Pracownicy podchodzący z entuzjazmem i zapałem do realizacji powierzonych im obowiązków zawodowych wynikających z zajmowania danego stanowiska to największa wartość dla przedsiębiorcy oraz całej firmy. Już teraz sprawdź, w jaki sposób można motywować swoich pracowników oraz dlaczego opłaca się podejmować określone działania w tym kierunku!
Motywacja pozytywna i negatywna – najważniejsze różnice
Zarządzanie zespołem to proces, którego jednym z istotnych elementów jest motywowanie ludzi. Działania tego typu mogą przyjmować dwojaki charakter – pozytywny lub negatywny. Zawsze łączy je jednak to, że mają na celu regulowanie zachowań innych osób (w przypadku stosunku pracy chodzi oczywiście o wpływanie na postawy pracowników). Motywacja pozytywna skupia się na tym, co w oczach pracownika ma dużą wartość. Jest ukierunkowana na konkretny cel, do którego dąży dana osoba, pobudza pozytywne bodźce, zachęca do odniesienia sukcesu poprzez nagrody i gratyfikacje doceniające wysiłki. Z kolei motywowanie negatywne to wywoływanie u innych poczucia lęku oraz przedstawianie wizji kary za złe postępowanie. Pracownik zwykle postępuje w pożądany przez pracodawcę sposób, jednak nie czyni tego z własnej woli, tylko z obawy przed naganą, a nawet utratą zatrudnienia.
Najpopularniejsze sposoby motywowania pracowników – poznaj je
Trzeba to jasno zaznaczyć – motywowanie pracowników niejedno ma imię. Jednocześnie należy uświadomić sobie, że nie na każdą osobę działają te same metody. Formy wsparcia, które u jednych okażą się skuteczne, na innych nie zrobią żadnego wrażenia. Duże znaczenie w tym kontekście ma między innymi charakter danej osoby, jej doświadczenie zawodowe, czy życiowe priorytety.
Dlatego warto czerpać z wielu rozwiązań i dostosowywać je do skonkretyzowanych potrzeb swojego zespołu. A jest w czym wybierać. Członków zespołu można zmotywować między innymi poprzez: nagrody finansowe (premie i podwyżki), gwarantowanie stabilności zatrudnienia, dbanie o swobodną komunikację, stwarzanie przyjaznego miejsca pracy, pozwalanie na elastyczny czas pracy, organizację wydarzeń integrujących zespół, wspieranie rozwoju zawodowego pracowników, udzielanie pochwał, dodatkowe benefity (świąteczne karty podarunkowe, bony na zakupy, dofinansowanie posiłków w pracy).
Motywowanie członków zespołu – najważniejsze korzyści
Co się stanie, jeśli Twój zespół będzie odpowiednio zmotywowany? Jakie korzyści dla przedsiębiorstwa przyniesie dbałość pracodawców o zaangażowanie zespołu w realizację obowiązków zawodowych? Wynikające z tego atuty to przede wszystkim:
- zwiększenie wytrwałości pracowników,
- szybsze tempo ich pracy,
- osiąganie lepszych wyników,
- większe zaangażowanie emocjonalne,
- większa lojalność kadry pracowniczej,
- zwiększona satysfakcja z wykonywanej pracy,
- poczucie sensu realizowanych działań,
- mniejsza rotacja pracowników,
- lepsza atmosfera w miejscu pracy.
Narzędzia motywowania pracowników, z których mogą korzystać pracodawcy, są różne. Najczęściej są to środki przymusu (przyjmujące postać nakazów, rozkazów, zaleceń i poleceń), zachęty (związane z obietnicą nagrody np. premii) oraz perswazji (dążą do zmiany dotychczasowych nawyków danej osoby i związane są z oddziaływaniem na wewnętrzną motywację ludzi). Ich skuteczność jest zróżnicowana, należy więc przywiązywać dużą wagę do dopasowania odpowiedniej metody do konkretnej sytuacji. Wtedy stosowane działania motywacyjne przyniosą upragniony efekt. Pamiętaj – kluczem do sukcesu Twojej firmy są zaangażowani pracownicy.
źródło zdjęć: freepik.com
Wpisy promowane
- Oblicz ratę leasingu nowego SEAT-a i CUPRYPlanujesz wziąć leasing dla firm, ale nie jesteś pewien, którą opcję wybrać? Postaramy się rozjaśnić tę kwestię, skupiając się na ...
- Jak promować firmę w internecie?Często uważa się, że promocja firmy w internecie jest skomplikowana i wymaga dużych nakładów finansowych, jednak prawda jest taka, że ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.