Tolerujemy obcokrajowców w pracy, kiedy zajmują podobne lub niższe stanowiska w firmie. Problem z akceptacją pojawia się gdy obcokrajowiec jest właścicielem firmy lub naszym bezpośrednim przełożonym. Z natury bardziej tolerancyjne są osoby młode i dobrze wykształcone.
Badanie przygotowane przez Synovate na zlecenie serwisu rekrutacyjnego GazetaPraca.pl nie pozostawia złudzeń – Polacy wciąż muszą uczyć się tolerancji w pracy.
Obcokrajowiec w roli kolegi, ale niekoniecznie szefa
Zdecydowanej większości ankietowanych nie przeszkadzałoby, gdyby obcokrajowiec był ich kolegą z zespołu w pracy (65%) lub podwładnym (66%). Zdecydowanie przeszkadzałoby to jedynie 6% badanych. Stosunek badanych do cudzoziemców zmienia się jednak wraz ze wzrostem pozycji zawodowej tych ostatnich. W sytuacji, gdy obcokrajowcy mieliby zajmować wyższe stanowiska zawodowe – byliby szefami firm, bądź bezpośrednimi przełożonymi, stanowiłoby to już problem dla większej liczby osób. 10% badanych uznało, że zdecydowanie przeszkadzałoby im, gdyby obcokrajowiec był szefem firmy lub bezpośrednim przełożonym. 55% ankietowanych uznało, że zdecydowanie nie przeszkadzałoby im gdyby obcokrajowiec był szefem ich firmy, a 54% zdecydowanie nie miałoby problemu z tym, że cudzoziemiec jest ich bezpośrednim przełożonym.
Młodzi bardziej tolerancyjni
Wyniki przeprowadzonych badań dowodzą, że stosunek do obcokrajowców uzależniony jest także od wieku respondentów. Okazuje się, że osoby najstarsze są najmniej chętne obcokrajowcom w pracy. Badanym w grupie wiekowej 55-64 najbardziej przeszkadzałoby gdyby obcokrajowiec był zarówno właścicielem ich firmy (21%), jak i przełożonym (22%). Zbliżoną postawę mają osoby w wieku 45-54 – 19% badanych przyznało, że przeszkadzałoby im gdyby obcokrajowiec był właścicielem ich firmy, a 20% gdyby był ich przełożonym. Na drugim biegunie znajdują się osoby w grupie wiekowej 18-24 lata, którym w najmniejszym stopniu przeszkadzałby obcokrajowiec w roli właściciela (12%) lub bezpośredniego przełożonego (13%).
Wyższe wykształcenie – większa tolerancja
Kolejna zależność widoczna w badaniu dowodzi, że tolerancja dla obcokrajowców w pracy rośnie wraz z poziomem wykształcenia. Rezultaty badań wskazują, że osoby z wykształceniem zasadniczym i podstawowym są najmniej chętne cudzoziemcom w pracy. 26% osób z wykształceniem podstawowym jest przeciwnych temu, żeby obcokrajowiec był właścicielem firmy. Jeszcze więcej, bo prawie 1/3 osób z tej samej grupy badanych nie chciałaby aby cudzoziemiec był ich bezpośrednim przełożonym. Dla porównania – jedynie 15% osób z wykształceniem wyższym miałoby coś przeciwko obcokrajowcom w roli właścicieli i przełożonych.
Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie serwisu rekrutacyjnego GazetaPraca.pl na reprezentatywnej próbie 950 dorosłych Polaków w wieku 18-64 lata. 52% stanowiły kobiety, a pozostałe 48% – mężczyźni.
*Megapanel PBI/Gemius, kwiecień 2008
** średnia dzienna, Adicio, czerwiec 2008
*** źródło danych: źródło danych: Polskie Badania Czytelnictwa realizacja MillwardBrown SMG/KRC, kwiecień 2008, N = 3 906, wskaźnik CDT-poniedziałek. Opracowanie AGORA S.A.
Wpisy promowane
- Czym powinien wyróżniać się skuteczny projekt strony internetowej?Obecność online jest ważnym czynnikiem sukcesu każdej firmy. Profesjonalne tworzenie stron www umożliwia dotarcie do szerokiego grona klientów oraz stanowi ...
- Jak ubiegać się o kredyt dla firmy?Firmy nierzadko napotykają kłopoty finansowe, w których potrzebują dodatkowego wsparcia. Co więcej, większe kwoty, które nie zawsze są w posiadaniu ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.