Opinie klientów są siłą napędową rozwoju firmy. To, w jaki sposób widzą nas inni i na ile są zadowoleni z naszych usług lub produktów, przyczynia się do wzrostu dochodów. Jak zdobyć referencje od klientów? Sprawdź nasz poradnik dla różnych biznesów.
Po co zbierać opinie?
Nie bez powodu sklepy internetowe praktycznie przy każdym produkcie dodają opinie o nim, a firmy wykonujące dane usługi np. remontowe zbierają referencje klientów. Rekomendacje są dziś jedną z najcenniejszych walut. Firmy budowlane wybieramy z polecenia znajomych, ulotki zlecamy sprawdzonej drukarni internetowej, a wesele organizujemy tam, gdzie wiemy, że jest dobre jedzenie. W jaki sposób zbierać opinie od klientów i jak je wykorzystywać? Na jakim etapie to robić i czy opinie są ważne w każdej branży? Wyjaśniamy.
Nieważne, czy prowadzisz małą restaurację, czy firmę transportową. Możesz liczyć na przekazywanie opinii pocztą pantoflową lub zainwestować w kontrolowane dodawanie recenzji.
Opinie przyspieszają decyzje zakupowe i są potwierdzeniem jakości danego produktu lub usługi. Jeśli dany sklep ma wyłączone opinie, konsumentom zapala się czerwona lampka i dużo mniej chętnie dokonują zakupu. Transparentność jest dziś niezwykle ceniona. Jeśli zatem jeszcze nie dbasz o swoje referencje, podpowiemy, jak to zrobić.
Jak zbierać opinie: online i offline?
Sklepy internetowe zazwyczaj korzystają z e-mail marketingu. Po zakupie danego produktu wysyłają wiadomość z bezpośrednim linkiem do oceny. W działalności prowadzonej online sprawa wydaje się prosta, bo możemy korzystać z opinii w sklepie i zbierać opinie na portalach społecznościowych.
Bywają jednak dość specyficzne biznesy i specyficzne grupy odbiorców, czyli takie, które nie działają mocno w sferze online. Może to np. dotyczyć seniorów czy biznesu opartego na lokalnej działalności.
Referencje w formie papierowej
Mało popularnym zabiegiem, jednak skutecznym, jest przygotowanie gotowych szablonów opinii w formie papierowej. Może być to elegancki papier przypominający dyplom lub kreatywna kartka. Gotowy szablon możemy wysłać wraz z zamówionym towarem i poprosić o wypełnienie i zrobienia zdjęcia. Gotowe szablony sprawdzą się również w usługach np. remontowych. Po zakończeniu zlecenia hydraulik może poprosić o podpisanie przygotowanej opinii. Zebrane referencje w formie papierowej można później udostępnić na swojej stronie www lub pokazywać podczas spotkania z klientem.
Jak zrobić gotowe szablony referencji?
Projekt przemyśl i zleć grafikowi do wykonania. Szablon powinien mieć miejsce na wpisywanie takich pól jak: data, dane polecającego, podpis, miejsce na wpisanie opinii. Nie zapomnij umieścić swojego logo i stopki z kontaktem. Przygotowane pliki zleć do wykonania drukarni internetowej, wybierz dobrej jakości, nieco grubszy papier. Możesz wydrukować od kilkunastu do kilkuset gotowych szablonów.
Więcej informacji o możliwości drukowaniu takich szablonów znajdziesz pod adresem: https://www.drukarniaonline.pl/
Inne sposoby na zbieranie opinii
Kolejną propozycją są np. księgi gości. Sprawdzą się w hotelach, agroturystykach, domach weselnych czy bankietowych. Warto wykorzystać moment, w którym klienci przebywają a naszym obiekcie. Jeśli są zadowoleni, istnieje duża szansa, że podzielą się wrażeniami. Wpisy z księgi gości można fotografować i dodawać na stronę czy www czy prezentować w social media.
Wpisy promowane
- Workflow – co to jest i w jakich firmach znajdzie zastosowanie?Współczesny świat biznesu stawia przed przedsiębiorstwami coraz to nowe wyzwania. Presja konkurencji, rosnące wymagania klientów i konieczność optymalizacji kosztów skłaniają ...
- Dlaczego akceptacja kart płatniczych jest kluczowa dla Twojego biznesu?Prężnie działające przedsiębiorstwa konkurują o uwagę i lojalność klientów, dlatego niezbędne staje się nie tylko oferowanie wysokiej jakości produktów czy ...
Wydarzenia
E-COMMERCE CHALLENGE 2024
23.05.2024 - 24.05.2024
Code Europe
10.06.2024 - 11.06.2024
Najnowsze wpisy
- ERLI: Szybsze zwroty w paczkomatachERLI uruchomił dla swoich klientów nową usługę, dzięki której zwroty zakupów mają być nie tylko szybsze i wygodniejsze, ale również ...
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.