Aby rozwijać swoją działalność, firmy decydują się czasem połączyć siły z innymi przedsiębiorstwami. Taki proces nazywany jest fuzją i powszechnie występuje na wszystkich rynkach. Czym dokładnie jest fuzja i jak ją poprawnie przeprowadzić?
Dlaczego firmy decydują się na fuzje
Przedsiębiorstwa decydujące się na fuzję zakładają, że współpraca da im więcej korzyści niż konkurencja. Liczą na wzrost wartości firmy, dostęp do nowych rynków, łatwiejszą wymianę zasobów i ich lepsze wykorzystanie. Połączenie jest także okazją do licznych oszczędności wynikających z tzw. synergii kosztowych (np. likwidacji redundantnych działów).
Fuzje a przejęcia
Zdarza się, że oba pojęcia są używane wymiennie, jednak istnieją pomiędzy nimi pewne różnice. O fuzji mówi się, gdy obie firmy chcą połączenia i wspólnie podejmują decyzję o nim. W przypadku przejęcia również dochodzi o połączenia przedsiębiorstw, jednak jedno jest wykupywane przez drugie.
Przejęcie może być przy tym przyjacielskie (firma przejmowana zgadza się na wykupienie; często takie przejęcie nazywa się wtedy fuzją) albo wrogie (firma przejmowana jest bez zgody jej zarządu).
Rodzaje fuzji
Rozróżnia się kilka rodzajów fuzji ze względu na wielkość, pozycję oraz obszar działania firm, które mają zamiar dokonać połączenia:
- Fuzja pozioma – łączą się przedsiębiorstwa o podobnej wielkości i działające na tych samych rynkach.
- Fuzja pionowa – łączą się przedsiębiorstwa pracujące nad tym samym produktem, lecz na różnych etapach jego powstawania. Wyróżnia się fuzję pionową w górę (gdy firma łączy się z odbiorcą swoich usług lub produktów) albo w dół (gdy łączy się z dostawcą).
- Fuzja konglomeratowa – łączą się przedsiębiorstwa działające w innych sektorach rynku.
Pomoc w przeprowadzeniu fuzji
Przeprowadzenie fuzji firm nie jest łatwą operacją. Często organizację połączenia zleca się biurom maklerskim świadczącym usługi w zakresie investment banking i corporate finance (takim jak na przykład Michael Strom z Warszawy https://michaelstrom.pl/oferta/investment-banking/fuzje-i-przejecia) . Doświadczeni doradcy finansowi chętnie zajmą się takimi rzeczami, jak na przykład wycena przedsiębiorstwa, przygotowanie analiz, ocena korzyści i kosztów dokonania fuzji czy udział w negocjacjach poprzedzających transakcję.
Wpisy promowane
- Program do projektowania mebli w 3D – TopSolid WoodRozwój technologii daje spore możliwości w obszarze zwiększenia skuteczności i wydajności pracy projektantów i producentów mebli. Świetnym tego przykładem jest ...
- O co zapytać prawnika do spraw gospodarczych?Dla wielu przedsiębiorców świat prawa gospodarczego może być skomplikowany i pełen pułapek. Właśnie dlatego warto skorzystać z usług prawnika specjalizującego ...
Wydarzenia
Weź nasz patronat!
31.12.2023
Najnowsze wpisy
- Rusza „NAJtaniej” w aplikacji ERLIPlatforma zakupowa ERLI uruchomiła w swojej aplikacji sekcję „NAJtaniej”. Codziennie znajdą w niej nowe najkorzystniejsze oferty – każda z nich ...
- Paweł Fornalski (IdoSell) zainwestował 5 mln. zł. w polską platformę e-commerce TakeDropTakeDrop.pl – polska platforma dropshippingowa – założona przez Tomasza Niedźwieckiego i Adriana Księżarczyka zdobyła pierwszego dużego inwestora. Pakiet 20 proc. ...
- Shoper: skorygowany zysk EBITDA ponownie z rekordowym wzrostemShoper, platforma e-commerce do prowadzenia sklepów internetowych, opublikował rekordowe wyniki za II kwartał i I półrocze 2023 roku. Firma odnotowała ...
- Szymon Marciniak został ambasadorem Mennicy SkarbowejSzymon Marciniak – został ambasadorem Mennicy Skarbowej, firmy w Polsce sprzedającej złoto inwestycyjne oraz inne metale szlachetne, spółki notowanej na ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.