czepia, a praca nie sprawia nam satysfakcji. Jaką jednak drogę warto obrać i co będzie dla nas najlepszym rozwiązaniem? Czy zdecydować się na założenie zupełnie nowej, własnej firmy, pod nową marką? A może lepszą opcją będzie franczyza w interesującej nas branży? Znajdź odpowiednie rozwiązanie dla siebie.

Firma z własną marka czy franczyza - co jest lepszym rozwiązaniem? 1

Franczyza – kiedy warto się na nią zdecydować?

Zacznijmy od tego, na czym franczyza polega. Jest to uzyskanie praw do marki. Najprościej rzecz ujmując zaczynamy prowadzić firmę znanej marki, jeden z jej punktów. Jesteśmy właścicielami, kierownikami, możemy korzystać z logo i otrzymujemy pełne know how, czyli informacje, które przełożyły się na sukces danej marki. Jednak w zamian za to ponosimy określone koszta. Regularnie musimy uiszczać opłatę franczyzową, dokonywać wpłat na wspólny fundusz marketingowy, a oprócz tego na samym początku musimy wykupić prawa do korzystania z marki, czyli zapłacić opłatę wstępną.

Decydując się na franczyzę wchodzimy w pewny i sprawdzony biznes. Wadą takiego rozwiązania jest brak całkowitej autonomii. Oznacza to, że wszelkie decyzje, przede wszystkim te kluczowe, muszą być podejmowane w porozumieniu z franczyzodawcą. Dla niektórych osób nie jest to więc równoznaczne z byciem na swoim, bo mimo iż prowadza własną firmę czują, że komuś podlegają.

Pośród dalszych zalet franczyzy wymienia się m.in. fakt, że zdecydowanie mniej potrzebujemy na start niżeli przy zakładaniu odrębnej działalności i rozwijaniu własnej marki. Oczywiście konieczny jest tu pewien wkład – chociażby opłata wstępna czy wynajęcie lokalu lub zabezpieczenie finansowe na pierwsze miesiące działalności, jednak w większości przypadków i tak jest to mniej ryzykowne przedsięwzięcie.

Jeśli rozważasz franczyzę i chcesz dowiedzieć się więcej na jej temat, to koniecznie sprawdź szeroki zakres informacji z tego tematu na stronie Pasja Biznesu i rozwiej wszelkie swoje wątpliwości. Po lekturze z pewnością zyskasz pewność, czy jest to odpowiednie rozwiązanie dla Ciebie, czy raczej powinieneś szukać innego źródła zarobku.

Rozwój marki własnej – czy to droga w biznesie dla Ciebie?

Stworzenie własnej marki od zera jest dużą niewiadomą. Możesz oczywiście osiągnąć ogromny sukces i cieszyć się po pewnym czasu z dobrze prosperującej firmy. Szczególnie jeśli trafisz na ciekawą niszę i klienci będą pojawiać się sami. Jednak często trzeba się liczyć ze znaczną inwestycja na początku i ciężką, żmudną pracą nad rozwojem firmy.

Przyjmuje się, że nowa na rynku firma potrzebuje około 2 lat na rozwój i po tym czasie można powiedzieć, czy pomysł się sprawdził. Z pewnością w ten sposób będziemy naprawdę na swoim i stworzymy coś wyjątkowego. Mimo wszystko musimy wziąć pod uwagę wszelkie wady i zalety prowadzenia własnej działalności gospodarczej.

Budowanie pozytywnego wizerunku marki ma bardzo duże znaczenie. Jednocześnie należy zadbać o zabezpieczenie naszego znaku towarowego – o tym również więcej przeczytasz tutaj. Jeśli więc planujesz otwarcie własnej firmy, masz ciekawy i innowacyjny pomysł to rozpocznij od odpowiedniego przygotowania merytorycznego.

Kreując firmę od zera jesteś zdany na siebie, swoją wiedzę, umiejętności i to, czego uda Ci się nauczyć. Z błędów również można wyciągnąć naukę, jednak mogą one okazać się kosztowne i czasochłonne. W tym przypadku nie otrzymujesz całej wiedzy „know how”, jak to ma miejsce w przypadku franczyzy, wszystkiego musisz nauczyć się sam. Z pewnością jest to znaczne utrudnienie.

Podobnie wyglądają kwestie marketingowe. Franczyzodawca zajmując się promocją własnej marki promuje również Ciebie, posiadacie wspólny fundusz marketingowy, dzięki czemu możesz korzystać z renomy i zaufania, jakim klienci darzą Twojego partnera. W rozwoju własnego biznesu jesteś zdany na siebie jeśli chodzi o reklamę i dotarcie do klientów. Musisz ich skutecznie do siebie przekonać. Tutaj liczy się zarówno pomysł, jak i jakość usług czy towarów, jednak trzeba mieć na uwadze również znaczące koszta.

Franczyza czy własna marka?

Odpowiedź na tak postawione pytanie nie może być jednoznaczna. Wiele zależy od naszych możliwości finansowych, umiejętności, charakterystyki lokalnego rynku i wielu innych aspektów. Z całą pewnością jednak zarówno decydując się na prowadzenie firmy franczyzowej, jak i takiej, której markę samodzielnie rozwiniemy od zera będziemy na swoim.

Jedna i druga opcja cieszy się obecnie popularnością wśród przedsiębiorców. Istotne jest, aby nie działać pochopnie, wszystko należy dokładnie przemyśleć, przeanalizować i zdecydować się na najlepsze rozwiązanie dla siebie i swoich bliskich. Pamiętajmy, że stajemy do walki o naszą przyszłość i rozwój zawodowy, więc powinniśmy dokładnie poznać wszelkie zawiłości i możliwości, zanim podejmiemy decyzję, o tym, która opcja jest dla nas najlepsza.

Rozwój – to dobre słowo w kontekście tych dwóch rodzajów prowadzenia działalności. Jak bardzo nam na nim zależy? Od franczyzodawcy z pewnością wiele się nauczymy, jednak podpiszemy zakaz konkurencji, więc nie będziemy mogli od razu działać w tej samej branży, ale wiele naszych pomysłów na rozwój firmy będzie musiało przejść weryfikację. W marce własnej mamy nieograniczone możliwości rozwoju, jednak obciążone zdecydowanie większym ryzykiem.

Wpisy promowane

Wydarzenia

19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024

Najnowsze wpisy

Scroll to Top