Planowanie biznesowe jest niezbędne dla funkcjonowania każdej firmy. Biznesplan wytycza kierunek działania i zwykle jest wymagany, gdy szukasz finansowania.
Pisząc swój biznesplan, zanim zaczniesz go stosować, zapoznaj się z poniższymi wskazówkami:
WYKONAJ SWOJE BADANIA
– Zanim ukończysz pisanie planu, będziesz musiał podjąć kilka decyzji dotyczących swojej firmy, odnoszących się do jej struktury, strategii marketingowej i sposobów finansowania – twierdzi przedstawiciel przedsiębiorstwa ADI, producenta zbiorników Tango Oil, których bogaty asortyment znajduje się na stronie tangozbiorniki.pl. – Niezbędne jest do tego zebranie informacji, pomocnych również w stworzeniu prognozy.
OKREŚL DLA KOGO PRZEZNACZONY JEST PLAN
Właściciel firmy Big-Tom, która na stronie skleperos24.pl prowadzi sprzedaż artykułów i akcesoriów erotycznych, dodaje, że na początku należy odpowiedzieć sobie na następujące pytania: czy plan ma więcej niż jeden cel? Czy będzie on wykorzystywany wewnętrznie, czy osoby trzecie zaangażowane zostaną w jego realizację? Jeżeli tak, nie zakładaj, że interesować ich będzie tylko część finansowa. Zazwyczaj ocenie poddaje się wszystkie elementy biznesplanu.
USTAL ZAWARTOŚĆ PLANU
Podziel treść na części i dopasuj je do potrzeb oraz możliwości swojej firmy.
LICZBY RZECZYWISTE I SPODZIEWANE
– Istniejące przedsiębiorstwa powinny uwzględniać w planie rzeczywiste dane, ale jeśli twoja firma dopiero zaczyna działalność, musisz korzystać z danych oczekiwanych – zauważa właściciel firmy Studio 2 Piętro – pracowni fotograficznej, przedstawiającej na stronie fotografgliwice24.pl bogatą ofertę usług fotograficznych. – Należy wtedy wyraźnie zaznaczyć, że posługujesz się szacunkami.
STWÓRZ STRESZCZENIE DOPIERO PO NAPISANIU PLANU
Używaj przy tym jak najmniejszej ilości słów, ale nie przeocz ważnych faktów. Od treści tego streszczenia może zależeć twój sukces. Nadaj mu taką formę, by bank czy inwestor bez trudu zrozumieli tok twojego rozumowania i ocenili pomysł jako realistyczny i możliwy do wykonania.
CO POWINIEN ZAWIERAĆ BIZNESPLAN?
– Biznesplan to drogowskaz, utrzymujący cię na dobrej drodze do osiągnięcia założonego celu i zwykle jest wymagany, gdy szukasz finansowania – mówi przedstawiciel agencji festekipa.pl, zajmującej się produkcją filmów reklamowych i spotów telewizyjnych.
W zależności od typu i struktury twojej firmy, plan może zawierać następujące sekcje:
Strona tytułowa – opisuje, do czego służy plan i zawiera ogólne informacje o firmie.
Podsumowanie biznesowe – jednostronicowy przegląd stworzony po zakończeniu pisania planu biznesowego.
Informacje o twojej firmie – ta część nazywana jest zazwyczaj planem zarządzania lub planem operacyjnym. Obejmuje szczegóły dotyczące firmy, w tym strukturę, rejestracje, lokalizację i lokale, personel oraz produkty lub usługi, jakie będziesz oferował.
Informacje o twoim rynku, czyli plan marketingowy. Powinien zawierać analizę marketingową branży, do której wchodzisz lub w której działasz, ocenę klientów i konkurencji. Ta sekcja powinna również obejmować kluczowe cele i strategie ich realizacji.
O twojej przyszłości – ta sekcja opisuje twoje plany na przyszłość i może zawierać wizję, cele biznesowe i kluczowe momenty rozwoju firmy.
Informacje o twoich finansach, czyli plan finansowy. Obejmuje sposób finansowania firmy, kalkulację kosztów i prognozę finansową.
Dokumentacja uzupełniająca – lista wszystkich załączników. Na przykład: kopie procedur awaryjnych, mapy, życiorysy lub tabele finansowe.
CO ROBIĆ PO NAPISANIU BIZNESPLANU?
– Planowanie biznesowe ma związek z bieżącą działalnością gospodarczą. Wraz z rozwojem firmy, wiele strategii w twoim planie będzie musiało ewoluować, aby biznes zmierzał we właściwym kierunku – stwierdza przedstawiciel przedsiębiorstwa Tomsystem, producenta maszyn przemysłowych, ploterów CNC i wycinarek plazmowych, prezentującego bogatą ofertę swoich usług na stronie tomsystem.org.
Biznesplan powinien w każdym momencie odzwierciedlać faktyczne działania twojej firmy.
Wpisy promowane
- Czym powinien wyróżniać się skuteczny projekt strony internetowej?Obecność online jest ważnym czynnikiem sukcesu każdej firmy. Profesjonalne tworzenie stron www umożliwia dotarcie do szerokiego grona klientów oraz stanowi ...
- Jak ubiegać się o kredyt dla firmy?Firmy nierzadko napotykają kłopoty finansowe, w których potrzebują dodatkowego wsparcia. Co więcej, większe kwoty, które nie zawsze są w posiadaniu ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.