Marketing wirusowy dla Amnesty International cz.I

Opublikowano: 8 stycznia 2007. Kategoria: Bez kategorii. Tagi:

Janmedia Interactive wraz z Heureka opracowały kampanię marketingu wirusowego dla Amnesty International. Kampania którą stworzyliśmy była jednym z kanałów promocji akcji Maraton Pisania Listów.
"Maraton" to coroczna akcja społeczna organizowana przez Amnesty International, która polega na odręcznym pisaniu listów (przez 24 godziny) w obronie ofiar udokumentowanych przypadków naruszeń praw człowieka. Listy Amnesty są skuteczne – także te adresowane do najbardziej zamkniętych i krwawych reżimów. Poprawa sytuacji osób, w obronie których pisane są listy notowana jest w co trzecim – co drugim przypadku. Także takie kraje jak Chiny czy Iran przy dużym nacisku ulegają.

W ramach kreacji Janmedia przygotowała grę wirusową Wiezien.pl.

Marketing wirusowy dla Amnesty International cz.I 1

Gra polega na wymuszeniu zeznań. Użytkownik dysponując środkami takimi jak pozbawienie snu, głośny dźwięk, bicie w jak najkrótszym czasie ma wyciągnąć z więźnia informacje.

Marketing wirusowy dla Amnesty International cz.I 2

Po minucie gry, niezależnie od uzyskanego wyniku zostaje ona przerwana planszą informacyjną wyjaśniającą społeczny cel gry i zawierającą link do serwisu www Maratonu i do formularza "Prześlij znajomemu". Oczekiwana emocja u gracza to zawstydzenie – wywołanie refleksji nad losem osób więzionych, wobec których przed chwilą było się nieubłaganym strażnikiem.

Marketing wirusowy dla Amnesty International cz.I 3

Zaskakująca gra i jej zaskakujące zakończenie skłaniała internautów do przesyłania sobie linku do strony www.wiezien.pl.

Dzięki efektom wirusowym udało się uzyskać wysoką oglądalność serwisu w krótkim okresie i przy zerowych budżetach mediowych. Informacje o grze szybko ukazały się też na formach i w różnego rodzaju serwisach społecznościowych.

Przykładowe komentarze internautów.
Cytaty z Forum Actionum, CD-Action
http://www.cdaction.pl/agora/viewtopic.php?t=16692

– Daje do myślenia… Miałem zwiechę dosłownie przez 5 minut i patrzyłem tylko gdzieś przed siebie. Napisy końcowe… Szczerze mówiąc, po obejrzeniu napisu na samej górze, poczułem się obrzydliwie…

– WOW (nie, nie World of Warcraft, po prostu "WOW") fajna gierka nie dlatego, ze brutalna ale dlatego,ze pouczajaca. Gralem wieczorem, w pokoju ciemno niec w chaie nie slychac, normalnie zgroza. Naprawde fajny pomysl.

– Niezłe. Niby gra o dręczeniu, a tu przesłanie. Widać tylko przez gry można do ludzi dotrzeć. Bo powiedzcie mi: czy gdyby to było same przesłanie, a nie gra to kto by wszedł na tą stronę, a co dopiero przeczytać?

Gra jest wynikiem silnej współpracy pomiędzy Janmedia i Heureka. Stworzenie samej kreacji zajęło Janmedia zaledwie tydzień. Po uruchomieniu na bieżąco śledzono opinie internautów i błyskawicznie reagowano, rozwijając grę.

Marketing wirusowy dla Amnesty International cz.I 4

Bezpośrednio poprzez mechanizm „Poleć grę znajomemu" link trafił do około tysiąca adresatów. Kilka tysięcy użytkowników odwiedziło serwis korzystając z linków umieszczonych na serwisach społecznościowych..

W wyniku innowacyjnej kampanii odnotowano rekordową liczbę 21,5 tys. napisanych listów w całej Polsce (60% wzrost w porównaniu do 2005) oraz wyraźny wzrost struktur lokalnych grup wolontariuszy Amnesty.

Wojciech Makowski, były Prezes Amnesty i koordynator Maratonu:
"4 maratony (Rzeszów, Słupsk, Szczecin, Puławy) były robione przez ludzi spoza Amnesty, którzy teraz zapewne założą grupy i liczymy na stałą obecność. (…) Ogólnie oceniam wzrost struktury grup lokalnych na 25%. Na pewno takie wspólne wydarzenie, ktore się udaje, odświeża i cementuje całą organizację."

Jest to druga kampania zrealizowana przez Janmedia dla Amnesty International. W roku 2004 agencja prowadziła dla Amnesty kampanię Stop Przemocy wobec Kobiet.

Autor: Tomek Karwatka,
Dyrektor Sprzedaży i Marketingu Janmedia Interactive
tkarwatka@janmedia.com

Zobacz: Wiezien.pl

Hanna LaskowskaMarketing wirusowy dla Amnesty International cz.I

Podziel się!

O autorze

hania