Jak zdobywać referencje klientów? Różne sposoby online i offline

Opinie klientów są siłą napędową rozwoju firmy. To, w jaki sposób widzą nas inni i na ile są zadowoleni z naszych usług lub produktów, przyczynia się do wzrostu dochodów. Jak zdobyć referencje od klientów? Sprawdź nasz poradnik dla różnych biznesów.

Jak zdobywać referencje klientów? Różne sposoby online i offline 1

Po co zbierać opinie?

Nie bez powodu sklepy internetowe praktycznie przy każdym produkcie dodają opinie o nim, a firmy wykonujące dane usługi np. remontowe zbierają referencje klientów. Rekomendacje są dziś jedną z najcenniejszych walut. Firmy budowlane wybieramy z polecenia znajomych, ulotki zlecamy sprawdzonej drukarni internetowej, a wesele organizujemy tam, gdzie wiemy, że jest dobre jedzenie. W jaki sposób zbierać opinie od klientów i jak je wykorzystywać? Na jakim etapie to robić i czy opinie są ważne w każdej branży? Wyjaśniamy.

Nieważne, czy prowadzisz małą restaurację, czy firmę transportową. Możesz liczyć na przekazywanie opinii pocztą pantoflową lub zainwestować w kontrolowane dodawanie recenzji.

Opinie przyspieszają decyzje zakupowe i są potwierdzeniem jakości danego produktu lub usługi. Jeśli dany sklep ma wyłączone opinie, konsumentom zapala się czerwona lampka i dużo mniej chętnie dokonują zakupu. Transparentność jest dziś niezwykle ceniona. Jeśli zatem jeszcze nie dbasz o swoje referencje, podpowiemy, jak to zrobić.

Jak zbierać opinie: online i offline?

Sklepy internetowe zazwyczaj korzystają z e-mail marketingu. Po zakupie danego produktu wysyłają wiadomość z bezpośrednim linkiem do oceny. W działalności prowadzonej online sprawa wydaje się prosta, bo możemy korzystać z opinii w sklepie i zbierać opinie na portalach społecznościowych.

Bywają jednak dość specyficzne biznesy i specyficzne grupy odbiorców, czyli takie, które nie działają mocno w sferze online. Może to np. dotyczyć seniorów czy biznesu opartego na lokalnej działalności.

Referencje w formie papierowej

Mało popularnym zabiegiem, jednak skutecznym, jest przygotowanie gotowych szablonów opinii w formie papierowej. Może być to elegancki papier przypominający dyplom lub kreatywna kartka. Gotowy szablon możemy wysłać wraz z zamówionym towarem i poprosić o wypełnienie i zrobienia zdjęcia. Gotowe szablony sprawdzą się również w usługach np. remontowych. Po zakończeniu zlecenia hydraulik może poprosić o podpisanie przygotowanej opinii. Zebrane referencje w formie papierowej można później udostępnić na swojej stronie www lub pokazywać podczas spotkania z klientem.

Jak zrobić gotowe szablony referencji?

Projekt przemyśl i zleć grafikowi do wykonania. Szablon powinien mieć miejsce na wpisywanie takich pól jak: data, dane polecającego, podpis, miejsce na wpisanie opinii. Nie zapomnij umieścić swojego logo i stopki z kontaktem. Przygotowane pliki zleć do wykonania drukarni internetowej, wybierz dobrej jakości, nieco grubszy papier. Możesz wydrukować od kilkunastu do kilkuset gotowych szablonów.

Więcej informacji o możliwości drukowaniu takich szablonów znajdziesz pod adresem: https://www.drukarniaonline.pl/

Inne sposoby na zbieranie opinii

Kolejną propozycją są np. księgi gości. Sprawdzą się w hotelach, agroturystykach, domach weselnych czy bankietowych. Warto wykorzystać moment, w którym klienci przebywają a naszym obiekcie. Jeśli są zadowoleni, istnieje duża szansa, że podzielą się wrażeniami. Wpisy z księgi gości można fotografować i dodawać na stronę czy www czy prezentować w social media.

Wpisy promowane

  • Na czym polega obsługa kadrowo-płacowa?
    Pracownicy będący podstawą każdego biznesu, wymagają umiejętnego i sprawnego zarządzania. Bez tego żaden pracodawca nie będzie w stanie zapewnić swojemu ...
  • Nadzór nad pracownikami terenowymi w firmie
    Kontrola pracy w terenie ma korzystny wpływ na efektywność podejmowanych działań. Dzięki nadzorowi przedsiębiorstwa mogą skuteczniej wykrywać ewentualne nieprawidłowości oraz ...

Wydarzenia

Pytech Summit 2021
09.12.2021
Weź nasz patronat!
31.12.2021

Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.

Przewiń do góry