Rachunek bankowy dla firmy to jedna z pierwszych rzeczy nad którą musi się zastanowić świeżo upieczony przedsiębiorca. Wybór konta nie jest prostą sprawą, natomiast będzie miał spory wpływ na komfort rozliczeń w firmie.
Chociaż polskie prawo dopuszcza używania konta osobistego dla celów firmowych (a raczej po prostu nie zabrania, bowiem w ustawodawstwie nie funkcjonują osobne określenia na rachunki osobiste i firmowe), w praktyce rzadko kiedy konto indywidualne może spełniać w 100% rolę konta firmowego i dawać takie same możliwości. Czasami dzieje się tak ze względu na same banki, które zakazują np. w regulaminach używania konta prywatnego dla celów prowadzenia działalności gospodarczej. Czasami przy koncie osobistym zablokowany jest dostęp do niektórych produktów kierowanych do firm. Jednak osobne konto warto założyć także z innych powodów.
Dodatkowe korzyści
Zakładając osobny rachunek dla firmy, koszty jego prowadzenia możemy zaliczyć do kosztów prowadzenia działalności. W przypadku gdy dojdzie do kontroli rachunku bankowego (urzędnicy kontrolują nasz rachunek podany w CEIDG), „prześwietlane” są tylko faktycznie operacje biznesowe – skarbówka nie ma jednocześnie dostępu do operacji na koncie osobistym.
Osobne konto dla firm zdecydowanie ułatwia także prowadzenie rozliczeń i zapewnia przejrzystość – kiedy mamy wymieszane transakcje prywatne i biznesowe, czasami ciężko odnaleźć się w takim gąszczu informacyjnym. W przypadku prowadzenia konta firmowego, od razu wiadomo które przelewy (zarówno wychodzące i przychodzące) są bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością.
Który bank wybrać?
Chociaż koszty poniesione przy okazji obsługi rachunku można wliczyć w koszty prowadzenia działalności, wielu przedsiębiorców zwraca uwagę na pobierane opłaty – to naturalne. Często są one uzależnione od spełnienia określonych warunków. Przykładowo w przypadku prowadzenia konta prowizja może być uzależniona od wykonania przelewu do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych bądź Urzędu Skarbowego, a użytkowanie karty debetowej będzie bezpłatne gdy przedsiębiorca w danym miesiącu dokona transakcji bezgotówkowych kartą na określoną łączną sumę. Uwagę trzeba zwrócić także oczywiście na inne operacje, takie jak przelewy, wpłaty i wypłaty gotówkowe, czy bankomaty. Nie bez znaczenie pozostają dodatkowe możliwości które daje konto oraz korzyści które są możliwe do uzyskania.
Samodzielne porównanie opłat rachunków firmowych jest jednak czasochłonnym i żmudnym zajęciem. Można zdecydowanie ułatwić sobie to zadanie korzystając z gotowego zestawienia na http://kontomania.pl/ranking-kont-firmowych, które pozwala zapoznać się z najważniejszymi opłatami (wraz z ewentualnymi warunkami) w różnych bankach.
(art. sponsorowany)
Chcesz dotrzeć do przedsiębiorców i ekspertów e-commerce?
Wykorzystaj nasze 25-letnie doświadczenie i zapoznaj się z naszą propozycją współpracy – artykułami eksperckimi, patronatami medialnymi oraz wpisami promowanymi wspierającymi SEO.
Wpisy promowane
- Instrukcja technologiczna spawania (WPS). Co powinna zawierać?Instrukcja technologiczna spawania WPS (z ang. Welding Procedure Specification) to dokument, który zawiera informacje niezbędne do prawidłowego wykonania prac spawalniczych. ...
- TOP 10 produktów do czyszczenia samochoduNiektórzy kierowcy sprzątają samochód w każdej wolnej chwili, inni wolą z tym zaczekać na specjalną okazję. Warto jednak mieć na ...
Wydarzenia
26.03.2025 - 27.03.2025
Azure Summit 2025 (online)
27.03.2025
Dlaczego Twój e-commerce nie radzi sobie w SEO? (online)
27.03.2025
XXVIII Konkurs KAROLE
05.04.2025
PM Showcase Day
09.05.2025
E-Commerce Connect
20.05.2025 - 21.05.2025
Code Europe
30.06.2025 - 01.07.2025
Najnowsze wpisy
- Panasonic Connect Europe: 91% specjalistów ds. sprzedaży korzysta z GenAIW ostatnim raporcie opublikowanym przez Panasonic Connect Europe, ujawniono, że 91% specjalistów ds. sprzedaży korzysta z generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) ...
- Brandly360 prezentuje e-book o dynamic pricing w e-commerceBrandly360, firma zajmująca się analizą rynku e-commerce, wprowadza na rynek e-book „Dynamic Pricing w e-commerce. Kompleksowy przewodnik”. Publikacja ta stanowi ...
- Comperia: Przychody 49,6 mln zł i rozwój e-commerce w 2024 rokuGrupa Comperia.pl SA opublikowała sprawozdanie finansowe za 2024 rok, które pokazuje znaczący wzrost przychodów oraz pozytywne wyniki w różnych segmentach ...
- Emil Walczak nowym dyrektorem BaseLinker w PolsceBaseLinker, dostawca systemu operacyjnego dla branży e-commerce, poinformował, że Emil Walczak objął stanowisko dyrektora generalnego na Polskę. Jako manager z ...