Choć umowy handlowe jako takie nie są ściśle zdefiniowane w prawie, każda z nich jest rodzajem umowy cywilnoprawnej. Są zawierane nieustannie – zarówno pomiędzy przedsiębiorcami, jak i firmami a osobami prywatnymi. Mają moc prawną, dlatego warto zadbać o ich spisanie w formie, która chroni interesy obu stron oraz szkolenia dla pracowników zawierających tego typu kontrakty, aby ich umiejętności i wiedza sprzyjały zabezpieczeniu interesów przedsiębiorstwa.
Czym są umowy handlowe?
Umowa handlowa jest de facto umową cywilnoprawną, która reguluje warunki transakcji. Choć może być zawarta ustnie (np. podczas zakupu w sklepie), w sytuacjach biznesowych jest sporządzana na piśmie.
Umowy handlowe dzieli się na:
- zawierane pomiędzy firmami – wówczas mowa o obrocie profesjonalnym,
- zawierane między firmą a klientem indywidualnym – jest to obrót konsumencki.
Jakie elementy powinny zawierać umowy handlowe?
„Umowy handlowe, zwłaszcza te dotyczące obrotu profesjonalnego, to dokumenty o dużym znaczeniu. Dlatego ich zawieranie powinno być poprzedzone przygotowaniami – zarówno technicznymi, związanymi z rzetelnym sporządzeniem zapisów, jak i merytorycznymi obejmującymi negocjacje warunków handlowych czy też szkolenia dla pracowników prowadzących rozmowy handlowe.” – mówi Anna Gajewska z firmy Harvest Group Poland.
Kiedy strony dojdą do porozumienia co do warunków, na jakich zostanie zorganizowana wymiana handlowa, należy sporządzić umowę. W niektórych przypadkach zasadne jest również sporządzenie umowy przedwstępnej (to zobowiązanie do zawarcia umowy przyrzeczonej, a więc „właściwej”) lub ramowej. Najistotniejsze elementy, które muszą znaleźć się w finalnym dokumencie, to:
- data zawarcia,
- precyzyjne dane każdej ze stron,
- lista obowiązków i praw przysługujących obu stronom transakcji,
- sposób rozliczenia i płatności – w tym wyznaczenie terminu zapłaty,
- określenie konsekwencji niewywiązania się z postanowień umowy,
- wskazanie sądu, w którym będą rozstrzygane ewentualne spory związane z umową,
- podpisy reprezentantów obu stron.
To oczywiście jedynie ramowy szkic zasad związanych z zawieraniem umów handlowych. Z uwagi na fakt, iż same transakcje mają bardzo zróżnicowany charakter, zarówno specyfika, jak i treść zapisów takiego dokumentu muszą być dostosowane do konkretnej sytuacji. Właśnie dlatego sporządzanie ważnych umów – zwłaszcza tych dotyczących transakcji opiewających na wysokie kwoty – warto powierzyć specjalistom. Jeśli nasza firma nie czuje się gotowa do przygotowywania i negocjowania tego typu umów warto rozważyć odpowiednie szkolenia pracowników, a także konsultacje przygotowanej umowy z radcą prawnym przed jej podpisaniem.
Szkolenia z zawierania umów handlowych
Na szczęście na rynku dostępny jest cały szereg firm szkoleniowych specjalizujących się z tematyki prowadzenia negocjacji handlowych, negocjacji zakupowych i zawierania umów handlowych – sprawdź na https://eventis.pl/szkolenia/umowy-handlowe. Część z tych szkoleń jest ukierunkowana na typowo miękkie tematy związane z taktyką prowadzenia rozmów, skuteczną autoprezentacją i efektywną komunikacją w procesie zawierania umowy. Inne skupiają się mocno na tematach prawnych, a więc omówieniu co dobra umowa powinna zawierać, jak skutecznie wprowadzać zapisy chroniące przedsiębiorstwo przed niekorzystnymi konsekwencjami prowadzonej działalności handlowej itp. Ważne bywa również omówienie tematyki rozstrzygania sporów, w tym polubownych metod rozstrzygania sporów, ale również sądowego dochodzenia roszczeń z tytułu zawartych kontraktów handlowych.
Wpisy promowane
- Jak pozycjonowanie stron wspiera rozwój e-commerce?Widoczność w wynikach wyszukiwania odgrywa decydującą rolę w zwiększaniu sprzedaży online. Nawet najlepsze produkty w Twoim sklepie internetowym mogą pozostać ...
- Fotowoltaika co to jest? Wszystko, co musisz wiedzieć o energii słonecznej!W dobie rosnącego zainteresowania odnawialnymi źródłami energii, fotowoltaika staje się jednym z najczęściej wybieranych sposobów na generowanie energii elektrycznej. Zastanawiając ...
Wydarzenia
Brak PatronatówNajnowsze wpisy
- Black Week 2024: wzrost sprzedaży o ponad 20% na platformie IdoSellW 2024 roku Black Week okazał się niezwykle udanym okresem dla e-commerce, szczególnie dla sklepów korzystających z platformy IdoSell. W ...
- Notino odnotowuje wzrost zamówień o 29% podczas Black FridayNotino, największy europejski sklep internetowy z produktami w kategorii uroda i zdrowie, osiągnął historyczny sukces podczas tegorocznego Black Friday. W ...
- Nowe przepisy w zakresie komunikacji elektronicznej: Co zmieni się od listopada 2024 roku?Listopad 2024 przyniesie istotne zmiany w prawie komunikacji elektronicznej. Nowa ustawa, zwana PKE (Prawo Komunikacji Elektronicznej), wprowadza jednolite regulacje dotyczące ...
- Click to Pay w PayUClick to Pay to nowoczesne rozwiązanie płatnicze, które jest już dostępne w systemie PayU. Umożliwia ono właścicielom kart Mastercard szybkie ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.