Na czym polega dropshipping wdrożony w e-commerce

Dropshipping to rozwiązanie, które stopniowo cieszy się coraz większą popularnością branży sprzedaży internetowej. Wynika to z faktu specyfiki tego modelu logistycznego. Rola samego sklepu nie dużej mierze sprowadza się do wyłącznie sprzedaży oraz ogólnych kwestii marketingowych. Potężny obszar, jakim jest komplementacja towarów oraz ich kompleksowe doręczenie do odbiorcy przerzucona zostaje na dostawcę.

Na czym polega dropshipping wdrożony w e-commerce 1

Dropshipping można więc prowadzić do układu, w którym sklep jest odpowiedzialny za samo zdobycie klienta, jego obsługę oraz na przykład wykorzystanie faktu transakcji do kolejnych procesów sprzedażowych. Logistyka zakładająca cały proces wysyłki towaru leży po stronie producenta lub dużego dystrybutora funkcjonującego jako hurtownia.

Układ ten jest w pewnym sensie modelem wirtualnym. Sklep internetowy nie kupuje bo wiem towarów w formie fizycznej. Jest pośrednikiem odpowiedzialnym za znalezienie klienta, ale asortyment do czasu transakcji zostaje w magazynie głównego dostawcy. To po jego stronie jest dbałość o to, by towar ostatecznie trafił do odbiorcy. W tym układzie odpowiedzialność za przesyłki kurierskie, wybór firmy logistycznej czy proces obsługi spoczywa więc na hurtowni.

Dlaczego dropshipping stał się tak popularny?

Patrząc na dropshipping z perspektywy sklepu internetowego trudno jest nie zauważyć korzyści, jakie płyną przy zastosowaniu tego modelu biznesowego. Po pierwsze, właściciele platformy nie są zobligowani do tego, aby fizycznie zakupić towar. Coraz częściej sprowadza się to do bezpośredniego układu między pośrednikiem a wytwórcą, w którym sprzedaż obejmuje te produkty, na które udaje się znaleźć nabywców. Nie ma więc przypadku sklepu internetowego potężnego ryzyka, jakim byłoby nadmierne zatowarowanie i brak możliwości sprzedaży wpływający na płynność finansową.

Dropshipping to również zmniejszenie procedur administracyjnych i technicznych. Producent z założenia zakłada magazynowanie produktów, więc w większości przypadków otrzymywanie ich jego przestrzeni nie stanowi problemu. Obniża to koszty działalności dla sklepu. umożliwia więc również większą elastyczność podczas kształtowania polityki cenowej oraz marżowości.

Technologiczna sfera modelu działania dropshipping

Na pozór funkcjonowanie w układzie, w którym dochodzi do tak specyficznych relacji na linii producent-sprzedawca mogłoby prowadzić do chaosu komunikacyjnego i finansowego. Duże możliwości w zakresie usystematyzowania działalności zapewniają integratory, dzięki którym dochodzi do bezpośredniego połączenia systemów obsługi sklepu i hurtowni. W trybie rzeczywistym odbywa się pewien proces przenoszenia towarów między bazami danych obu podmiotów, co w pełni przekłada się na uporządkowanie procesów biznesowych.

Trzeba mieć jednak świadomość, że dropshipping to również potencjalne ryzyka. Podstawową kwestią są zwroty towaru. Choć produkty wysyłane są producenta lub dystrybutora, to sklep internetowy jako sprzedawca pozostaję z produktem oddanym przez konsumenta. Choć rynek dropshipping’u ewoluuje i również hurtownie akceptują tego rodzaju zwroty, kwestia działania w tym zakresie wymaga bardzo precyzyjnego określenia. Innym problemem bywają ograniczenia marketingowe. Wysyłki realizowane samodzielnie umożliwiają wykorzystanie ich do celów promocyjnych. To przykład listy dołączane do klientów czy materiały reklamowe wkładane wewnątrz przesyłki. Jeśli to hurtownia będzie odpowiedzialna za dostawy kurierskie, trudno spodziewać się by dbała o takie detale.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top